۰ نفر

این خوردنی مفید باعث سکته می شود!

۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۹
کد خبر: 587726
این خوردنی مفید باعث سکته می شود!

مواد غذایی که مصرف میکنید ممکن است خطر بروز سکته مغزی را در شما افزایش دهد بنابراین باید این مواد غذایی را بشناسید و برای پیشگیری از سکته از آنها پرهیز کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ سکته هر سال در کل جهان جان 5 میلیون نفر را می گیرد و می توان گفت یکی از رایج ترین علت های مرگ و میر است؛ اما باید یاد بگیریم که چگونه از سکته جلوگیری کنیم و با خوردن چه مواد غذایی بتوانیم از این خطرات پیشگیری کنیم؟ در این قسمت از بهداشت و سلامت  بهترین و بدترین غذاها را برای پیشگیری از سکته به شما معرفی می کنیم.

بدترین غذاها برای پیشگیری از سکته

مصرف برخی از مواد غذایی به اندازه نامناسب، ریسک بروز سکته را در شما افزایش داده و شما را در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها قرار میدهد.

لبنیات مفیده اما بیش از حدش نه

مصرف بیش از حد لبنیات به خاطر اینکه سطح منظم اوریک اسید را به هم می زند، می تواند عاملی برای سکته باشد. مثلا کره دارای چربی های اشباع است که سبب افزایش کلسترول بد خون و تصلب شرائین و بروز سکته مغزی می شود، پنیر نیز دارای چربی های اشباع و نمک بالا است پس بهتر است که برای پیشگیری از سکته در مصرف لبنیات دقت کرده و آن را محدود کنید و نوع کم چرب و کم نمک آن را در برنامه غذایی بگنجانید.

سوسیس و کالباس

سوسیس و کالباس حاوی مقدار زیادی چربی های ترانس یا اشباع هستند و نمک فراوانی دارند. چربی های ترانس سطح کلسترول بد خون را بالا می برند، کلسترول سبب رسوب در دیواره عروق شده و مانع خونرسانی درست به مغز و منجر به سکته می شود. مصرف زیاد سوسیس و کالباس که با نمک فراوانی همراه است، سبب احتباس آب بدن و افزایش فشار خون می شود که عامل خطر جدی بروز سکته مغزی است.

سوپ های آماده

سوپ های آماده حاوی مقدار زیادی نمک پنهان است که بدون ایجاد احساس شوری، سدیم فراوانی دارد که سبب پرفشاری خون و منجر به سکته می شود.

گوشت قرمز

مطالعات وسعی نشان می دهد که خطر ابتلا به سکته با مصرف گوشت قرمز تا 10 درصد افزایش پیدا می کند.

شیرین بیان

ماده فعال در شیرین بیان، گلیسیرین است که یکی از آنزیم های کلیه که سبب تنظیم سدیم خون می شود، مهار کرده و کاهش فعالیت این آنزیم به مدت طولانی سبب افزایش فشار خون و در نتیجه سکته می شود. بطور کلی مصرف شیرین بیان به افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه نمی شود. البته مصرف بیش از 5 گرم پودر شیرین بیان در روز نیز برای افراد عادی نیز مجاز نیست.

خوراکی و تنقلات

بسیاری از تنقلات مانند بیسکویت، چیپس، پیتزا، اسنک، کیک و ... حاوی چربی و نمک فراوان است پس از افراط در مصرف این تنقلات پرهیز کنید.

آب گازدار

برخی آب های معدنی و آب های گازدار دارای مقدار بسیار زیاد نمک است که در طولانی مدت سبب پرفشاری خون شوند، از مصرف آب گاز دار بپرهیزید و هنگام خرید آب معدنی دقت نمایید در هر لیتر آب مقدار سدیم بیشتر از 200 میلی گرم نباشد.

نوشابه رژیمی

شاید فکر کنید که نوشابه رژیمی سالم است و عاملی جلوگیری کننده برای چاقی است؛ اما جالب است بدانید که نوشابه رژیمی تا 48 درصد خطر سکته را بالا خواهد برد.

بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از سکته

مواد غذایی که خطر ابتلا به سکته را از شما دور می کنند شامل:

آجیل

در یک مطالعه عظیم به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه آجیل خطر ابتلا به سکته را به نصف می رساند و می تواند هر سال از 89000 سکته جلوگیری کند. مغزیجات به خصوص گردو سبب کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) می شود.

سبزیجات

طبق مطالعات انجام شده سبزیجات می تواند قوی ترین عامل جلوگیری از بیماری های مزمن باشد و تا 20 درصد خطر ابتلا به سکته را کاهش می دهد.

شکلات

طبق تحقیقات انجام شده؛ افرادی که از شکلات استفاده می کنند، خطر کمتری برای ابتلا به سکته دارند اما شکلاتی که حاوی قند باشد، معمولاً این تأثیر مثبت را ندارد. شکلات تلخ با کاکائوی زیاد بهترین انتخاب است.

مرکبات

مصرف مرکبات خطر سکته را کاهش می دهد و طبق مطالعه ای که روی 70 هزار خانوار انجام شده است، به این نتیجه رسیدند ؛ خانم هایی که بیشترین فلاونوئیدها را از مرکبات دریافت می کنند، 19 درصد خطر کم تری برای ابتلا به سکته دارند. گنجاندن مرکبات به خصوص پرتقال در رژیم غذایی ریزمغذی های ضروری برای سلامت قلب را تامین می کند. پرتقال دارای فیبر محلول و پتاسیم بوده که سبب جذب کلسترول و کنترل فشار خون می شود.

غلات کامل

خوردن غلات کامل خطر ابتلا به سکته را کاهش می دهد. حداقل سه وعده غلات کامل در طول روز بخورید تا از سکته جلوگیری شود.

سیر

سیر یکی از بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از سکته است. مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم سیر تا 50 درصد خطر سکته را کاهش می دهد.

گوجه فرنگی

سطح بالای لیکوپن در گوجه فرنگی می تواند تا حد زیادی خطر سکته را کاهش دهد که احتمالاً بالاترین سطح لیکوپن تا 55 درصد خطر را می کاهد.

ماهی سالمون

ماهی های چرب و سالمون حاوی مقدار بالایی اسیدهای چرب از جمله امگا 3 هستند. این چربی ها خطر آریتمی (ضربان نامنظم قلب) و تصلب شرائین را کاهش می دهند و سبب کاهش تری گلیسرید خون می شود.

چای سبز و قهوه

نتایج تحقیق روی بیش از 80 هزار فرد ژاپنی نشان می دهد کسانی که حداقل یک فنجان قهوه در طول روز می نوشند، 20 درصد خطر کم تری برای ابتلا به سکته دارند. مصرف 2 الی 3 فنجان چای سبز به صورت روزانه هم تا 14 درصد خطر سکته را کاهش می دهد.

کلم پیچ

کلم حاوی آنتی اکسیدان های مفید، اسیدهای چرب امگا 3، فیبرها، فولات، پتاسیم و لوتئین و ترکیبی به نام گلوکوراپامین است که مانع تصلب زودهنگام شرائین شده و پروتئینی با تاثیر محافظتی ویژه به نام NRF2 را فعال می کند.

شکلات تیره

شکلات تیره سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و خطر سکته را کاهش می دهد پس به عنوان میان وعده یک تکه شکلات مصرف کنید.

جو دوسر

آرد جو دو سر سرشار از فیبرهای محلول بوده که سبب مانع افزایش کلسترول در خون و بروز آسیب های آن به بدن می شود.

انار

آب انار سبب کاهش کلسترول بد و مانع اکسیداسیون این چربی ها شده پس بهترین نوشیدنی برای کاهش تصلب شرائین است و خطر سکته را کاهش می دهد.

سیب و گلابی

مصرف منظم این 2 میوه که حاوی کِرستین و پکتین هستند، در کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب نقش داشته و احتمال بیماری های قلبی – عروقی را تا 20 درصد کاهش می دهد.

غذاهای حاوی پتاسیم

مصرف غذا های حاوی پتاسیم تا حد زیادی خطر سکته را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که مصرف 1600 میلی گرم پتاسیم در طول روز 21 درصد خطر سکته را می کاهد. موز، خشکبار، لوبیا، نخود، اسفناج، جعفری، کلم و خرما از منابع پتاسیم هستند.

غذای حاوی منیزیم

طبق مطالعات انجام شده مصرف منیزیم تا حد زیادی در جلوگیری از سکته موثر است. لوبیا، سبزیجات برگدار و غلات کامل سرشار از منیزیم هستند.