۰ نفر

آشنایی با خواص درمانی ژل رویال

۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۸:۱۱
کد خبر: 590595
آشنایی با خواص درمانی ژل رویال

امروزه حضور انواع و اقسام مواد شیمیایی در زندگی مردم، باعث شده نگرانی‌های زیادی در خصوص تأثیر این مواد بر سلامت بدن وجود داشته باشد. محققان در یک پژوهش علمی، تأثیر ژل رویال زنبور عسل را به‌عنوان ماده‌ای طبیعی در کاهش اثر این مواد بر قدرت باروری اثبات کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امروزه از مواد شیمیایی مختلفی برای تسریع در روند رشد گیاهان و میوه‌ها استفاده می‌شود. ازجمله این موارد می‌توان به گاز اتیلن، اتان، کلسیم کاربید و اتفون اشاره کرد. اما استفاده بیش‌ازاندازه از این مواد شیمیایی مطمئناً با بسیاری از خطرات سلامتی همراه خواهد بود. سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده در سال ۱۹۹۸ اظهار کرد که تنظیم‌کننده‌های رشد گیاه، در صورت لزوم، باید در زمان و مقادیر مناسب طبق دستورالعمل شرکت سازنده استفاده شوند. اتفون یکی از گسترده‌ترین آن‌ها است. این هورمون به‌عنوان محرک رشد گیاهی کاربرد دارد و باعث تقویت گلدهی در گیاهان می‌شود.

اما بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده روی جانوران مدل، این ماده شیمیایی که اتیلن را به‌صورت گاز آزاد می‌کند، به گفته متخصصان می‌تواند باعث عارضه‌های مختلفی نظیر گاستروانتریت، بیماری‌های تنفسی و هپاتیت نکروتیک شود. ناقص‌الخلقه‌زایی و چین‌خوردگی در شبکیه چشم نیز از دیگر عوارض آن است. هورمون اتفون می‌تواند استرس اکسیداتیو ایجاد کند، استرسی که طیف وسیعی از مشکلات را در بدن به وجود می‌آورد. اما در این میان، تحت تأثیر قرار گرفتن سلول‌های جنسی و بروز ناباروری در مردان یکی از مهم‌ترین عوارض است.

در رابطه با این موضوع، یکی از پژوهشگران کشور از دانشگاه علوم پزشکی اراک تحقیقی را انجام داده که در آن اثر محافظتی یکی از مهم‌ترین محصولات زنبور عسل، یعنی ژل رویال به‌عنوان ماده‌ای کاملاً طبیعی بر بهبود مؤلفه‌های اسپرمی و توان باروری جانوران قرار گرفته در معرض اتفون مورد ارزیابی علمی واقع شده است.

در این مطالعه که بر روی موش‌های آزمایشگاهی به‌عنوان جانوران مدل انجام شده، محقق ابتدا موش‌ها را در معرض ماده شیمیایی اتفون قرار داده و درکنار آن ژل رویال را به‌صورت خوراکی با غلظت ۲۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم به آن‌ها داده است. پس‌ازآن مؤلفه‌های اسپرمی و توان باروری آزمایشگاهی این موش‌ها مورد سنجش واقع شده است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که ماده ارزشمند و طبیعی ژل رویال می‌تواند اثر بهبودی مناسبی بر اسپرم‌ها و توان باروری آزمایشگاهی داشته باشد.

به گفته رامین جهانگیرفرد، محقق گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اراک، «بر اساس مشاهدات انجام شده در این تحقیق، به‌کارگیری اتفون روی موش‌ها باعث شد کاهشی در میزان تحرک و قدرت زنده‌مانی اسپرم‌ها و درصد لقاح و همچنین افزایشی در میزان آسیب به DNA و نبود بلوغ هسته‌ای اسپرم‌ها مشاهده شود. اما ژل رویال توانست از آثار تخریبی ناشی از استرس اکسیداتیو اتفون جلوگیری کند».

این محقق می‌افزاید: «با توجه به نتایج این مطالعه، آثار محافظتی ژل رویال بر مؤلفه‌های اسپرمی، توان باروری آزمایشگاهی و شاخصه‌های سیستم استرس اکسیداتیو به‌وضوح مشخص شد».

از یافته‌های این مطالعه که در نشریه‌ای علمی پژوهشی تحت عنوان «مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام» منتشر شده‌ است، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ژل رویال با داشتن ترکیبات غنی از فعالیت‌های بیولوژیکی، عاملی مؤثر در برابر آسیب‌های اکسیداتیو است و مصرف خوراکی آن به‌صورت روزانه می‌تواند آثار تخریبی ناشی از مواد سمی نظیر هورمون اتفون را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.