۰ نفر

خطر آلودگی هوا برای سلامت پوست

۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۶
کد خبر: 590383
خطر آلودگی هوا برای سلامت پوست

آلودگی هوا تاثیر زیادی روی شادابی و سلامت پوست صورت و بدن دارد و برای داشتن پوستی سالم باید راه حل جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از آلودگی هوا را بدانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ فصل زمستان پر از آلودگی هوا است. همین آلودگی هوا نیز تاثیر مخربی روی بدن ما دارد ، مخصوصا اینکه به پوست آسیب زیادی وارد می کند. در طول این زمان بسیار مهم است که پوست خود را از اثرات مضر آلودگی دور و سالم نگه داریم . آلودگی های سمی موجود در هوا می توانند عاملی برای حساسیت پوست باشند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن ها خطر ابتلا به سرطان پوست را به شدت بالا می برد. به همین دلیل باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا از شر این مواد سمی و آلرژی ها و حساسیت ها خلاص شویم. اگر پوستمان را در برابر آلودگی محافظت کنیم ، قطعاً روند پیری پوست نیز کند خواهد شد . دراین بخش از بهداشت و سلامت  در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

مشکلات پوستی ایجاد شده بر اثر آلودگی هوا

پوست مانند لایه محافظتی عمل می کند و سعی دارد که ما را در برابر اثرات مخرب محیطی محافظت کند اما سطوحی از آلودگی همیشه روی پوست وجود دارد و مشکلاتی را مثل موارد زیر ایجاد می کند:

اگزما

اگزما یک مشکل پوستی است و یک وضعیت مزمن محسوب می شود که عاملی برای قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست است و زمانی که آلودگی هوا بیشتر باشد ، بیشتر اتفاق می افتد.

کهیر

کهیر هنگام قرار گرفتن پوست در معرض آلرژی ها و مواد خاص به وجود می آید که همه اینها در هوا هستند . اکثر مواد آلوده کننده مانند اوزون و نیتروژن دی اکسید می توانند به عنوان یک آلرژن عاملی برای ایجاد کهیر ها در بعضی از افراد باشند. محرک های دیگر نیز مثل موی بدن حیوانات ، نور خورشید ، بعضی از غذاهای خاص ، نیش حشرات، بعضی از دارو ها و غیره هم عاملی برای ایجاد کهیر هستند.

التهابات پوستی

آلوده کننده های موجود در هوا می توانند روی پوستمان بنشینند. حتی ممکن است آن ها را تشخیص ندهیم. اگر مدت زمان باقی ماندن آن ها روی بدن ما طولانی باشد ، یک لایه از آلودگی را ایجاد می کنند و التهابات را به وجود خواهند آورد .

دیگر عوارض آلودگی هوا در زمستان بر روی پوست

    خشکی و کهیردست و صورت

    تغییر رنگ پوست

    ایجاد زخم های سطحی در پوست

    قرمزی و خارش پوست

    تورم پلک و پوست اطراف چشم

    ترک لب

    آلودگی هوا در دراز مدت مشکلات پوستی زیر را به دنبال دارد:

    چین و چروک

    پیری زودرس

    زخم های مزمن در کشاله ران و زیربغل

    ابتلا به سرطان پوست

    تیرگی اطراف چشم

تیرگی اطراف چشم

راه حل :چگونه از آسیب پوستی به دلیل آلودگی هوا جلوگیری کنیم؟

در مطلب " پاکسازی پوست صورت با این روش حرف نداره ! " به صورت کامل برنامه ی خانگی پاکسازی پوست صورت را گفتیم ، علاوه بر این ها با در پیش گرفتن راهکارهای زیر می توانید سطح آسیب رسانی مواد آلوده کننده موجود در هوا را به پوست خود کاهش دهید و به حداقل برسانید:

تمیز نگه داشتن پوست

تمیز نگه داشتن پوست برای هر نوع مشکل پوستی بسیار حائز اهمیت است .هر روز حداقل دو بار پوست خود را تمیز کنید و آلودگی ها و مواد باقیمانده را روی لایه پوست از بین ببرید.

استفاده از مرطوب کننده

مواد آلوده کننده موجود در هوا روی مواد مغذی طبیعی و رطوبت پوست ما و توانایی آن برای نگه داشتن آب اثرگذار است. پس هر روز صبح و شب پوست خود را مرطوب کنید. این کار باعث تقویت پوست و متعادل کردن سطح رطوبت طبیعی پوست می شود.

لایه برداری

حداقل 2 بار در هفته لایه برداری کنید. در لایه برداری کردن زیاده روی نکنید زیرا عاملی برای خارش پوست شما خواهد شد. لایه برداری عاملی برای جلوگیری از باقی ماندن مواد آلوده روی پوست می باشد و می تواند از لابلای منافذ ، پوست را تمیز کند.

رژیم غذایی سالم

مصرف یک رژیم غذایی سالم سرشار از آنتی اکسیدان و چربی های سالم ، به سالم نگه داشتن بافت پوستی کمک می کند . زمانی که بدن آبرسانی شود و به اندازه کافی آب بنوشید، می توانید سموم را از بین ببرید.

استفاده از آنتی اکسیدان ها

مواد غذایی سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان و روی اثرات سوء آلاینده ها را بر روی اعضای بدن کاهش می دهند. پس مواد غذایی پر ویتامین مانند میوه و سبزی مصرف کنید.

استفاده از ضد آفتاب

همیشه برای سالم و محفوظ نگه داشتن پوست خود در برابر اشعه های مضر فرابنفش و جلوگیری از آسیب ها ضد آفتاب بزنید. آلودگی به شدت برای سلامت کلی پوست خطرناک است. پس اگر نگران آن هستید و نمی خواهید خیلی زود پیر شوید ، حتما از پوستتان در برابر این مواد آلوده کننده مراقبت کنید.

نکته پایانی

در زمان آلودگی هوا به غیر از رعایت موارد بالا حتما دستکش و لباس نخی سبک به رنگ روشن بر تن شود و برای جلوگیری از جذب آلاینده ها از طریق سیستم تنفسی ماسک بزنید.