۰ نفر

وزیر بهداشت در مشهد؛

خدشه‌ دار کردن کیفیت پزشکی کشور قابل تحمل نیست

۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۳
کد خبر: 588414
خدشه‌ دار کردن کیفیت پزشکی کشور قابل تحمل نیست

وزیر بهداشت گفت: عده‌ای با آمارسازی به‌دنیال خدشه‌دار کردن کیفیت پزشکی کشور هستند که قابل تحمل نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بهرام عین‌اللهی پیش از ظهر پنج‌شنبه در گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به میزبانی مشهد برگزار شد، با اشاره به فضاسازی‌های مخرب علیه فضای پزشکی کشور، اظهار کرد: بیماران بسیاری از کشورهای منطقه برای درمان به ایران سفر می‌کنند اما متأسفانه برای تخریب حوزه پزشکی کشور آمارسازی می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که این آمارسازی‌ها قابل تحمل نیست و اجازه خدشه‌دار شدن کیفیت پزشکی کشور را نخواهیم داد، ادامه داد: صحبت‌هایی غیرمنطقی و تهاجمی نسبت به وضعیت پزشکی و علوم پزشکی حتی در رسانه ملی مطرح می‌شود که تهدید بزرگی برای حوزه پزشکی کشور است.

وزیر بهداشت با بیان در ابتدای انقلاب پزشکان پاکستانی و هندی در کشور فعالیت می‌کردند، رشد علوم پزشکی کشور را از بزرگ‌ترین دستاوردهای کشور پس از انقلاب اسلامی دانست و افزود: امروز به نقطه ممتازی در علوم پزشکی رسیدیم که حرف اول را در منطقه می‌زنیم.

فعالیت جزیره‌ای مراکز تحقیقاتی قابل قبول نیست

وی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ مرکز تحقیقات پزشکی در کشور، خاطرنشان کرد: تحول در حوزه پژوهش از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت است که برای رفع مشکلات سلامت، از هیچ کوششی در پژوهش‌های کاربردی و دیجیتال‌محور دریغ نخواهیم کرد.

عین‌اللهی با انتقاد از عملکرد جزیره‌ای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی حوزه سلامت کشور، یادآور شد: مراکز تحقیقاتی باید به صورت شبکه‌ای با هم مرتبط باشند تا پاسخگوی نیازهای مردم در حوزه سلامت باشند.

وی، مراکز تحقیقاتی را وسیله گذر از فرآیندهای تکراری و غیرکاربردی دانست و گفت: برخی پژوهشگران بدون توجه به نیاز مردم تنها به دنبال مطرح کردن خود به‌وسیله بالا بردن تعداد مقالات هستند که مایه تأسف است.

حمایت از پژوهش‌های بومی حوزه سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، «ماموریت‌گرایی» را مهم‌ترین مسئله حوزه پژوهش سلامت برشمرد و اضافه کرد: پژوهش‌ها نباید تنها به تهران و دیگر شهرهای بزرگ خلاصه شود و در این راستا، پژوهش‌های بومی مرتبط با سلامت، بهداشت و بیماری‌های هر منطقه در اولویت خواهد بود.

وی با بیان این‌که بودجه‌های تحقیقاتی به طرح‌ها و پژوهش‌های کاربردی اختصاص خواهد یافت، ابراز کرد: در دوره فعلی، میدان دادن به نیروهای جوان در حوزه تحقیقات، بومی کردن تحقیقات، مردمی بودن و همکاری مردم در انجام تحقیقات حوزه بهداشت مورد توجه است.

عین‌اللهی به موفقیت واکسیناسیون در کشور اشاره کرد و گفت: در ماه‌های اخیر روزانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق می‌شد که یکی از علل اصلی این موفقیت، همکاری مردم و استفاده از نیروهای جهادی بود.

وی افزود: ایران کشوری تحت سلطه ابرقدرت‌ها بود اما امروز تبدیل به کشوری قوی و با عزت شده است که باید برای حفظ و ارتقای این جایگاه تلاش کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران را کشور نخبگان متعهد، پیرو راه امام و با هویت غنی تاریخی توصیف و خاطرنشان کرد، باید فرزند زمانه خود باشیم زیرا سرعت رشد علم و فناوری در دنیای امروز به نحوی است که لحظه‌ای درنگ، ما را فرسنگ‌ها عقب می‌اندازد.

توجه به فناوری‌های جدید در نظام سلامت

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب بر «مسئله محور» بودن دانشگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه‌ها باید بتوانند استعدادهای درخشان و نیروهای جوان را جذب کرده و مشکلات مردم را حل کنند.

عین‌اللهی یادآور شد: روزآمدی در حوزه تحقیقات، فناوری‌های جدید و توجه به نقش ربات‌ها در نظام سلامت از اهمیت بسزایی برخوردار است.