۰ نفر

ماجرای احتکار انسولین چیست؟

۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۵۱
کد خبر: 592061
ماجرای احتکار انسولین چیست؟

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه میانگین کمبود اقلام دارویی از ابتدای امسال به ۴۰ قلم می‌رسد، گفت: اظهارنظرهای غیرمستند در مورد کمبود دارو مصداق تشویش اذهان عمومی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، سیدحیدر محمدی، با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو به صورت ماهانه تعداد کمبودهای دارویی را اعلام می‌کند، تاکید کرد: این عدد کاملاً متغیر است، در سال گذشته تعداد کمبود اقلام دارویی به ۲۰۰ قلم و در سال ۹۶ به ۵۰۰ قلم می‌رسید، اما امسال میانگین کمبودها از ابتدای سال به ۴۰ قلم می‌رسد.

وی افزود: کمبودهای دارویی ارتباط مستقیمی با موضوع ارز دارد، چراکه بخش زیادی از داروهای کشور دارای یک جز وارداتی هستند و موضوع ارز از دلایل اصلی کمبودها است؛ امسال در ۶ ماهه اول سال تخصیص ارز به خوبی صورت گرفت، چنانچه اگر چالش‌های ارزی سال گذشته را امسال نیز داشتیم قطعاً کمبودهای ما بیشتر از این تعداد بود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اظهار نظرهای اخیر در خصوص کمبودهای بی سابقه دارویی، عنوان کرد: این اظهارنظرها مصداق تشویش اذهان عمومی است چراکه وقتی عنوان می‌شود کمبودها در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده است یعنی سوابق کمبودها در ۲۰ سال اخیر هر قدر بوده این میزان بیشتر است، در حالی که در سال ۹۶ تعداد کمبودها به ۵۰۰ قلم نیز می‌رسید.

وی ادامه داد: حسب دستور وزیر بهداشت از افرادی که چنین اظهارنظرهایی را داشته‌اند می‌خواهیم که مدارک و مستندات خود را ارائه دهند و در صورت عدم ارائه مستندات لازم سازمان غذا و دارو نسبت به اقامه دعوی اقدام و مسیر از سوی نهادهای امنیتی نیز دنبال خواهد شد.

محمدی با تاکید بر اینکه اظهارنظرهای نسنجیده با اهداف مختلف باعث ترس مردم و دپوی دارو می‌شود، گفت: گاهی اوقات یک دارو به اندازه یک ماه موجود است و ممکن است تا یک سال مورد مصرف قرار گیرد، اما به محض اینکه در مورد کمبودها هشدار داده می‌شود مردم اقدام به دپو کرده و کمبودها تشدید می‌شود؛ چنانچه در مورد داروی رمدسیویر در برهه‌ای از زمان به اندازه ۶ ماه داروی بازار تأمین شد اما در دو هفته مصرف شد، همچنین در مورد داروی آمفوتریسین بی به اندازه نیاز سه ماه تأمین و در یک هفته دارو به اتمام رسید.

وی افزود: در مرداد ماه با کمبود سرم مواجه بودیم، همزمان واردات و تولید را افزایش دادیم، اما در شهریور ماه دیدیم که برخی مجموعه‌ها سرم‌هایی را عرضه می‌کردند که تنها یک ماه تاریخ مصرف داشت این یعنی سرم‌ها دپو شده بود؛ در مورد انسولین شرکتی به ما نامه زده است که از بهمن و اسفند سال گذشته انسولین قلمی موجود داریم که به فروش نمی‌رسد در حالی که تا خرداد ۱۴۰۰ با کمبود انسولین مواجه بودیم چگونه می‌شود که از بهمن و اسفند سال گذشته انسولین موجود داشته که به فروش نرفته است؟؛ یعنی این دارو احتکار شده بود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پایان با اشاره به اینکه کمبودها همیشه وجود دارد، گفت: با نگاهی به سایت سازمان غذا و داروی کشورهای مختلف متوجه خواهید شد که کمبودها همیشه اعلام می‌شود و ممکن است به هر طریقی الگوی مصرف یک دارو تغییر کرده و کمبود ایجاد شود، ما نمی‌گوییم کمبود وجود ندارد اما تلاش می‌کنیم در مدت زمان کوتاه نسبت به تأمین آن اقدام کنیم.