۰ نفر

آیا پوست بدن حافظه دارد؟

۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۵
کد خبر: 590183
آیا پوست بدن حافظه دارد؟

پوست بدن ما دارای حافظه است و این حافظه پوستی با آسیب هایی که بر اثر در معرض آفتاب قرار گرفتن روی پوست ایجاد می شود، مرتبط است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ وجود حافظه پوستی، خطر آسیب دیدگی بیشتر پوست را با گذشت زمان تعیین می کند. آسیب به DNA سلول ها زیاد می شود و با گذشت زمان متوقف کردن آن دشوار خواهد شد. حافظه پوستی واقعی بوده و فقط یک اصطلاح شاعرانه یا نام یک رمان نیست و پدیده ای است که متخصصین پوستی به آن توجه بیشتری می کنند.

حافظه پوست با قرار گرفتن در معرض آفتاب و آسیب هایی که بعدا رخ می دهد، ارتباط دارد. پوست وسیع ترین اندام در بدن انسان است. درواقع ابعاد آن تقریبا 2.43 متر و وزن آن 4 کیلوگرم است.

پوست از سه لایه تشکیل شده است:

    هیپودرم

    درم

    اپیدرم

این اندام ها به عنوان سدی در برابر سطح بیرونی پوست عمل می کنند و از ما در برابر تاثیرات تهاجمی و تغییرات محیطی محافظت خواهند کرد. علاوه بر این، نقش مهمی در ظاهر و حتی عزت نفس ما دارد. وقتی در آئینه نگاه می کنیم، در واقع قسمت بزرگی از بافت پوستی خود را می بینیم.

بسیاری از افراد به مراقبت پوستی و در عین حال محافظت از آن در برابر آفتاب توجهی نمی کنند. در ادامه مقاله، قصد داریم توضیح دهیم که حافظه پوستی چیست بلکه اهمیت آن را بیشتر درک کنید.

حافظه پوستی شامل چه چیزهایی می شود؟

حافظه پوستی پدیده ای بسیار جالب است البته همانند حافظه مغزی نیست. در عوض ما در مورد این واقعیت صحبت می کنیم که اگر پوست در معرض آفتاب زیادی قرار بگیرد، در آینده بیشتر در معرض آسیب های پوستی قرار خواهد گرفت.

به عبارت دیگر کسانی که در برابر آفتاب محافظتی ندارند، پس از سال ها ضایعاتی روی پوست شان نمایان خواهد شد. بزرگ ترین مشکل این جاست که این ضایعات بعضی مواقع می توانند خوش خیم باشند یا دربرخی موارد دیگر، پیش سرطانی یا حتی سرطانی باشند.

زمان بودن در معرض آفتاب، حتی ممکن است متوجه نشوید که دچار آفتاب سوختگی شده اید اما این باعث نمی شود که این ضایعات ظاهر نشوند. به همین دلیل مهم است که متناوبا از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظتی (SPF) حداقل 30 در تمام قسمت های بدنتان استفاده کنید.

حافظه پوستی چگونه کار می کند؟

اشعه ماورابنفش حاصل از نور خورشید از ضخامت پوست عبور کرده و به دو نوع تابش مختلف تقسیم می شود که عبارتند از :UVA و UVB.

اشعه UVA قادر است از طریق ابر و حتی شیشه عبور کرده و به لایه میانی پوست برسد.

این نوع از اشعه، با نفوذ بسیار عمیق در فرآیند های پیری ناشی از نور آفتاب و لکه های خورشیدی مرتبط است. به همین ترتیب، می تواند با آسیب به DNA و جهش سلولی؛ باعث سرطان پوست شود.

اشعه UVB مسئول آفتاب سوختگی است زیرا آن ها توانایی نفوذ به پوست را ندارند و فقط به اپیدرم می رسند. بااین وجود، ممکن است مربوط به سرطان پوست نیز شوند. بنابراین باید خود را در برابر هر دو نوع اشعه محافظت کنید.

مفهوم حافظه پوستی مبتنی بر این واقعیت است که این اشعه ها DNA سلول ها را تغییر می دهند. در ابتدا آن چه اتفاق میفتد این است که آسیب به DNA خود ترمیم می شود. با این حال و با گذشت زمان خسارات افزایش یافته تا به جایی می رسد که غیر قابل جبران خواهد شد. هنگامی که روند جبران سلول به پایان می رسد، سرطان ظاهر می شود.

اشعه خورشید برای پوست

همیشه از پوست تان مراقبت کنید

حافظه پوستی از زمان تولد وجود دارد. هنگامی که کودکان در معرض نور خورشید بدون هیچ محافظی قرار می گیرند، خطر آسیب حتی بیشتر هم می شود. به همین دلیل مراقبت پوستی در مواقعی از روز که میزان اشعه ها بیشتر است، بسیار مهم می باشد.

در عین حال باید توجه داشته باشید که حافظه پوستی و سرطان پوست با یکدیگر ارتباط زیادی دارند. داشتن پوستی روشن و چشم های رنگی از عوامل خطر هستند اما افراد دارای پوستی تیره نیز از این قضیه مستثنی نخواهند بود.

مشکلات بسیاری وجود خواهد داشت که سرطان پوست یکی از شایع ترین آن ها است. بنابراین هرگز محافظت از پوست خود را فراموش نکنید. علاوه بر این از برنزه کردن با اشعه ماورا بنفش نیز به دور باشید و به یاد داشته باشید، اگر چه ممکن است فورا آسیب نبینید اما با گذشت زمان ظاهر خواهند شد.

بنابراین امروز از پوست خود محافظت کنید تا در دراز مدت سالم بماند.