۰ نفر

نکاتی درباره مواجه با بیماری که دچار تشنج شده است!

۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۲
کد خبر: 590449
نکاتی درباره مواجه با بیماری که دچار تشنج شده است!

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: تشنج یا حمله غش شامل انقباضات غیر ارادی تعداد زیادی از عضلات بدن است که هنگام بروز آن باید نکاتی را رعایت کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ هلیا همسیان متخصص مغز و اعصاب گفت: بعد از  تشنج یک سری فعالیت های الکتریکی انفجاری در مغز به وقوع می پیوندند. انواع مختلفی از تشنج ها وجود دارند‌ که  علائم هر یک به محل وقوع آنها در مغز بستگی دارد. تشنج دو نوع بزرگ و کوچک دارد و شامل سه مرحله پیش از حمله، حمله و بهبودی است.

او ادامه داد: در مرحله پیش از حمله، برخی افراد از وقوع حمله به صورت دیدن خطوط زیگزاگ، استشمام بوی خاص، سردرد، تهوع و علائم غیراختصاصی دیگر آگاه می‌شوند. در مرحله حمله، بدن سفت شده و فرد ناگهان روی زمین می‌افتد و اندام‌ها شروع به حرکات شدید کرده و احتمال دفع بی اختیار ادرار و مدفوع و خروج کف از دهان فرد خارج می‌شود.

همسیان بیان کرد: در مرحله بهبودی، هوشیاری بازگشته و ممکن است فرد از روند تشنجات خود اطلاعی نداشته باشد و معمولا بیمار دچار خستگی، خواب آلودگی و ضعف و گاهی احتمال فلج موقت بعضی اندام‌ها می‌شود. در این نوع صرع، فرد ناخودآگاه برای مدت چند ثانیه به نقطه‌ای خیره و مات شده و ممکن است یک حرکت غیرارادی دست، پا و یک سری حرکات اتوماتیک و تکراری داشته باشد. در طی این مدت، آگاهی شخص نسبت به محیط کاهش یا از بین می‌رود.

او افزود: در چنین شرایطی از ضربات ناشی از افتادن و سقوط فرد مصروع جلوگیری کنید. به دنبال کارت یا پلاک پزشکی بیماری‌های خاص در گردن یا دست بیمار باشید. زیر سر مصدوم یک جسم نرم بگذارید. لباس‌های تنگ بویژه در اطراف گردن او را شل و آزاد کنید. برای بهبودی وضع تنفس در صورت امکان، بیمار را به پهلو بخوابانید. در هنگام به هوش آمدن بیمار به او آرامش روانی دهید.

متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: به عنوان کسی که ناظر تشنج بوده مشاهدات شما میتواند به تصمیم پزشک جهت انتخاب درمان مناسب کمک کند؛ لذا سعی کنید در حین برخورد با بیماران تشنجی بخاطر داشته باشید که نحوه حرکات بدن فرد بیمار حین تشنج، مدت زمان تشنج، نحوه رفتار و حرکات بیمار پیش از آغاز تشنج چگونه است.

او در پایان اظهار کرد: با بروز علائمی همچون تشنج بیش از ۵ دقیقه ادامه یابد، بیمار باردار باشد، بیمار دچار تب شود و تشنج پس از آسیب دیدگی سر ایجاد شود با حفظ خونسردی بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.