۰ نفر

اثر بخشی یک دارو‌ی ضد افسردگی برای نجات بیماران کرونایی

۴ آذر ۱۴۰۰، ۹:۱۱
کد خبر: 584124
اثر بخشی یک دارو‌ی ضد افسردگی برای نجات بیماران کرونایی

تحقیقات نشان داده یکی از رایج‌ترین دارو‌های ضد افسردگی می‌تواند بیماران کرونایی را از مرگ نجات دهد.

به گزارش اسپوتنیک؛ استفاده از دارو‌های ضدافسردگی در دو سال اخیر با توجه به شیوع اپیدمی کرونا افزایش یافته است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده از برخی از این قرص‌ها می‌تواند بیماران کرونا را از مرگ نجات دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ این مطالعه نشان داده که داروی ضد افسردگی فلوکستین که با نام تجاری Prozac فروخته می‌شود، خطر مرگ را در بیماران مبتلا به عفونت شدید COVID-۱۹ کاهش می‌دهد.

این مطالعه بزرگ با استفاده از داده‌های ۸۳۵۸۴ بیمار مبتلا به کرونا از ۸۷ مرکز بهداشتی آمریکا نشان داد که تجویز مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) بر مرگ و میر بیماران مبتلا به نوع حاد کرونا تأثیر دارد.

این مطالعه نشان داد که ۴۰۱ بیمار مصرف کننده دارو‌های ضد افسردگی نسبت به گروه کنترل ۶۸۰۲ بیمار که این دارو را دریافت نکرده بودند، میزان مرگ و میر کمتری داشتند.

از ۳۴۰۱ بیماری که برای آن‌ها SSRI تجویز شد، ۴۷۰ نفر که فلوکستین را به تنهایی مصرف کردند، تنها ۴۶ نفر یا حدود ۹ درصد جان خود را از دست دادند. این تعداد در مقایسه با بیش از ۱۳ درصد (بیش از ۹۳۰ بیمار) که از بین ۷۰۵۰ شرکت کننده در گروه کنترل که شامل افرادی بود که تحت درمان با دارو‌های ضد افسردگی قرار نگرفته بودند، بسیار کمتر است.

این مطالعه همچنین از دارو‌های ضد افسردگی دیگر از جمله فلووکسامین، استفاده کرده و نرخ‌های بالاتری نسبت به فلوکستین، اما نرخ‌های کمتری نسبت به گروه کنترل درمان‌نشده داشت.

بر اساس آزمایش اخیر در برزیل مشخص شد که فلوکسامین در کاهش خطر بستری شدن در بیمارستان بیماران کرونایی بسیار موثر است.

دارو‌های ضد افسردگی مانند فلوکستین و فلووکسامین حدود ۳۰ سال است که برای درمان بیماری‌های روانپزشکی استفاده می‌شود. چیزی که آن را در درمان مشکلات سلامت روان موثر می‌کند، توانایی آن در افزایش سطح سروتونین (یک انتقال دهنده عصبی مهم که بر مغز تأثیر می‌گذارد و در تنظیم خلق و خوی تأثیر می‌گذارد) است. جالب است بدانید که این دارو‌ها می‌توانند به عنوان عوامل ضد التهابی نیز استفاده شوند که می‌توانند به تسکین علائم در بیماران مبتلا به COVID-۱۹ کمک کنند.

دکتر یوگاش شاه عضو مرکز پزشکی Broadlawns در آیووا، ایالات متحده، می‌گوید که نتایج مطالعه جدید بسیار "امیدبخش" است.

او تاکید کرد که برای تایید یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است. البته نباید دارو‌های ضد افسردگی را جایگزین واکسن کرد.

در هر صورت توصیه‌های پزشکی باید قبل از مصرف دارو‌های ضد افسردگی دریافت شود، زیرا این امر خطرات متعددی از جمله تقویت تمایل به خودکشی را به همراه دارد.