۰ نفر

ایران برای مقابله با سویه جدید کرونا چه کار می کند؟

۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۱
کد خبر: 584772
ایران برای مقابله با سویه جدید کرونا چه کار می کند؟

اومیکرون، سویه جدید کووید ۱۹ در آفریقا است که این سویه با تعداد بالای جهش هایی که دارد می تواند اثربخشی واکسن های موجود را تهدید کند، به همین دلیل هموطنان مسافرت خود را به کشورهای آفریقایی باید به تعویق بیاندازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سویه جدیدی از ویروس کرونا تحت‌عنوان «۱.۱.۵۲۹B.» در آفریقای جنوبی شناسایی شده و مقامات آن کشور معتقدند که این موضوع نگران‌کننده است. گونه‌ی «۱.۱.۵۲۹B.»، توسط سازمان بهداشت جهانی، اومیکرون «Omicron» نامگذاری شده است.

سازمان جهانی بهداشت،  سویه جدید اومیکرون را در دسته‌ی ویروس‌های «نگران‌کننده» طبقه بندی کرد.

به گفته‌ی دانشمندان، سویه یافت‌شده در آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک است که نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن دارد. طبق اطلاعات منتشرشده، این سویه به‌طور کلی دارای ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده  (یعنی دو برابر بیشتر از سویه دلتا که در هند شناسایی شد). پروتئین اسپایک همان بخشی از سلول است که از سوی واکسن‌ها هدف قرار می‌گیرد.

سویه جدید اومیکرون از آفریقای جنوبی شیوع یافته، در بوتسوانا و هنگ کنگ و بلژیک موارد مثبت ابتلا به این نوع سویه شناسایی شده است.

محققان انگلیسی نیز اعلام کردند این سویه «پایدار» نیست و ممکن است در ترکیب با سایر جهش‌ها تشکیل شده باشد و در حال حاضر، باید این ویروس از نزدیک نظارت و تجزیه و تحلیل شود، اما دلیلی برای نگرانی بیش از حد وجود ندارد، مگر اینکه در آینده نزدیک شروع به افزایش فرکانس کند.

احتمال بی اثر بودن واکسن روی سویه جدید کرونا

محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنجم آذر در یک برنامه تلویزیونی گفت: سویه جدید کرونا در جنوب آفریقا (۱.۱.۵۲۹B.) دارای تعداد زیاد و باورنکردنی جهش است و تعداد زیاد جهش‌های سویه جدید کرونا این احتمال را زیاد می‌کند این سویه هم شدیدتر باشد و هم واکسن روی آن جواب ندهد.

وی، افزود: اگر سویه جدید ویروس کرونا منتشر شود ممکن است نحوه مقابله و برخورد با آن بسیار سخت باشد و نمی‌توان در زمان کمی این سویه را قضاوت کرد و باید چند هفته از رفتار این ویروس و جهش‌های جدید بگذرد تا بتوان نظر قاطعانه‌تر و کارشناسی تری را مطرح کرد.

ضرورت رعایت شیوه نامه بهداشتی

گویا با اشاره به اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان برای پیشگیری از ابتلا به انواع سویه‌های کرونا توصیه می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر شواهد نشان دهنده این مساله است که این سویه تبعات شدیدتری نسبت به سایر جهش‌های کرونا دارد و به همین دلیل ما نیز تمهیدات متفاوتی را برای مواجهه با این ویروس در نظر گرفته‌ایم.

هموطنان مسافرت خود را به آفریقای جنوبی به تعویق بیاندازند

وی با بیان اینکه افرادی که قصد مسافرت به کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمباوه، لسوتو و اسواتینی دارند مسافرت خود را به تعویق بیندازند، افزود: ما نیز تمام اطلاع رسانی‌های لازم به مسافران را به تمام فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی و دریایی کشور ابلاغ کردیم و مسافران بدون آگاهی از کشور خارج نخواهند شد.

گویا ادامه داد: در این مورد نهایت سختگیری را اعمال می‌کنیم تا اتفاقی در کشور رخ ندهد، همچنین با توجه به اینکه ما در کشور پرواز مستقیم از این کشورها نداریم مانع ورود افراد غیر ایرانی از این کشورها به ایران خواهیم شد.

انجام تست پی سی آر در ۲ نوبت

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت  تصریح کرد: همچنین اگر هموطنان ما که در این کشورها حضور داشته و حالا به هر دلیلی قصد بازگشت به ایران را دارند باید در دو نوبت تست پی سی آر آنها منفی شود در غیر این صورت باید در مراکز قرنطینه مرزی ما بمانند و پس از منفی شدن تست شان، وارد کشور شوند.

سویه جدید کرونا فعلا در کشورهای همجوار مشاهده نشده است

عباسعلی درستی معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز  با اشاره به پدید آمدن سویه جدید کرونا در خارج از کشور، خاطرنشان کرد: فعلا از این نوع ویروس در کل کشور و حتی کشورهای همجوار دیده نشده،  اما یک نگرانی جهانی در این باره وجود دارد که بیانگر سرعت انتشار بسیار بالای این سویه است.

وی گفت: این نوع ویروس تاکنون در کشور وجود نداشته، اما ممکن است در روزهای آتی از طریق مرزها و مسافران به کشور وارد شود،  لذا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون در این راستا بسیار ضروری است.

درستی تاکید کرد: در خصوص این سویه، تمامی افراد از جمله واکسن زده‌ها هم در معرض ابتلا هستند و تکمیل واکسیناسیون که باعث جلوگیری از مرگ و میر ناشی از کرونا می‌شود،   توصیه می‌شود.

تصمیمات جدید هوایی برای مقابله با سویه جدید کرونا

حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی امروز گفت: پرواز مستقیمی از قاره آفریقا به ایران نداریم و در صورت نیاز محدودیت‌های پروازی از کشورهایی که سویه جدید در آنها در حال گسترش است، اتخاذ می‌شود.

وی درباره محدودیت‌های احتمالی برای پذیرش مسافر از جنوب آفریقا در فرودگاه امام خمینی(ره) افزود: پرواز مستقیم که منجر به ورود مسافر از آفریقای جنوبی به کشور شود نداریم، اما درباره ورود مسافران پروازهای غیرمستقیم (کانکشن- CONNECTION) در صورت لزوم همان تدابیر قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

ستاد کرونا درباره سویه جدید تصمیم گیری می کند

خوشخو اظهار داشت: در ستاد ملی کرونا درباره سویه‌های جدید تصمیم‌گیری می شود و مصوبه نهایی درباره محدودیت‌های پروازی به شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی ابلاغ می‌شود،  اکنون نیز تابع سیاست‌های ستاد ملی کرونا هستیم و در صورتی که لازم باشد محدودیت‌های پروازی درباره کشورهایی که سویه جدید در آنها درحال گسترش است اتخاذ می‌شود.

وی خاطرنشان‌ کرد: اکنون هیچ پرواز مستقیمی از آفریقا نداریم اما برای پروازهای غیرمستقیم و کانکشن که بیشترین آنها از دبی و قطر است، در صورت ابلاغ قوانین جدید پذیرش مسافر نخواهیم داشت، اکنون هیچ کشوری در فهرست کشورهای ویژه که با معرفی وزارت بهداشت مسافران از این کشورها حق ورود به کشور را نداشتند،  وجود ندارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: تا یک ماه پیش چندین کشور در فهرست ویژه‌ها قرار داشتند و مسافری پذیرش نمی‌کردیم،  اکنون هیچ کشور ویژه‌ای نداریم اما در صورت تصمیم‌گیری جدید به شرکت‌های داخلی و خارجی اعلام خواهیم کرد که هیچ مسافری را وارد کشور نکنند و کارت واکسن و برگه پی. سی. آر منفی برای همه مسافران ورودی به کشور الزامی است.

ویروس کرونا از زمانی که دو سال پیش برای اولین بار در مرکز چین شناسایی شد، باعث ابتلا بیش از ۲۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان شده و پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را کشته است.

طی روزهای اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات و تسریع واکسیناسیون، تلفات کرونا دو قرمی و به زیر 90 نفر رسیده و روز گذشته(جمعه) وزارت بهداشت اعلام کرد، با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، همه شهرستان‌ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.        

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد و تا کنون ۵۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۰۶ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر دُز دوم و ۸۶۴ هزار و ۹۹۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ دُز رسیده است.

همچنین از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تاکنون ۱۲۹ هزار و ۴۶۲ نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داه اند.