۰ نفر

سندروم مثانه بیش‌ فعال در چه افرادی اتفاق می افتد؟

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۰
کد خبر: 590963
سندروم مثانه بیش‌ فعال در چه افرادی اتفاق می افتد؟

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد مشکلات مثانه در زنان با افزایش سن بدتر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل ازایسنا؛  یو اس نیوز نوشت، محققان دریافتند زنان یائسه بین ۴۵ تا ۵۴ سال بیشتر در معرض ابتلا به سندرم مثانه بیش‌فعال هستند و چاقی و زایمان‌های متعدد خطر بی‌اختیاری استرسی(نشت ادرار) را در آنان افزایش می‌دهد.

به‌ طور کلی بی‌اختیاری ادرار در بین زنان شایع است، به‌ طوری‌که حدود ۱۷ درصد از زنان آمریکایی هنگامی که وارد دهه ۲۰ زندگی خود می‌شوند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این رقم به ۳۸ درصد در افراد ۶۰ ساله و بالاتر می‌رسد.

دکتر استفانی فاوبیون، مدیر پزشکی انجمن یائسگی آمریکای شمالی(NAMS)، گفت: با توجه به تاثیر منفی قابل‌ توجه بر کیفیت زندگی و وجود راهبردهای موثر برای مدیریت این علائم ناگوار، پزشکان باید به‌ طور معمول از زنان در مورد بی‌اختیاری ادرار سوال کنند.

۲ نوع اصلی بی‌اختیاری ادرار وجود دارد؛ یکی بی‌اختیاری فوری است که شامل از دست دادن غیرارادی ادرار همراه با میل به تخلیه مثانه است. مورد دیگر بی‌اختیاری استرس ناشی از تلاش یا فعالیت بدنی از جمله فعالیت‌های ورزشی، عطسه، خنده و سرفه است.

زنان بیشتر در معرض بی‌اختیاری استرسی قرار دارند.

افراد مبتلا به سندرم مثانه بیش‌فعال فوریت ادراری دارند و به‌ طور معمول همراه با بی‌اختیاری نیاز بیشتری به مراجعه دارند.

به گفته فاوبیون در حالی که تحقیقات گسترده‌ای در مورد مشکلات مثانه زنان انجام شده اما این مطالعه بزرگترین تحقیق شناخته شده با داده‌های بیش از ۱۲ هزار زن است.

این تحقیق ارتباط معناداری بین یائسگی و مثانه بیش‌فعال در زنان بین ۴۵ تا ۵۴ سال نشان داد. همچنین نتایج نشان داد بی‌اختیاری استرسی ممکن است پس از یائسگی کاهش یابد اما بر اساس این تحقیق خطر بی‌اختیاری استرسی با تعداد دفعاتی که یک زن زایمان می‌کند و با شاخص توده بدنی بالاتر(BMI؛ تخمینی از چربی بدن بر اساس قد و وزن) افزایش می‌یابد.

سایر عوامل خطر مرتبط با مشکلات مثانه در زنان شامل سیگار کشیدن، دیابت، خارج کردن رحم و استفاده از هورمون درمانی بود.

به گفته کونیهیکو هایاشی، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه گونما در ژاپن و همکارانش، برای بررسی زمان پس از یائسگی و علائم مثانه بیش‌فعال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

فوبیون گفت: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد این مشکل چقدر گسترده است.

وی افزود: نتایج نشان می‌دهد بی‌اختیاری ادراری در زنان چقدر شایع است؛ به‌ طوری‌ که از هر پنج زن ژاپنی حدود یک زن بی‌اختیاری ادرار مربوط به مثانه بیش‌فعال یا بی‌اختیاری ادرار استرسی را در ماه گذشته گزارش کرده است. نتایج این تحقیق نشان داد به‌ ویژه زنان میانسال(۱۸ درصد از افراد ۵۰ تا ۵۴ ساله) تحت تاثیر بی‌اختیاری استرسی قرار گرفته‌اند.

یافته‌های این تحقیق به‌ صورت آنلاین در ۱۵ دسامبر در مجله یائسگی(Menopause) منتشر شد.