۰ نفر

فواید واکسن کرونا در نوجوانان بررسی شد

۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۶
کد خبر: 583921
فواید واکسن کرونا در نوجوانان بررسی شد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، خطر ابتلا به کرونا در نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله که واکسن کرونا دریافت نکرده اند در مقایسه با نوجوانانی که بطور کامل در برابر این بیماری واکسینه شده اند، سه درصد بیشتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ روزنامه دیلی میل نوشت در این مطالعه بالینی که توسط محققان شرکت داروسازی فایزر انجام شد و  چهار ماه به طول انجامید، ۲ هزار و ۲۰۰ نوجوان ۱۲ تا ۱۵ ساله شرکت داشتند.  نیمی از آنها یعنی هزار و ۱۰۰ نفر واکسن کرونا دریافت نکردند و نیم دیگر دو دز کامل این واکسن را دریافت کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که تنها ۳۰ نفر از حدود هزار و ۱۰۰ جوان شرکت کننده در این مطالعه (یعنی ۲.۷ درصد) که واکسن های کرونا دریافت نکرده بودند،  در زمستان سال گذشته در آمریکا به کرونا مبتلا شدند.  

با این حال بیماری کرونا در هیچ یک از آنها جدی نبود؛ بطوری که در بیمارستان بستری نشدند یا بر اثر آلودگی به این ویروس فوت نکردند.  بیماری آنها یا بدون علامت یا بسیار خفیف بود. اما نوجوانان گروه حدود هزار و ۱۰۰ نفری که هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده بودند، هیچ یک به این بیماری مبتلا نشدند.

تعداد اندک کودکانی که به این ویروس مبتلا شده‌اند و خطر کم ابتلا به علایم شدید احتمالاً دوباره موجب برانگیخته شدن این بحث خواهد شد که آیا تزریق واکسن کرونا به این گروه سنی از نوجوانان ارزش دارد یا خیر.

هنوز نگرانی هایی در مورد بروز نوع نادری از التهاب قلب به نام «میوکاردیت» وجود دارد که در حدود یک کودک از هر دو هزار و ۴۰۰ کودک ۱۲ تا ۱۵ ساله پس از دریافت دو نوبت واکسن کرونا فایزر مشاهده می شود.

این نتایج جدید در ۱۰ ماه منتهی به سپتامبر جمع آوری شد. شرکت داروسازی فایزر از اینکه واکسن کرونای این شرکت ۱۰۰ درصد در برابر پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا موثر است،  به خود می بالید. آمریکا در حال حاضر دو دز واکسن کرونا فایزر به نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله تزریق می کند، این در حالی است که انگلیس هم اکنون تنها یک دز از این واکسن را  به این گروه سنی ارائه می دهد.

مشاوران واکسن در انگلیس قبل از توصیه تزریق دز دوم واکسن فایزر به این رده سنی از نوجوانان منتظر انتشار اطلاعات ایمنی بیشتر در جهان واقعی هستند؛  زیرا داده ها نشان می دهد که بروز میوکاردیت پس از تزریق دو دز واکسن فایزر شایع تر است.

میوکاردیت یک نوع بیماری است که با التهاب عضله قلب معروف به میوکارد (لایه عضلانی دیواره قلب) مشخص می‌شود. این عضله وظیفه انقباض و همکاری در پمپاژ خون به قلب، خارج از قلب و بقیه اعضای بدن را دارد.

وقتی این عضله ملتهب می‌شود، توانایی آن در پمپاژ خون کمتر می‌شود. این امر باعث بروز مشکلاتی مانند ضربان قلب غیرطبیعی، درد قفسه سینه یا مشکل تنفسی می‌شود. در موارد شدید این وضعیت می‌تواند باعث لخته شدن خون و بروز حمله قلبی یا سکته مغزی، آسیب به قلب، نارسایی قلبی یا مرگ شود.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.  ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به ۲۵۸ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۳۶ نفر رسیده و مرگ پنج میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۵۷ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است. همچنین ۲۳۳میلیون و ۹۱۴ هزار و ۲۷۲ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند.