۰ نفر

فلزات سمی بر افزایش خطر سفت شدگی عروق خونی اثر دارد

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۵
کد خبر: 589753
فلزات سمی بر افزایش خطر سفت شدگی عروق خونی اثر دارد

قرارگیری در محیط حاوی میزان بالا فلزات سمی آرسنیک، کادمیوم و تیتانیوم خطر تشکیل پلاک در شریان های گردن، قلب و پاها را افزایش می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ ساینس دیلی نوشت، فلزات سمی موجود در محیط ممکن است خطر آترواسکلروز، تجمع پلاک در شریان‌ها که می‌تواند از رسیدن خون و اکسیژن به اندام‌های اصلی جلوگیری کند، را افزایش دهد.

آرسنیک و کادمیوم، فلزاتی که در غذا، آب و تنباکو یافت می‌شوند، به‌علاوه تیتانیوم، که می‌تواند از ایمپلنت‌های دندانی و ارتوپدی، لوازم آرایشی یا خودروسازی حاصل شود، با احتمال بیشتر گرفتگی عروق در گردن، ساق پا و قلب مرتبط است.

«ماریا گراو پرز»، از بیمارستان تحقیقات بیوپزشکی والنسیا اسپانیا، می‌گوید: «بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اگر بتوانیم آلاینده‌های محیطی را از بین ببریم، می‌توان از ۳۱ درصد بار بیماری‌های قلبی عروقی در جهان جلوگیری کرد.»

آترواسکلروز زمانی ایجاد می‌شود که رسوبات چربی یا پلاک‌ها در شریان‌ها ایجاد می‌شوند و باعث باریک شدن، ضعیف شدن و سفت شدن آن‌ها می‌شوند. براساس شریان‌های آسیب دیده، می‌تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، آنژین، بیماری شریان محیطی یا بیماری کلیوی شود.

محققان در این مطالعه ۱۸۷۳ بزرگسال را ارزیابی کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه در یک کارخانه مونتاژ خودرو در اسپانیا کار می‌کردند و بین ۴۰ تا ۵۵ سال سن داشتند. محققان میزان قرار گرفتن کارگران در معرض ۹ فلز سمی آرسنیک، باریم، اورانیوم، کادمیوم، کروم، آنتیموان، تیتانیوم، وانادیم و تنگستن را اندازه گیری کرده و ارتباط قرار گرفتن در معرض آنها را با آترواسکلروز بررسی کردند.

محققان دریافتند افراد سیگاری میزان بالاتری از آرسنیک، کادمیوم، کروم و تیتانیوم نسبت به افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند، داشتند.

همچنین میزان بالاتر آرسنیک، کادمیوم، تیتانیوم و آنتیموان با احتمال بالاتر ابتلاء به آترواسکلروز همراه بود.

وانگهی به نظر می‌رسد که آرسنیک و کادمیوم بیشترین ارتباط را با افزایش سطح پلاک در شریان‌های کاروتید دارند. کادمیوم و تیتانیوم مشکلات بیشتری برای شریان‌های فمورال دارند. تیتانیوم، و احتمالاً کادمیوم و آنتیموان، نگرانی بیشتری برای عروق کرونر به همراه دارند.