۰ نفر

ترومبوز چیست و چرا در بیماران کرونایی اتفاق می افتد؟

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۹:۱۵
کد خبر: 590844
ترومبوز چیست و چرا در بیماران کرونایی اتفاق می افتد؟

دانشمندان ژاپنی موفق شدند دلیل بروز ترومبوز در بیماران کرونایی را کشف کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ نیوز مدیکال نوشت، به تازگی دانشمندان ژاپنی به روشی دست یافته اند که می‌تواند خطر بروز ترومبوز در افراد به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را تشخیص دهد.

کی سوکی گودا، استاد دانشگاه توکیو در این باره می‌گوید: ما شاهد آن بوده ایم که از زمان همه گیری کووید ۱۹ در جهان برخی افراد پس از ابتلا شاهد ترومبوز یا لخته خونی در مویرگ‌های خود هستند. در این حالت، بافت و اندام‌های فرد به دلیل عدم خون‌رسانی دچار مرگ شده و بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

وی می‌افزاید: حال ما با تلفیق دانش مهندسی بیوپزشکی، مهندسی برق و مهندسی رایانه موفق به دستیابی به روشی برای تحلیل نمونه‌های خونی افراد شده ایم که می‌تواند خطر بروز ترومبوز در افراد پس از ابتلا به کرونا را کشف کند.

محققان دریافتند در برخی افراد پس از ابتلا به کرونا یک پلاک تهاجمی غیرطبیعی در خون وجود دارد که می‌تواند باعث آغاز فرآیند لخته شدن خون در ۹۰ درصد بیماران شود. اصلی‌ترین دلیل مرگ بیماران کرونایی ناشی از ایجاد ترومبوز در اندام‌ها است، اما در گذشته دلیل این موضوع کشف نشده بود.

مدل‌های رایانه‌ای به دانشمندان اجازه داد تا بتوانند فعالیت پلاک‌ها را با دقت بیشتری مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. آن‌ها مشاهده کردند تجمع پلاک‌های تهاجمی در خون بیمار می‌تواند خطر بروز ترومبوز در آن‌ها را پس از ابتلا به کووید ۱۹ افزایش دهد.

با گرفتن نمونه خونی از افراد، این فناوری می‌تواند در عرض چند ساعت به کادر درمانی درباره میزان خطر بروز ترومبوز در بیماران آگاهی بخشی کند. این موضوع به ویژه می‌تواند با پیشگیری و انجام اقدامات اولیه مانع از بدتر شدن حال بیمار و افزایش خطر مرگ شود.