۰ نفر

عملکرد شامپو خشک مو دقیقا چیست؟

۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۵۹
کد خبر: 582825
عملکرد شامپو خشک مو دقیقا چیست؟

شامپوی خشک یکی از محصولات بسیار کاربردی برای موهاست که می توانید برخی مواقع به جای شستشوی مو برای از بین بردن چربی مو از آن استفاده کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ هیچ متخصص پوست و مویی پیشنهاد نمی کند که هر روز موهای تان را بشویید، زیرا شامپوها در صورت مصرف زیاد، باعث از بین بردن روغن طبیعی پوست سر شده و خشکی مو یا ریزش آن را به دنبال دارند.

از طرفی موی چرب هم قابل تحمل نیست و در بعضی از شرایط دسترسی به حمام و استفاده از شامپوهای معمولی امکان پذیر نیست، به همین دلیل شامپوی خشک شبیه به یک معجزه عمل کرده و در این زمان ها به ما کمک می کند. اگر می خواهید با این محصول و فواید و مضرات آن بیشتر آشنا شوید، این بخش از بهداشت و سلامت پوست و موی  را مطالعه نمایید.

شامپو خشک چیست و چگونه عمل می کند؟

شامپوی خشک محصولی است که هدف اصلی آن کاهش چربی و آلودگی از روی موهاست؛ بدون اینکه نیاز به شستشو وجود داشته باشد. شامپوی خشک از پودر ذرت یا نشاسته برنج تشکیل شده که معمولاً به شکل اسپری در دسترس قرار می گیرد. بعضی از برند ها همین اسپری ها را به صورت پودر می فروشند تا افراد، آن را به پوست سر خود بزنند.

شامپو خشک چه تفاوتی با شامپوی معمولی دارد؟

موها به صورت منظم به دلیل چربی، آلودگی های موجود در هوا، پوسته های پوست سر و سایر آلودگی ها نیاز به شستشو و پاک کردن دارند که همه این کارها به کمک شامپوهای معمولی انجام می شود.

بعد از استفاده از شامپوی معمولی حتما باید مو را آبکشی نمود اما شامپوهای خشک، گروهی از شامپو ها هستند که ماده موثره آنها نیازی به محیط آبی برای اثربخشی ندارد و نیازی به آبکشی ندارند. این شامپوها ظاهری شبیه اسپری مو دارد و باید آن را از فاصله 20 سانتی متری به مو اسپری کنید و بعد از چند دقیقه موها را با حوله خشک کنید.

هدف از تولید شامپو خشک

پژوهشگران به این دلیل که شستشوی زیاد به مو آسیب می رساند، به دنبال کشف فرمولی بودند که مو را بدون آب تمیز کنند و در نهایت هم موفق شدند و شامپوی خشک روانه بازار شد.

کاربرد شامپو خشک

استفاده از شامپو خشک در مواقع زیر توصیه می شود:

    اگر در مسافرت هستید و به آب و حمام دسترسی ندارید.

    اگر جلسه ای فوری برایتان پیش آمده و موهایتان چرب است و فرصت استحمام ندارید.

    اگر به بیماری های ناتوان کننده ای دچارید و نمی توانید حمام کنید و در استراحت مطلق هستید.

    اگر به بیماری های پوستی دچارید و نباید پوست شما با آب تماس پیدا کند.

    اگر دچار شکستگی و سوختگی های وسیع شده اید.

روش و مراحل استفاده از شامپو خشک

    مطمئن شوید که موهای تان خیس نیست.

    اگر می خواهید از نوع اسپری شامپو خشک استفاده کنید، آن را حدود 8 الی 10 سانت از ریشه مو فاصله دهید. اگر می خواهید آن را فقط برای قسمت های چرب استفاده کنید، می توانید تمرکز خود را روی این نواحی بگذارید و روی کل مو تمرکز نداشته باشید. اگر قرار است از نوع پودری استفاده کنید، موهای خود را تقسیم بندی کنید و پودر را مستقیماً به ریشه قسمت هایی که چرب به نظر می رسد، بزنید.

    محصول را روی سر خود ماساژ دهید تا در کل مو پخش شود. اگر محصول لابلای موهای شما حالت سفید پیدا کرد، می توانید از شامپو استفاده کرده و موهایتان را شانه بزنید تا راحت تر پخش شود.

    حال که مطمئن شدید موهایتان تمیز شده، شروع به حالت دادن آن کنید. البته از لوازمی که حرارت بالایی دارند، استفاده نکنید.

آیا موها با شامپو خشک تمیز می شوند؟

شامپوی خشک از موادی تشکیل شده که جاذب چربی است. مواد موجود در شامپو خشک مانند تالک روی پوست و مو می نشینند و چربی و آلودگی را جذب می کنند. این مواد با خشک کردن مو با حوله یا برس کشیدن به صورت پوسته از مو جدا می شوند و می ریزند اما شامپوی خشک به اندازه شامپوی کلاسیک و شستن مو با آب نمی تواند آلودگی را پاک کند.

فواید استفاده از شامپو خشک

- روغن و چربی اضافه را از روی مو جذب می کند.

- آلودگی ها را از بین می برد.

- مو ها را در طول روز تمیز نگه می دارد.

- به ریشه های مو حجم بیشتری می دهد.

- باعث دوام بیشتر مدل مو می شود، بافت مو را بهبود می بخشد و در نتیجه برای موی نازک و صاف مناسب است.

- باعث تمیزی موها بعد از ورزش می شود.

- بدون نیاز به شستشو می باشد.

- باعث صرفه جویی در زمان می شود و کار شما را سریع تر پیش می برد.

- پروسه کم رنگ شدن رنگ مو را کند می کند. اگر به تازگی موهایتان را رنگ کرده اید، قطعا دوست دارید که این رنگ مدت زمان طولانی تر روی موهایتان بماند. شامپوی خشک کمک می کند تا رنگ دوام بیشتری داشته باشد؛ مخصوصا اگر از رنگ های موقت استفاده کرده اید، زیرا مجبور نیستید که دیگر زیر آب آنها را بشویید.

فواید شامپو خشک

- به سلامت موهای دکلره شده و رنگ شده کمک می کند.

- سفید کردن مو برای هایلایت یا آماده سازی آن برای یک رنگ روشن، ممکن است باعث آسیب دیدن موها شود و هر زمان که از شامپو و نرم کننده یا سشوار استفاده می کنید، این آسیب دیدگی بیشتر می شود اما اگر می خواهید مقدار این آسیب را کمتر کنید، تمامی محصولات را کنار بگذارید و از شامپوی خشک استفاده کنید تا سرعت آسیب دیدگی را کاهش دهد و از موهای شما بیشتر مراقبت کند.

- شامپوی خشک از خشک شدن بیش از حد موها جلوگیری می کند. روغن های طبیعی در پوست سر برای نرمی و لطافت موها هستند اما هنگامی که بیش از حد فر یا خیلی بلند باشد، این روغن ها به کل موها نمی رسند و فقط روی پوست سر تجمع پیدا می کنند اما شامپوی خشک باعث کاهش چربی اضافه روی پوست سر و پخش این چربی روی کل موها می شود.

- شامپوی خشک باعث می شود که مدل موی شما مثل دم اسبی، بافت، مدل گوجه ای یا هر مدل دیگری سر جای خودش بماند و بدون اینکه چسبنده و چرب باشد، بی حرکت و ثابت مانده و در طول روز بتوانید از مدل موهای تان لذت ببرید.

- شامپو خشک باعث ایجاد بوی خوب روی موها می شود.

- مو ها را تازه و خوشبو می کند، چربی و آلودگی اضافه را جذب کرده و تمام بوهای ناخوشایند را از بین می برد.

- شامپو خشک باعث زنده و تازه کردن مو و پوست سر بعد از باشگاه می شود و برای زمان هایی که سرتان شلوغ است، بسیار کاربردی خواهد بود.

عوارض شامپوی خشک در صورت استفاده زیاد

استفاده بیش از حد و طولانی مدت از شامپوی خشک می تواند لایه خارجی مو را بردارد و کراتین مو را خراب و شکننده کند و سبب از بین رفتن شادابی مو شود. ممکن است گاهی استفاده از شامپوی خشک باعث اگزمای پوست سر و درماتیت شود.

نکاتی که در استفاده از شامپوی خشک باید آن ها را بدانید

    اگر مو و پوست سر خشک یا خیلی خشک دارید، از این شامپو استفاده نکنید و به جای آن از نرم کننده خشک استفاده کنید.

    اگر موهای نازک و خشکی دارید اما پوست سر شما چرب است، از شامپوی خشک در قسمت ریشه مو استفاده کنید، نه در کل سرتان.

    در استفاده از شامپوی خشک زیاده روی نکنید. یک الی دو بار در هفته مجاز به استفاده از این محصول هستید.

    بعد از شامپو خشک هرگز از هیچ حرارتی برای موها استفاده نکنید و سعی کنید آن ها را به حالت طبیعی مدل بدهید.

    درست است که ماندن شامپوی خشک روی موها باعث تازگی و تمیزی موها می شود اما هیچ گاه نمی تواند جایگزین شامپوی اصلی باشد، زیرا موهای شما را به صورت ریشه ای تمیز نمی کند. پس شستن مو ها با شامپوهای معمولی باید جزء روتین هفتگی شما باشد و نباید فقط به شامپو خشک تکیه کنید.

    شامپو خشک را هرگز و تحت هیچ شرایطی روی موی خیس استفاده نکنید.

    هنگام استفاده از محصول زیاده روی نکنید؛ مخصوصاً اگر فقط بخش هایی از موهای تان چرب شده است. در چنین حالتی شامپو را فقط در نواحی چرب مو استفاده کنید.

    اسپری را بیش از حد به مو ها نزدیک نکنید.

    ریشه های مو را ماساژ دهید تا محصول راحت تر جذب شود و بهتر عمل کند.

    اگر محصول حالت سفید روی موها پیدا کرد، چند دقیقه صبر کنید تا جذب شود و ظاهر آن بهبود پیدا کند.

مزایای شامپو خشک

عملکرد شامپوی خشک بر انواع مو

شامپوی خشک برای تقویت موهای نازک

بعضی از موهای نازک می توانند بهترین عملکرد را از شامپوی خشک شاهد باشند، زیرا چنانچه در گفته ایم نه تنها باعث تمیز نشان دادن موها می شود، بلکه بافت، حجم و ضخامت مو را بیشتر نشان می دهد.

کافی است که 10 الی 12 سانت شامپو را با فاصله از مو نگه دارید و سپس آن را به ریشه ها اسپری کنید.

شامپوی خشک برای مو های چرب و ضخیم

اگر احساس می کنید که استفاده از شامپوی خشک تاثیری ندارد، شاید باید از نوع پودری آن استفاده کنید. نوع پودری قوی تر است و برای افرادی که موهای خیلی چرب و ضخیمی دارند، بهتر عمل می کند، زیرا چربی بیشتری را جذب کرده و مستقیماً به ریشه مو های شما برخورد می کند.