۰ نفر

لبنان هم از اومیکرون در امان نماند

۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۲۸
کد خبر: 588451
لبنان هم از اومیکرون در امان نماند

مقام های بهداشتی لبنان امروز (پنجشنبه) اعلام کردند که دو مورد ابتلا به سویه جدید «اومیکرون» ویروس جهش یافته کرونا در این کشور شناسایی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «فراس الابیض»، وزیر بهداشت لبنان در اظهاراتی مطبوعاتی گفت که آزمایش «پی سی آر» (PCR) دو بیمار که از آفریقا به لبنان سفر کرده اند، نشان داد که به سویه جدید کرونای اومیکرون مبتلا هستند.

وی افزود که حال عمومی این دو فرد مبتلا به اومیکرون خطرناک نیست و پس از انجام آزمایش و و ورود به لبنان قرنطینه شده اند.

وزیر بهداشت لبنان بیان کرد که هر دو نفر پیش‌تر واکسن کرونا دریافت کرده بودند.

«مایکل رایان» مقام عالی رتبه سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد که به نظر نمی رسد سویه اومیکرون کرونا وخیم تر از گونه های دیگر باشد و بسیار بعید است که مصونیت ناشی از واکسن کووید – ۱۹ را بشکند.

در حالی که قابلیت انتقال سویه اومیکرون بیش از گونه های قبلی است، «مایکل رایان» مدیر برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت از بین رفتن خاصیت محافظت واکسن در برابر این سویه را بسیار بعید دانست و گفت: داده های اولیه نشان نمی دهد که این وضعیت، وخیم تر باشد. در واقع، مسیر به سمت شدت و حدت کمتر سوق دارد.

وی با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات و آزمایش های بیشتر، افزود هیچ نشانه ای دیده نمی شود که اومیکرون بتواند به طور کامل مصونیت ایجاد شده واکسن های موجود را کنار زند.

رایان گفت: ما واکسن های بسیار موثر داریم که تاثیرگذاری شان در برابر همه گونه ها و در شرایط بیماری وخیم و بستری شدن ثابت شده است، از اینرو دلیلی ندارد که انتظار داشته باشیم این مساله در مورد اومیکرون صدق نکند.

با این همه وی اذعان کرد که ممکن است واکسن های موجود در برابر اومیکرون تاثیرگذاری کمتری داشته باشند.

در این میان، آنتونی فائوچی مقام ارشد بهداشتی آمریکا این نظریه مقام سازمان جهانی بهداشت را تکرار کرد و گفت که براساس نشانه های اولیه، اومیکرون بدتر از سویه های قبلی به نظر نمی رسد و احتمالا خفیف تر است.

در این میان، شناسایی اولین موارد اومیکرون در ماه گذشته با افزایش موارد ابتلا در سراسر جهان همزمان شد و این سویه بر شدت نگرانی ها در مورد رشد جهانی کووید – ۱۹ افزود.

کووید – ۱۹ از زمان اولین مورد شیوع در اواخر سال ۲۰۱۹، بیش از ۵.۲ میلیون نفر را در سراسر جهان به کشتن داده است.

دانشمندان و کارشناسان بخش بهداشت و سلامت می گویند واکسیناسیون و فاصله گذاری مستمر اجتماعی، کلید غلبه بر این بیماری هستند.