۰ نفر

مدیر عامل سازمان انتقال خون:

روند اهدای خون در کشور کاهشی است

۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۲
کد خبر: 582430
روند اهدای خون در کشور کاهشی است

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: از ابتدای سال تاکنون اهدای خون ۷/۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اما در مجموع اهداکنندگان ما درحال کاهش هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، پیمان عشقی در نشست با اصحاب رسانه افزود: همه کشور‌های دنیا با شروع کرونا دچار کمبود خون شدند، چون اهدا کاهش پیدا کرده بود، اما در کشور ما سال ۹۸ فقط ۸ درصد کاهش اهدا داشتیم که سال ۹۹ مجدد اهدا افزایش یافت، اما نسبت به سال‌های گذشته، اهداکنندگان جوان ما کم شده اند.

وی گفت: ذخایر خون مدت زمان مشخص دارد و زمان ذخیره بسیار محدود است مثلاً خون قرمز نهایت تا ۳۵ روز قابل نگهداری است، بعضی فرآورده‌های خونی حتی کمتر از ۵ روز قابل نگهداری هستند بنابراین اگر اهدای خون کاهش یابد ما با مشکل کمبود مواجه می‌شویم.

عشقی اضافه کرد: وضعیت اهدای خون در کشور از سال ۱۳۸۸ به بعد متوقف شد و از سال ۱۳۹۵ شروع به اُفت کرد به طوری که ۵ سال است اهدای خون در حال کاهش مستمر است. در دوران کرونا هم اهدای خون به شدت کاهشی بود.

 عشقی افزود: ما طرح جمع آوری پلاسمای تولیدی را متوقف کردیم، چون اینکار را بخش خصوصی باید انجام دهد و جمع آوری آن از طریق سازمان انتقال خون یک طرح شکست خورده بود که باعث شد ۲۳۰ هزار اهدای خون در کشور کم شود، چون اهداکننده پلاسما دیگر اهدای خون انجام نمی‌دهد. از طرفی با شیوع کرونا و بسته شدن مرز‌ها دیگر امکان فروش پلاسما وجود نداشت و تجهیزات نگهداری آن را هم در کشور نداشتیم پس جمع آوری پلاسما فایده‌ای برای سازمان انتقال خون ندارد.

وی گفت: بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران یک دهه است که راه اندازی شده و ۴ هزار و ۱۵۰ خون بند ناف در این ۱۰ سال جمع آوری شده است، ۲۴ پیوند از این نمونه‌ها داشته ایم که عمدتا پیوند‌های موفقیت آمیزی بودند.

 عشقی افزود: سازمان انتقال خون یک سازمان فنی و فرهنگی است، ما موفق شده ایم با کمک خیرین ۲ پایگاه راهبردی را در ماه اخیر افتتاح کنیم که این پایگاه‌ها سال‌ها بود کلنگ خورده بودند، اما روند تکمیل آن‌ها بسیار کند بود.
وی گفت: یکی از این پایگاه‌ها ستاد مرکزی انتقال خون در خراسان رضوی بود این استان معمولا دومین تامین کننده خون کشور است.

عشقی افزود: پایگاه بعدی ما انبار‌های راهبردی اردکان بود که سردخانه‌های مجهز در آنجا ساخته شد.