۰ نفر

دبیرکل سازمان ملل متحد؛

برای شکست ایدز اقدام جمعی لازم است

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۰
کد خبر: 585694
برای شکست ایدز  اقدام جمعی لازم است

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز ۱ دسامبر ۲۰۲۱ برابر با ۱۰ آذر ماه سال جاری، گفت: شکست ایدز و تاب‌ آوری در برابر همه‌گیری‌ها در آینده، مستلزم اقدام جمعی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، در متن پیام آنتونیو گوترش آمده است: امسال در روز جهانی ایدز، تاکید ما بر نابرابری ‌هایی است که اچ آی وی و ایدز را پیش می برد، پایان دادن به این همه‌گیری تا ۲۰۳۰ هنوز امکان‌پذیر بوده،  اما این امر مستلزم همبستگی بیشتر و اقدامات قاطع تر است.

این پیام می افزاید: مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تازگی برنامه ای جسورانه، شامل اهدافی جدید برای ۲۰۲۵، را برای تسریع پیشرفت در این زمینه به تصویب رساند، شکست ایدز و تاب‌ آوری در برابر همه‌گیری‌ها در آینده، مستلزم اقدام جمعی است، این یعنی به کار گرفتن توان راهبری جوامع به منظور ایجاد تغییر، مبارزه با انگ و حذف قوانین، سیاست‌ها و رویکردهای تنبیهی و تبعیض‌آمیز است.

دراین پیام خاطرنشان شده است: ما همچنین باید موانع مالی دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را از میان برداریم و سرمایه‌گذاری روی خدمات عمومی حیاتی را همه جا و برای همه افزایش دهیم  تا به پوشش همگانی سلامت دست یابیم و این امر دسترسی برابر به خدمات پیشگیری، آزمایش، مراقبت و درمان اچ آی وی، که شامل واکسیناسیون و خدمات مربوط به کووید-۱۹ می شود را تضمین می‌کند.

این پیام تاکید کرد: بیاید با هم دوباره متعهد شویم تا به نابرابری‌ها و ایدز پایان دهیم.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۳۸ میلیون نفر در سراسر جهان با (HIV) زندگی می کنند. دو سوم افراد مبتلا به اچ آی وی داروهای ضد ویروس دریافت می کنند که این بیماری و عفونت‌های ناشی از آن را کنترل می کند. ولی یک سوم از این امکانات محروم هستند.  

از میان نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر که سال گذشته بر اثر ایدز جان خود را از دست دادند، آفریقای جنوبی بیشترین قربانی را داده و در اروپای شرقی و آسیای میانه در سال های اخیر تعداد مبتلایان به شدت افزایش یافته است.  

روز جهانی ایدز روز دهم آذر ماه (اول دسامبر) از سال ۱۹۸۸ برای افزایش آگاهی آموزش و مبارزه با تبعیض ها نام گذاری شده  و هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌ است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.