۰ نفر

اومیکرون ۳تا۵ برابر دلتا انتقال پذیرتر است

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۳۳
کد خبر: 587535
اومیکرون ۳تا۵ برابر دلتا انتقال پذیرتر است

قدرت انتقال اومیکرون ۳تا۵ برابر واریانت دلتا است و پیش بینی می‌شود در ۳تا۶ ماه آینده کل جهان را درگیر کند و انتشار آن اجتناب ناپذیر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مسئول فنی آزمایشگاه مرجع کرونا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکیقدرت انتقال اومیکرون ۳ تا ۵ برابر واریانت دلتا است مشهد اظهار کرد: تا کنون گزارشی از وضعیت علایم بالینی بیماران نداریم و هنوز برای اظهارنظر درباره علایم بالینی که ایجاد می‌کند زود است.

سعید عامل جامه دار با بیان اینکه احتمالا دو تا سه هفته آینده می‌توان در این خصوص نظر داد افزود: واریانت جدید ویروس کرونا تقریبا سه هفته پیش برای اولین بار در افریقای جنوبی گزارش شد و هم اکنون در بسیاری از کشور‌های اروپایی و آسیایی موارد متعددی از واریانت اومیکرون گزارش شده است.

وی ادامه داد: تقریبا ۵۰جهش در ژنوم واریانت جدید اتفاق افتاده و تعداد قابل توجهی از آنها (۳۲جهش) در ناحیه ژن اسپاتیک ویروس مشاهده شده است.

دکتر عامل جامه دار بیان کرد: ۱۵جهش در محل اتصال ویروس به سلول‌های انسانی رخ داده و منجر به تغییر آنتی ژنیک در ویروس شده است؛ این اتفاق خطرناکی می‌تواند باشد از این نظر که آنتی بادی‌هایی که توسط بدن یا واکسن ساخته می‌شود، می‌تواند تاثیری در این واریانت ویروس نداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: متاسفانه جهش‌هایی که اتفاق افتاده، ورود ویروس به داخل سلول‌های انسانی را آسانتر کرده و پیش بینی می‌شود که قدرت انتقال ویروس و همچنین توانایی در ایجاد عفونت در انسان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: جهت تشخیص این واریانت، از روش ریل تایم پی سی آر استفاده می‌شود که با این روش یکی از جهش‌های مهم ویروس شناسایی می‌شود؛ در صورت شناسائی این جهش، نمونه آلوده به عنوان نمونه مشکوک برای مطالعه بیشتر به انستیتو پاستور تهران ارسال خواهد شد.