۰ نفر

کرونا باعث عارضه‌ جدیدی به نام کووید ۱۵ شده است

۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 590365
کرونا باعث عارضه‌ جدیدی به نام کووید ۱۵ شده است

آمارها نشان می‌دهد همه‌گیری کرونا باعث افزایش اضافه وزن شده که نه تنها گریبان‌گیر بزرگسالان، بلکه کودکان و نوجوانان را هم درگیر کرده است،‌ محققان این عارضه را کووید ۱۵ نامیده‌اند.

به گزارش نشریه ساینس، چاقی و اضافه وزن ناشی از کرونا بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مطالعات جدید محققان مرکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها نشان می‌دهد کودکان و نوجوانان نیز در این دوران دچار اضافه وزن شده‌اند و درصد کودکان و نوجوانان چاق از ۱۹ درصد، به ۲۲ درصد افزایش یافته و نرخ شاخص توده بدنی دو برابر شده است.

شاخص توده بدنی (BMI) مهم ترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید.

شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگ تر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

محققان دانشگاه جورجیا در آمریکا تحقیقات جدیدی را در زمینه چاقی کودکان و نوجوانان آغاز کردند و چربی دور کمر و قسمت میانی بیش از ۶۰۰ کودک، نوجوان و بزرگسال را اندازه‌گیری کردند. در ادامه سفتی شریان‌های سیستم قلبی عروقی نیز بررسی شد. نتایج  نشان می‌دهد چاقی در دوران کودکی نتایج بسیار بدی برای سیستم قلبی و عروقی کودکان هم در سنین پایین و هم در بزرگسالی دارد.

این مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که شاخص توده بدنی بالایی دارند، عروق سفت‌تری دارند. هرچه شریان‌ها سفت‌تر و دارای انعطاف‌پذیری کمتری باشند، سرعت گردش خون سریع‌تر می‌شود که برای سیستم قلبی عروقی مضر است.

از طرفی مطالعات نشان می‌دهد اکثر مشکلات قلبی بزرگسالان ریشه در دوران کودکی دارد و باید سبک زندگی سالم از دوران کودکی آموزش داده شود. دیابت نوع دو یکی دیگر از مضرات اضافه وزن و چاقی دوران کودکی است.

روش استفاده شده برای تعیین چربی در این مطالعه

در این مطالعه برای اندازه‌گیری چربی بدن کودکان از یک فناوری به نام دی ایکس آ DXA استفاده شده که قدت بالایی دارد. از این روش بیشتر برای تحقیقات در زمینه هورمون‌ها یا استخوان‌ها استفاده می‌شود و نسبت به روش‌های سنتی سریع‌تر و ارزان‌تر است؛ مهم ترین مزیت این روش عدم نیاز به تابش اشعه است.

نتایج این مطالعه در نشریه Pediatric Obesity منتشر شده است.