۰ نفر

انجام آزمایش خون بیماری روانی را مشخص می کند؟

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲
کد خبر: 588843
انجام آزمایش خون بیماری روانی را مشخص می کند؟

محققان موفق شدند با انجام آزمایش خون به بیماری روانی افراد پی ببرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  لوکال تِن نوشت، بیماری‌های روانی و در راس آن مشکلات مرتبط با مغز یکی از سخت‌ترین بیماری‌هایی است که با افزایش سن می‌تواند انسان‌ها را درگیر خود کند. برای مثال، دمانس یا زوال عقلی یکی از بیماری‌های رایج مرتبط با اختلالات سلامت ذهنی است که هم اینک بیش از ۵۵ میلیون نفر را در جهان درگیر کرده است که ۶۰ درصد از این جمعیت در کشور‌هایی با درآمد پایین زندگی می‌کنند.

براساس برآورد‌های انجام شده تا سال ۲۰۳۰ شمار مبتلایان به زوال عقلی به ۷۸ میلیون نفر و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۳۹ میلیون نفر خواهد رسید. متاسفانه شناسایی به موقع بیماری‌های مرتبط با اختلالات ذهنی یکی از چالش‌های بزرگ برای نظام سلامت است.

همچنین در بسیاری از موارد تشخیص بیماری‌های روانی مانند اختلالات دو قطبی و افسردگی از یکدیگر کاری سخت و دشوار است. با این حال، به تازگی دانشمندان انگلیسی به راهکار موثری در این زمینه دست یافته اند.

دانشمندان با توسعه یک روش موفق شدند با انجام آزمایش خون به طور موثری به وجود بیماری‌های ذهنی در افراد پی ببرند. در این روش متخصصان با بررسی RNA بیماران در تست خون به راحتی افسردگی و اختلالات دو قطبی را تشخیص می‌دهند.

یکی از متخصصان در این رابطه می‌گوید: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در مواجهه با اختلالات روانی با آن دست به گریبان بودیم تشخیص میان اختلال دو قطبی از افسردگی بود. دلیل این امر این است که دارو‌هایی که برای افسردگی تجویز می‌شود با دارو‌های اختلال دو قطبی متفاوت است و در صورتی که به اشتباه تجویز شود می‌تواند باعث تشدید بیماری فرد شود.

در سوی دیگر، دانشمندان اقدام به بررسی ارتباط میان کیفیت خواب و روند پیری در افراد بالای ۵۰ سال کردند. این تحقیقات که بر روی بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن انجام شد نشان داد هر چه کیفیت خواب افراد پایین‌تر باشد، روند پیری در آن‌ها تشدید می‌شود.