۰ نفر

علت ادرار ابری و کدر چیست؟

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 588844
علت ادرار ابری و کدر چیست؟

تغییر رنگ ادرار به ابری یا کدر شدن آن میتواند نشانه ای باشد از برخی نارسایی های سیستم دفع ادرار و یا بیماریهایی که بعضا خطرناک هستند و باید حتما به پزشک مراجعه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ رنگ و بوی ادرار به خوبی می‌تواند شما را از وضعیت سلامتی‌تان باخبر سازد. ادرار طبیعی شفاف و به رنگ زرد روشن می باشد و هرگونه تغییر در رنگ یا شفافیت ادرار شما می تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی باشد. ادرار ابری یا کدر به علت های فراوانی ایجاد می شود و می تواند پیامی از وجود مشکلی در دستگاه ادراری یا در کلیه باشد. در این بخش از بهداشت و سلامت  به بررسی علل ایجاد ادرار ابری یا کدر می پردازیم.

علل؛ ادرار ابرای نشانه چیست؟

ادرار ابری ممکن است نشانه هریک از مشکلاتی باشد که در ادامه خواهیم گفت، پس با دیدن ادرار ابری یا کدر حتما به پزشک مراجعه کنید تا در مراحل اولیه بیماری، آن را درمان کرده و رفع کنید.

عفونت کلیه

کلیه ها می توانند مانند سایر قسمت های بدن آلوده شوند. تعدادی از عفونت های ادراری از کلیه ها و عفونت های درمان نشده کلیه شروع می شود.اگر احساس درد در پشت، کشاله ران یا داخل ران، تب، ناراحتی معده و ادرار کدر دارید، ممکن است نشانه عفونت کلیه باشد. هنگامی که بیماری واقعا وخیم است، ادرار نه تنها تیره می شود بلکه بوی بدی خواهد داشت.

سنگ کلیه

سنگ های کلیه کلسیفیکاسیون کلیه ها هستند، کلسیفیکاسیون ها به قطعات ریز سنگ تبدیل می شوند و خرده‌ها می‌توانند قبل از اینکه علائم ایجاد کنند سال‌ها در کلیه‌ها بچرخند.اولین علامت ابتلا به سنگ کلیه ادرار کدر است. اسید موجود در ادرار می‌تواند بخشی از سنگ‌های دانه‌ریز را همراه با ادرار خارج کند.

بیماری کلیوی

از اختلالات خودایمنی که در آن بیماری کلیوی یک علامت ثانویه است تا بیماری اولیه کلیوی که در آن کلیه ها به صورت داخلی در حال مرگ هستند، ممکن است مشکلاتی رخ دهد. در واقع سن عاملی نیست که بتواند منجر به بیماری کلیوی شود زیرا حتی افراد جوان ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. ادرار کدر، خونی و بد بو نشانه‌ای از وجود بیماری کلیوی است. این امر به ویژه در صورتی صادق است که هیچ علامت دیگری وجود نداشته باشد که نشان دهنده عفونت باشد

سرطان کلیه

سرطان کلیه را می توان به سرعت تشخیص داد تا درمان شود حتی در مراحل پیشرفته، پیوند کلیه می تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند. محصولات طبیعی و هومیوپاتی می توانند ناراحتی را کاهش دهند و به سم زدایی بدن قبل، حین و بعد از درمان سرطان کمک کنند.

میزنای پیچ خورده یا مسدود شده

میزنای لوله های بلند و باریکی هستند که از کلیه ها به مثانه می روند و ممکن است در موارد نادر پیچ خورده و توسط سنگ مسدود شوند. بسیاری از بیماران مبتلا به میزنای پیچ خورده هرگز نمی دانند مبتلا به این بیماری هستند تا زمانی که مسدود شود.

عفونت مثانه

با چسبیدن عفونت ها به ادرار و سلولهای کلیه ، این عفونت ها به مثانه انتقال می یابند و مثانه را عفونی می کنند. درد شدید، نیاز دائمی و فوری به ادرار کردن از علائم عفونت مثانه همراه با ادرار ابری و کدر است که در بدترین حالت باعث خونی شدن ادرار می شود.

نوشیدن آب زیاد و ادرار منظم به کاهش علائم عفونت مثانه کمک می کند همچنین برخی از داروهای گیاهی، ویتامین ث و آب میوه های بسیار اسیدی و مکمل های ضد میکروبی کمک می کند تا توانایی طبیعی مثانه را برای مبارزه با عفونت افزایش دهید.

سرطان مثانه

درصد کمی از افراد سالانه مبتلا به سرطان مثانه می شوند با این حال این سرطان، رتبه ششم را در فهرست بیماری های مبتلا به آن دارد. مردان به مراتب بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان مثانه و احتمال مرگ و میر ناشی از آن هستند. ساختارهای تولید مثلی مرتبط با مثانه مردان در ایجاد سرطان مثانه در مردان نقش دارد.

سرطان مثانه یک بیماری خاموش و کشنده است و به استثنای ادرار ابری یا خونی، ممکن است ندانید مبتلا به سرطان هستید. بخش ناخوشایند این است که وقتی متوجه ادرار بد بو می شوید، سرطان به مرحله پیشرفته رسیده است. اگر زودتر متوجه ادرار عجیب و غریب خود شدید برای معاینه با یک متخصص حتما وقت بگذارید.

سرطان پروستات

هایپرپلازی خوش خیم پروستات عاملی پیچیده برای بزرگ شدن پروستات غیرسرطانی است، این بیماری قابل درمان است و باعث تکرر ادرار مردان و کدر شدن ادرار می شود زیرا بزرگ شدن پروستات می تواند اسپرم و مایع منی را به داخل مثانه انتقال دهد و ادرار را کدر کند.

به همین ترتیب، سرطان پروستات همین کار را با مثانه انجام می دهد. نکته مهم در اینجا این است که سرطان پروستات می تواند به مثانه سرایت کند. مراقبت از پروستات و بررسی مکرر آن اهمیت زیادی دارد و کارهای دیگری مانند نوشیدن روزانه قهوه می تواند اندازه پروستات، خطر سرطان پروستات و التهاب را کاهش دهد.

عفونت های دستگاه ادراری

در انتهای سیستم ادراری، دستگاه ادراری قرار دارد و پس از حرکت ادرار از طریق میزنای ها به کلیه ها و سپس از میزنای به مثانه، ادرار از طریق مجاری ادراری دفع می شود. رفتارهای متعدد از جمله پاک کردن جهت اشتباه می تواند باکتری ها را به داخل دستگاه ادراری انتقال دهد و باعث عفونت و در نتیجه ادرار ابری شود.

دیابت

اگرچه دیابت ارتباط مستقیمی با کلیه ها و سیستم ادراری ندارد اما موجب ورود پروتئین و قند اضافی به ادرار می شود و پروتئین زیاد ادرار را کدر می کند، در حالی که قند بوی ادرار را به شدت شیرین می کند. مادرانی که از نظر دیابت بارداری بررسی می شوند، اغلب باید آزمایش دیپ استیک را برای بررسی وجود پروتئین انجام دهند، که نشانه ای از وجود دیابت بارداری است.

اگر از تشخیص دیابت در خود آگاه نیستید، یک نوار آزمایش ساده می تواند آن را آشکار کند. در برخی موارد، این نوارهای تست، پیش دیابت را نشان می‌دهند، به این معنی که هنوز برای کنترل و رفع این بیماری دیر نشده است. رژیم غذایی و برخی مکمل‌ها می‌توانند پیشرفت دیابت را کند کرده و حتی گاهی آن را معکوس کنند.

در انتها باید گفت اکثر مشکلات کلیه و سیستم ادراری را می توان با مصرف مکمل ها، رژیم غذایی و مراقبت برطرف  یا از بدتر شدن آن جلوگیری کرد پس با رعایت همین موارد به ظاهر ساده، در مراقبت از سلامت خود کوشا باشید.