۰ نفر

واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال در اروپا کلید خورد

۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۳۰
کد خبر: 590244
واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال در اروپا کلید خورد

برخی کشورهای اروپایی روز چهارشنبه واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱سال را در تلاش برای مهار همه گیری کووید – ۱۹ و بازنگه داشتن مدارس آغاز کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آلمان، اسپانیان، یونان و مجارستان کشورهایی بودند که واکسیناسیون کودکان را شروع کرده اند.

«نیکی کرامیوس» وزیر آموزش یونان جزو اولین کسانی بود که وارد بیمارستانی در آتن شد تا پسرش را واکسینه کند.

تاکنون در این کشور بیش از ۳۰ هزار وقت واکسیناسیون برای کودکان ثبت شده است.

سازمان نظارت بر داروی اتحادیه اروپا ماه گذشته تایید کرد واکسن فایزر-بایون تک برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال تزریق شود، گروهی سنی که موارد بالای ابتلا به کرونا را در این قاره تجربه کرده اند.

واکسن های مربوط به این گروه سنی در دُزهای پایین تر به نسبت واکسن های فایزر متناسب افراد بالای ۱۲ سال در نظر گرفته می شود.

دانمارک که شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا به دلیل شیوع سویه اومیکرون است و همچنین برخی مناطق اتریش واکسیناسیون کودکان کم سن و سال را در ماه گذشته میلادی آغاز کردند.

آمریکا اولین کشور بزرگی بود که این کار را آغاز کرد و تاکنون بیش از ۵ میلیون کودک ۵ تا ۱۱ ساله آمریکایی واکسن زده اند.

کمیسیون واکسن STIKO آلمان به طور رسمی واکسن را فقط برای کودکانی با شرایط خاص توصیه می کند، اما حتی کودکان سالم نیز می توانند واکسینه شوند اگر والدین شان خواستار آن باشند.

برخی شهرهای آلمان قصد دارند واکسیناسیون کودکان را در موزه ها و باغ وحش ها انجام دادند و سایرین نیز اعزام تیم های واکسیناسیون سیار در خارج از مدارس را مورد بررسی قرار می دهند.

در اسپانیا که یکی از بالاترین نرخ واکسیناسیون کووید در اروپا را داراست، عملیات ایمن سازی کودکان ۵ تا ۱۱ ساله با هدف شکست زنجیره انتقال در محیط های خانوادگی، مدارس و جامعه آغاز شده است. اسپانیا حدود ۳.۳ میلیون کودک در این رده سنی دارد.

نتایج یک بررسی نشان داد ۷۴ درصد از والدین اسپانیایی کودکان ۵ تا ۱۱ سال می خواهند کودکانش واکسن زنند.

شماری از کشورهای اروپایی شامل ایتالیا، پرتغال، لهستان، کشورهای حوزه دریای بالتیک و جمهوری چک نیز از روزهای آینده واکسیناسیون کودکان این گروه سنی را آغاز می کنند و سایرین همچنان در حال نهایی کردن برنامه و طرح های شان هستند.

در فرانسه، واکسیناسیون تنها برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله ای که در معرض خطر بیماری جدی هستند، تایید شده، اگرچه دولت پاریس گفته است که این مساله را برای تعمیم به همه کودکان برمبنای داوطلب بودنشان مورد بررسی قرار می دهد.

قبرس از روز پنجشنبه کودکان ۵ تا ۱۱ سال را شروع کرد و بلژیک نیز منتظر توصیه های نهاد ملی سلامت این کشور برای انجام این کار است.

نهاد درمانی سوئیس نیز چراغ سبز واکسیناسیون کودکان را صادر کرده است، اما این فرآیند از اوایل ژانویه (دی) آغاز می شود.

در انگلیس نیز کارشناسان همچنین در حال ارزیابی این مساله هستند که واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال را تایید کنند و تصمیم گیری در مورد آن احتمالا تا قبل از کریسمس گرفته می شود.​