۰ نفر

رییس سازمان نظام پزشکی مطرح کرد؛

پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی تعرفه های پزشکی

۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۲
کد خبر: 583511
پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی تعرفه های پزشکی

رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در اولین نشست خبری به تشریح برنامه ها و سیاست های نظام پزشکی در دوره جدید پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد رییس زاده، روز دوشنبه اول آذر ۱۴۰۰، در نشست خبری که برخی از معاونان سازمان نظام پزشکی نیز حضور داشتند، به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های جدید سازمان نظام پزشکی پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا با اشاره به آغاز هفته بسیج و شهادت بیش از ۵۰ پزشک در دوران دفاع مقدس، گفت: در دوران کرونا نیز بیش از ۱۴۰ نفر از همکاران پزشک ما جان خود را از دست دادند و بیش از ۳ برابر دوران دفاع مقدس، شهید تقدیم نظام اسلامی کرده‌ایم.

رییس زاده تاکید کرد: تعداد بالای شهدا نشانگر این است که جامعه پزشکی در خط مقدم خدمت به مردم تلاش می‌کند.

وی به شرایط جامعه پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: در این برهه از تاریخ، حفاظت از سرمایه ارزشمند جامعه پزشکی بر عهده همگان است. اگر این سرمایه ملی آسیب ببیند، سلامت جامعه تهدید می‌شود.

رییس زاده به مقوله صیانت از جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: نباید اعتماد جامعه را به سرمایه ملی کم کرد، زیرا بسیار خطرناک است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: استثناها را در جامعه پزشکی به عنوان قاعده قرار ندهیم. ما به یکپارچگی جامعه پزشکی و مردم، عقیده داریم و نقش اول ما صیانت از سلامت جامعه است.

وی افزود: هدف غایی ما در سازمان نظام پزشکی، ارتقای سطح سلامت جامعه است و این میسر نمی‌شود جز حمایت از جامعه پزشکی و این دو مقوله، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

رییس زاده گفت: دخالت‌های غیر کارشناسی باعث آسیب به جامعه پزشکی می‌شود. روح و روان جامعه پزشکی در دوران خسته و افسرده است. انصاف نیست در چنین مبارزه‌ای، بحث‌هایی مطرح شود که با روح و روان جامعه پزشکی بازی کند.

وی افزود: در ماه‌های اخیر، طرح‌هایی مطرح شده است که اکثریت جامعه پزشکی با آنها مخالف هستند. در شرایط فعلی، جامعه پزشکی با همه کمبودها دارد کار خودش را انجام می‌دهد و ضرورتی ندارد در چنین شرایطی، طرح‌هایی مطرح شود که جامعه پزشکی را آزرده خاطر کند.

رییس زاده در واکنش به پیشنهاد وزیر علوم برای ادغام، تاکید کرد: شرایط زمانی برای طرح این بحث مناسب نیست.

وی افزود: چرا می‌خواهیم با ادغام، از مسیر درخشان نظام سلامت کشور باز گردیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران خطاب به وزیر علوم، گفت: حد و حدود حریم دیگر وزارتخانه‌ها را رعایت کنید.

وی افزود: وضعیت افتخار آمیز در نظام سلامت کشور، ماحصل تلاش‌هایی است که صورت می‌گیرد. کسی بهتر از ما دلسوز نظام سلامت نیست و ما می‌دانیم این طرح، غیر کارشناسی است.

رییس زاده تاکید کرد: این ادغام به ضرر سلامت جامعه خواهد بود و ما اجازه نمی‌دهیم با جان مردم بازی شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران در واکنش به مهاجرت پزشکان، افزود: آمار مهاجرت به نسبت پزشکان کشور، آمار معنی داری نیست اما یک مهاجرت هم برای ما سنگین است. البته این مهاجرت‌ها از قبل بوده و ربطی به کرونا ندارد. ما باید شرایط را ارزیابی کنیم و دلایل آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

رییس زاده ادامه داد: پزشکان عمومی ما از شرایط معیشتی قابل قبولی برخوردار نیستند و در نتیجه با مشکلات زیادی مواجه هستند. ضمن اینکه دوره رزیدنتی هم سخت و دشوار شده است و پزشک عمومی، تمایل ندارد تخصص بگیرد. زیرا، تعرفه‌ها با واقعیت همخوانی ندارد و اگر این شرایط ادامه یابد، شاید برای بعضی از رشته‌های پزشکی ناگزیر به اعزام بیمار به خارج از کشور شویم و یا اینکه برای آن رشته تخصصی، پزشک از خارج بیاوریم.

وی در ادامه به روند برخورد با دخالت‌های بین رشته‌ای که با آسیب‌هایی همراه است، اشاره کرد و در واکنش به حادثه اهواز، گفت: اگر پزشک عمومی به درستی به کار گرفته نشود، چه کار کند. ما باید مسیرهای خدمت و ارتقا جایگاه پزشکان عمومی را برای ارائه خدمات به مردم فراهم کنیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: کار پزشکان باید ضابطه مند باشد تا شاهد تخلف بین رشته‌ای نباشیم.

رییس زاده به تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: عدد مد نظر ما ۶۰ درصد افزایش است که تضمین کننده خدمات مناسب خواهد بود. در غیر این صورت ما تعرفه‌ها را امضا نخواهیم کرد.