۰ نفر

پروژه‌های پژوهشی مشترک با مؤسسه آلمانی و WTO انجام می شود

۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۷
کد خبر: 584157
پروژه‌های پژوهشی مشترک با مؤسسه آلمانی و WTO انجام می شود

در دیدار مدیران مؤسسه روبرت کخ آلمان با معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت کشور، توافق شد در قالب یک تفاهم‌نامه با همکاری سازمان جهانی بهداشت و معاونت بهداشتی و معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ایران پروژه‌های مشترک انجام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به مدیران مؤسسه روبرت کخ آلمان به شرح توضیحاتی از معاونت و بخش‌های مختلف آن و خدمات قابل ارائه پرداخت و به صورت مفصل به اقدامات انجام شده در سطح وزارتخانه و معاونت تحقیقات در زمینه شیوع ویروس کووید_19 اشاره کرد و گفت: ایران از جمله اولین کشورهایی بود که با ویروس کرونا درگیر شد و اولین نمونه در استان قم مشاهده شد و پس از آن در استان‌های تهران، گیلان و مازندران پخش شد. اولین واکنش در وزارت بهداشت کنترل بیماری بود.

وی در ادامه به راه‌اندازی کمیته علمی کرونا در سطح وزارت بهداشت و کمیته ساماندهی تحقیقات کووید۱۹ و کمیته راهبری واکسن‌های کووید۱۹ و کارگروه‌های مختلف در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این حوزه اشاره کرد.

نجفی با بیان اینکه با سازمان بهداشت جهانی ارتباط گرفتیم و به صورت مستمر تعامل کردیم، افزود: از همان ابتدا هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی از جنبه‌های مختلف به مطالعه این ویروس پرداختند.

وی تاکید کرد: تلاش کردیم تا همه اطلاعات را جمع‌آوری کنیم تا آنها را در اختیار محققان قرار دهیم و بر اساس نتایج به دست آمده مشاوره‌هایی جهت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در اختیار سیاست‌گذارن قرار دهیم تا مبتنی بر شواهد تصمیم‌ها اتخاذ شود.

نجفی خاطرنشان کرد: مبنای بسیاری از تصمیمات کلان کشوری در خصوص ایجاد محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، منع ترددها و غیره نتایج همین تحقیقات بود.

وی افزود: اکنون هم مطالعات در حال انجام است و بیشتر به حوزه اثرات واکسن‌ها اختصاص یافته است؛ اینکه کدام واکسن در دوز اول یا دوز دوم بیشترین تاثیرگذاری را دارد.

در ادامه دکتر بیتا مسگرپور، مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به سامانه‌های علم‌سنجی، سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی، کمیته اخلاق، نیماد و غیره گفت: در سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی اطلاعات تمام پژوهش‌های مرتبط با کووید۱۹ یا هر موضوع تحقیقاتی دیگر قابل دسترسی است. برای مثال در حال حاضر ۹ هزار و ۱۵۵ پژوهش در زمینه کووید۱۹ داریم.

مسگرپور به سامانه کمیته ملی اخلاق هم اشاره کرد که در لحظه، امکان رصد طرح‌های تحقیقاتی تایید شده کمیته‌های اخلاق سراسر کشور وجود دارد.

دکتر آندریاس یانسن، رییس مؤسسه روبرت کخ نیز گفت: سال گذشته در ابتدای ماه مارس به همراه نمایندگان سازمان جهانی بهداشت سفری به ایران داشتم. برداشت ما از بیمارستان‌های شهرهای مختلف ایران این بود که کادر بهداشتی و درمانی در مهار کرونا، تلاش‌های زیادی می‌کنند و این حرکت مثبتی در جهت پایان دادن به پاندمی کرونا است.

وی افزود: از پروژه‌های مشترک به خصوص در زمینه سلامت عمومی و اپیدمی‌ها و بیماری‌های واگیردار استقبال می‌کنیم.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ در پایان طرفین به توافق رسیدند تا با همکاری سازمان جهانی بهداشت و همکاری معاونت بهداشتی و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در قالب یک تفاهم‌نامه پروژه‌های مشترکی را انجام دهند.