۰ نفر

چگونگی مراقبت از اعضای خانواده در برابر سرما خوردگی

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۹:۱۰
کد خبر: 587960
چگونگی مراقبت از اعضای خانواده در برابر سرما خوردگی

سرماخوردگی در فصل سرما یک بیماری رایج است و ممکن است در هر خانواده یک نفر به این بیماری مبتلا شود، پس بهتر است راه های مقابله با این بیماری را بدانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ این یک مشکل رایج است که ممکن است یکی از اعضای خانواده سرما بخورد و دیگران باید از خودشان مراقبت کنند تا با وجود ارتباط نزدیکی که با هم دارند، بیمار نشوند. به نظر شما زمانی که یکی از اعضای خانواده سرما می خورد، باید چه چیز هایی را رعایت کنیم تا به سرماخوردگی دچار نشویم؟ با ما در این بخش از بهداشت و سلامت  همراه شوید تا به نکات مهم و اصلی بپردازیم.

اگر یکی از اعضای خانواده سرماخوردگی داشت

در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به سرماخوردگی؛ موارد زیر را رعایت کنید تا خودتان سرمان نخورید:

دستان خود را مرتب بشویید

دستان خود را زیاد بشویید و هر زمان که با ظروف، لباس یا فرد مقابل، تماس داشتید، حتماً دوباره دستان خود را شستشو دهید و از آب و صابون استفاده کنید. همیشه ژل ضد عفونی کننده هم در اختیار داشته باشید.

در مورد اسباب بازی ها حساس شوید

اسباب بازی هایی که کودکِ سرماخوردهِ شما با آن در ارتباط است را چند بار در روز به طور کامل شستشو دهید.

ظرف فرد بیمار را دقیق تر بشویید

مواد غذایی، خوراکی و نوشیدنی ها را در ظروف مشابه استفاده نکنید و ظرف کسی که بیمار شده است را حتما با آب داغ و مایع ظرفشویی شستشو دهید.

اتاق خوابتان را جدا کنید

اگر همسرتان سرما خورده است، بهتر است در یک اتاق جداگانه بخوابید. اگر برای تان مقدور نیست، سعی کنید که هنگام خواب صورت تان مقابل او قرار نگیرید و فردای آن روز ملحفه ها و روبالشی را با آب داغ بشویید.

صورت خود را لمس نکنید

جرم ها و آلودگی ها از طریق دست خیلی راحت وارد چشم، بینی و دهان می شوند و بهتر است که صورت خود را لمس نکنید.

از بوسه و آغوش اجتناب کنید

چند روزی را تحمل کنید و کودک خود را که به سرماخوردگی مبتلا شده و عفونت‌ های تنفسی دارد را بوس نکنید یا او را در آغوش نگیرید، زیرا انتقال قطرک های ویروس به شدت سریع انجام می‌ شود و از طریق بزاق و مواد داخل بینی، خیلی راحت انتقال پیدا می کند.

به لمس شده ها توجه کنید

به هر چیزی که توسط فرد بیمار لمس شده است، دقت داشته باشید، مراقب باشید و هر چیزی که توسط فرد بیمار لمس می شود را لمس نکنید و حتماً آن را بشویید و هیچ لوازم مشترکی با یکدیگر نداشته باشید.

از حوله مشترکی استفاده نکنید

حوله دستشویی و حمام را حتماً در این چند روزی که بیمار هستید، از یکدیگر جدا کنید.

جای مسواک و خمیر دندان تان را جدا کنید

هرگز نباید از مسواک و خمیردندانی که در کنار لوازم شخص بیمار بوده است؛ استفاده کنید که در غیر این صورت صد در صد سرما خواهید خورد.

از خودتان مراقبت کنید

سعی کنید رژیم غذایی سالم، مواد مغذی زیاد، آبرسانی و استراحت کافی داشته باشید تا بدنتان مقاوم تر شود و احتمال سرماخوردگی در شما کاهش پیدا کند.

به کودکتان آموزش‌ های لازم را بدهید

اگر کودک شما سرما خورده و متوجه نیست که نباید خیلی به شما نزدیک شود، به او آموزش دهید که حتما دستان خود را بشوید و هنگام سرفه یا عطسه با دستمال، جلوی دهانش را بگیرد.

اگر خودتان سرما خورده‌اید

اگر آن عضو از خانواده که سرما خورده است، خودتان هستید و می‌ خواهید این بیماری را به اعضای خانواده انتقال ندهید، موارد زیر را رعایت کنید:

داخل دستمال کاغذی عطسه یا سرفه کنید

می توانید این کار را داخل آرنج هم انجام دهید اما برای عطسه یا سرفه از کف دست استفاده نکنید. عطسه یا سرفه داخل آرنج یا دستمال کاغذی احتمال انتقال قطرک های ویروسی و جرم ها را به حداقل می‌ رساند.

سریع دستمال کاغذی ها را دور بیندازید

بعد از اینکه دستمال کاغذی ها استفاده کردید، حتماً آنها را در سریع‌ ترین حالت ممکن داخل سطل آشغال بیاندازید. وجود آن ها روی زمین یا هر سطح دیگری، باعث انتقال بیماری به دیگران می‌ شود.

اگر مجبورید که برای هر کاری به اعضای خانواده نزدیک شوید، سعی کنید که از ماسک استفاده کنید.

بهتر است که خودتان را قرنطینه کنید

می توانید برای جلوگیری از ابتلای اعضای خانواده به سرماخوردگی، یک اتاق را انتخاب کنید و از آن ها دور باشید تا بتوانید این دوران را سپری کنید و کسی را بیمار نکنید.

برای دیگران غذا درست نکنید

اگر مادر خانواده هستید و سرماخورده اید، بهتر است که این چند روز برای آن ها غذا درست نکنید اما اگر مجبور بودید این کار را انجام دهید، حتما دستان خود را به طور کامل بشویید.

انتقال ویروس چقدر طول می کشد؟

برای این که متوجه شوید تا چه زمانی باید در خانه بمانید و از دیگران فاصله بگیرید، باید فهمید که نوع ویروس و عفونت تان چیست. آیا به سرماخوردگی، آنفولانزا یا انواع دیگر ویروس ها مبتلا شده اید؟ هرکدام از آن‌ ها معمولاً دوره متفاوتی برای انتقال بیماری دارند.

به عنوان مثال:

    افرادی که سرما خورده اند، قبل از اینکه علائم شروع شود و تا بیش از دو هفته بعد از اولین تماس با ویروس، می توانند انتقال دهنده ویروس باشند.

    افرادی که ویروس آنفولانزا گرفته اند، یک روز قبل از ایجاد علائم تا 5 الی 7 روز بعد از شروع علائم، می توانند عامل انتقال باشند.

    اگر به گلو درد استرپتوکوکی‌ مبتلا شده اید، 24 ساعت بعد از مصرف آنتی بیوتیک، دیگر ویروس را انتقال نمی‌ دهید.

    معمولاً در دو مورد اول یعنی سرماخوردگی و آنفولانزا آنتی بیوتیک تجویز نمی کنند، زیرا شما با یک ویروس روبرو هستید. اگر شک دارید، از پزشک بپرسید که تا چه زمانی به دیگران ویروس را انتقال می دهید.