۰ نفر

سیگار الکترونیکی بر سلامت استخوانی اثر مخرب دارد

۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
کد خبر: 583195
سیگار الکترونیکی بر سلامت استخوانی اثر مخرب دارد

استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است به سلامت استخوانی در افراد بزرگسال آسیب وارد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در حالیکه استعمال سیگار معمولی و سنتی یک عامل خطرزا در بروز عارضه پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن است، تاثیر استفاده از سیگار الکترونیکی بر سلامت استخوانها پیش از این مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

پزشکان در یک مطالعه جدید روی بیش از ۵۵۰۰ بزرگسال مصرف کننده سیگار الکترونیکی در تمام گروه های سنی دریافتند که استعمال سیگار الکترونیکی با شیوع بیشتر نوعی شکستگی استخوان با حداقل ضربه مرتبط است.

یافته‌های بدست آمده در این بررسی نشان می‌دهد که استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است حتی سلامت استخوانی در جوانان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

شکستگی استخوان با حداقل ضربه به عنوان ترکیبی از شکستگی ها در لگن، ستون فقرات یا مچ دست شناخته می شود که ممکن است در صورت زمین خوردن حتی از ارتفاع کم نیز اتفاق افتد.

امروزه در برخی از کشورها سیگارهای الکترونیکی به عنوان یک جایگزین سالم تر و کمک کننده در ترک سیگار معمولی به بازار عرضه شده اند. در حالیکه سیگار عامل خطرزا در بروز پوکی استخوان و شکستگی ناشی از آن است، ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و سلامت استخوان، به ویژه شکستگی استخوان با حداقل ضربه قبلا مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

متخصصان آمریکایی به مطالعه روی ۵۵۰۰ زن و مرد بزرگسال پرداخته و ارتباط بین استعمال سیگار الکترونیکی و شکستگی استخوان با حداقل تروما را مورد بررسی قرار دادند. ۴۵۱۹ نفر (۸۱.۲ درصد) هرگز سابقه مصرف سیگار الکترونیکی نداشتند، ۱۰۵۰ نفر (۱۸.۸ درصد) مصرف کننده سیگار الکترونیکی بوده و ۴۴۴ (۸.۰ درصد) مواردی از شکستگی استخوان با حداقل تروما را گزارش کرده اند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، نتایج بررسی نشان داد که شکستگی استخوان با حداقل تروما در بین مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی در مقایسه با افراد غیرمصرف ‌کننده بیشتر است. محققان همچنین دریافتند افرادی که هم از سیگارهای معمولی و هم الکترونیکی استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که تنها سیگار معمولی مصرف می کنند شیوع بیشتری از این نوع شکستگی‌ را گزارش کرده بودند.