۰ نفر

چه افرادی بیش تر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند؟

۲۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۲۸
کد خبر: 582204
چه افرادی بیش تر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند؟

آلزایمر بیماری خاموشی است که ابتلا به آن روز به روز درحال افزایش است و بسیاری در سرتا سر جهان با بیماری آلزایمر درگیر هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ پنجاه میلیون انسان در کل دنیا به آلزایمر و فراموشی مبتلا هستند و این عدد تا سال 2050 ؛ سه برابر خواهد شد. افزایش بی سابقه ابتلا به فراموشی باعث شده است که کل جهان به فکر بیفتند و تحقیقات زیادی را در مورد این مشکل به انجام برسانند. همچنین متخصصان عوامل خطر ابتلا به فراموشی را نیز مورد بررسی قرار دادند و محققان مختلفی روی این مسئله کار کرده اند که چرا این موضوع مدام در حال افزایش است و خوشبختانه به نتایجی دست پیدا کرده اند که می تواند آگاهی ما را افزایش دهد که در این قسمت از بهداشت و سلامت  آن ها را به شما معرفی می کنیم.

اگر شما نتوانید صداهای بلند را بشنوید، 5 برابر احتمال ابتلاء بیشتری به جنون دارید

جنون یک مفهوم برای طیفی از بیماری ها است که در ذهن اتفاق می افتد و فراموشی را شامل می شود. عوامل مختلفی می تواند خطر این اتفاق را بالا ببرد که بسیاری از افراد از آن ها آگاهی ندارند. مطالعات در این باره نشان می دهد که کاهش توانایی شنیداری یکی از این عوامل خطر است که تقریباً در عرض 12 سال، تعداد زیادی را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که افت سطح شنوایی در این افراد خطر فراموشی را دوبرابر کرده است و گاهی اوقات افت شدید شنوایی، خطر را تا 5 برابر هم افزایش می دهد.

نظر متخصصان در این باره چیست؟

تحقیقات زیادی انجام شده و ارتباط مثبت بین کاهش سطح شنوایی و فراموشی را به اثبات رسانده اما هنوز این تحقیقات در اول راه هستند. یک مطالعه تحلیلی که در آن 17 مطالعه دیگر انجام شده است، رابطه بین این دو مورد را بررسی کرده و دلایلی را برای ارتباط این دو مورد بیان کردند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که کاهش سطح شنوایی باعث کاهش افت عملکرد مغز می شود و انتقال اطلاعات به سیستم شنیداری سخت تر خواهد شد. از طرفی اینکه فرد از اجتماع دور باشد و خیلی سر و صدا نشنود، احتمال افت سطح شنوایی برایش بیشتر است که دور شدن از اجتماع و همچنین احتمال فراموشی را هم بالا می برد.

شاید بهبود سطح شنوایی بتواند به کاهش خطر فراموشی کمک کند

طبق مطالعات انجام شده روی 27 میلیون نفر در سن 50 سالگی که مشکلات شنوایی دارند، از هر 7 نفر یک نفر از سمعک استفاده می کند. آن ها به این نتیجه رسیدند که اگر شنوایی این افراد ارتقا پیدا کرده و بهبود داده شود ، احتمال ابتلا به فراموشی در آن ها کاسته خواهد شد که البته این موضوع هنوز به طور قطع به اثبات نرسیده اما احتمال قوی و بالایی دارد .