۰ نفر

عجیب‌ترین عارضه ابتلا به کرونا

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۵
کد خبر: 588863
عجیب‌ترین عارضه ابتلا به کرونا

کاهش بویایی ممکن است تا مدت‌ها پس از بهبودی افراد مبتلا به کرونا، ادامه داشته باشد. اگر با شما یا یکی از نزدیکانتان با این مشکل مواجه شده‌اید، این گزارش را تا انتها دنبال کنید؛

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی ؛ در طول موج دوم کرونا، هرج و مرج و وحشت بزرگی به وجود آمد. در سطح جهانی، نوع دلتا بیش از هر زمان دیگری ویرانی به بار آورد و جمعیت زیادی از مردم را آلوده کرد و میلیون ها نفر را کُشت. اگرچه تعداد موارد ابتلا به COVID-19 به طور قابل توجهی کاهش یافته است، افراد مبتلا حتی پس از بهبودی همچنان با ناراحت کننده ترین علائم مبارزه می‌کنند. از بین بسیاری از موارد، از دست دادن حس بویایی عجیب‌ترین و در عین حال شایع‌ترین علامت طولانی مدت کووید است که به منبع ناراحتی بسیاری از بیماران بهبود یافته تبدیل شده است.

ابتلا به COVID-19 می‌تواند عوارض و علائمی را ایجاد کند که بسیاری از آن، با علائم سایر بیماری‌های تنفسی همپوشانی داشته باشد، این موضوع نه تنها می‌تواند بسیار گیج کننده باشد، بلکه ممکن است منجر به تاخیر در تشخیص شود.

با این حال، تغییرات بویایی مرتبط با ویروس SARs-COV-2 چیزی است که فقط در بیماران COVID-19 شناسایی می‌شود. گفته می‌شود، حتی اگر تشخیص تفاوت بین علائم آنفولانزا و کووید برای فردی دشوار باشد، از دست دادن بویایی می‌تواند نشان‌دهنده احتمالی دومی باشد.

از دست رفتن حس بویایی، عارضه‌ای است که در بیمارانی که در بیمارستان بستری شده‌اند یا از عفونت‌های شدید کووید رنج می‌برند، شایع‌تر است.

در حال حاضر، واضح است که COVID-19 می‌تواند گیرنده های بویایی در انسان را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد تغییر در اندام‌های حسی شود. اگرچه این مکانیسم هنوز به طور کامل درک نشده است، اعتقاد بر این است که ویروس SARs-COV-2 سلول‌هایی را که از نورون‌های بینی حمایت می‌کند، آلوده می‌کند و منجر به از دست دادن بویایی می‌شود.

برای اکثر افراد، پس از شروع بهبودی، ظرف یک یا دو هفته، حس بویایی آنها باز می‌گردد. با این حال، مطالعات پیامدهای شدیدتری را نشان داده اند. تیمی از محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس دریافتند که حدود ۷۰۰هزار تا ۱.۶ میلیون نفر در ایالات متحده حس بویایی خود را از دست داده اند یا تغییری را در حس بویایی خود تجربه کرده اند که بیش از شش ماه باقی مانده است.

پژوهشی که در مجله JAMA Otolaryngology-Head & Neck Surgery منتشر شد، آخرین گزارش‌های موارد COVID-19 را در ایالات متحده با کمک پروژه ردیابی کووید-۱۹ مورد مطالعه قرار داد و مواردی را که بین ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ تا ۷ مارس گزارش شده بود، بررسی کرد. در سال ۲۰۲۱، مطالعه مورد بررسی میزان عفونت را با داده های دو مطالعه دیگر مقایسه کرد که نشان داد ۵۲.۷ درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا حس بویایی خود را از دست داده بودند که از این تعداد ۹۵.۳ درصد از آن بهبود یافته بودند.

با این یافته ها، محققان توانستند تعداد افرادی را که اختلال بویایی (OD) را تجربه کرده بودند، تخمین بزنند، اما به نظر می رسید هرگز دوباره آن را به دست نیاوردند.

به گفته کارشناسان، "این داده ها نشان دهنده نگرانی بهداشت عمومی در حال ظهور در مورد OD و نیاز فوری به تحقیقاتی است که بر درمان COVID-19 تمرکز دارد."

در بسیاری از موارد، نویسنده همکار این مطالعه، جی اف. بیمارانی که به دلیل اختلال بویایی به دنبال مراقبت های پزشکی هستند، که به گفته پزشک باعث می‌شود تا این موضوع سلامتی را بیشتر و با جزئیات بیشتر بررسی کنند.

چرا از دست دادن بوی طولانی مدت نگران کننده است

در حالی که از دست دادن بویایی به عنوان یک علامت خفیف کووید-۱۹ در نظر گرفته می‌شود، چیزی که عواقب کشنده ای ندارد، بسیاری از مردم مشکلات زیادی را که با آن ایجاد می‌شود نادیده می گیرند. جدا از این واقعیت که از دست دادن بویایی به خودی خود یک تجربه ناراحت کننده است، اعتقاد بر این است که به طرق مختلف بر زندگی افراد مبتلا تأثیر می گذارد.

دکتر Piccirillo می‌گوید: محققان بر این باورند که از دست دادن بویایی یک "نگرانی نوظهور برای سلامت عمومی" است نه تنها به دلیل آسیب فیزیکی که ایجاد می‌کند، بلکه به این دلیل که بر جنبه‌های مختلف زندگی بیمار تأثیر می‌گذارد.

بسیاری از بررسی‌ها و مطالعات نشان داده‌اند که از دست دادن بویایی ناشی از کووید می‌تواند عادات غذایی را مختل کرده و منجر به کاهش وزن شود. گفته می‌شود، مردم به دلیل بوی بد و عدم لذت حسی، همچنان با خوردن غذا دست و پنجه نرم می کنند.

چقدر احتمال دارد که حس بویایی افراد بازگردد؟

در حال حاضر، متاسفانه هیچ درمان بالقوه ای برای اختلال عملکرد بویایی مزمن (COD) وجود ندارد. هیچ درمان یا دارویی خاصی وجود ندارد که نویدبخش بهبودی باشد. با این حال، گفته می‌شود که آموزش بویایی یک درمان طبیعی موثر است. این شامل استشمام یک سری از چهار بوی تند، ترجیحاً اسانس است. هر عطر باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ ثانیه استشمام شود. تمرین بویایی منظم هم می‌تواند موثر باشد، با این حال، ثبات بسیار مهم است. گفته می‌شود که استشمام مکرر همان چهار بو مؤثرتر است.