۰ نفر

پیاده‌ روی در کنترل دیابت نقش دارد

۶ آذر ۱۴۰۰، ۹:۴۷
کد خبر: 584582
پیاده‌ روی در کنترل دیابت نقش دارد

رییس انجمن دیابت ایران با تاکید بر افزایش مبتلایان به دیابت طی سالهای اخیر گفت: یکی از علامت‌های بیماری دیابت، بی‌علامتی است. ممکن است فردی قند بالا داشته اما هیچ علامتی نداشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به تقل از فارس ؛ اسدالله رجب رییس انجمن دیابت ایران علت اصلی شیوع دیابت درسال های اخیر را تغییر سبک زندگی از روستایی به شهری عنوان کرد و گفت: پیش از این بیش از 80 درصد مردم در روستاها بودند اما در حال حاضر این اتفاق برعکس شده است.زندگی در کلانشهرها، تغذیه نامناسب، بی تحرکی و استرس بالا را به همراه دارد که به افزایش آمار مبتلایان دیابتی ها به ویژه دیابتی های نوع 2 منجر شده است که جمعیت بیش از 90 درصد دیابتی‌ها را تشکیل می‌دهند و ما می‌توانیم حدود 80 درصد از آن پیشگیری کنیم.

وی بر سبک درست زندگی نیاکان تاکید کرد و اظهار داشت: باید تغذیه درست داشته باشیم، دخانیات مصرف نکنیم، فعالیت جسمی داشته باشیم و تا حد ممکن از استرس دوری کنیم. پیشگیری اصل مهم درمان و کنترل دیابت است که همه دنیا به سمت آن حرکت کرده است. اما باید همه ما اعم از مردم، دیابتی ها، پزشکان متخصص و مسئولان به طور عملی در جهت پیشگیری حرکت کنیم و فقط شعار ندهیم.

رییس انجمن دیابت ایران توصیه کرد: حداقل روزی نیم ساعت و یا در هفته حداقل 150 دقیقه پیاده روی برای کنترل دیابت نیاز است. حتی می توان به خاطر شیوع کرونا در منزل ورزش کرده و تحرک داشت.

رجب تاکید کرد: اگر فردی در معرض خطر دیابت است و یا قند ناشتای بالای مختل دارد، والدین مبتلا به دیابت دارد، چربی و فشار خون بالا داشته و یا چاق است باید به سرعت به پزشک مراجعه کرده و علائم وی بررسی شود.

وی یادآور شد:  یکی از علامت‌های بیماری دیابت، بی‌علامتی است. ممکن است فردی قند 300 داشته باشد اما هیچ علامتی نداشته باشد.