۰ نفر

آیا کرونا مازندرانی‌ ها را در زمستان غافلگیر می کند؟

۲۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۳۳
کد خبر: 582021
آیا کرونا مازندرانی‌ ها  را در زمستان غافلگیر می کند؟

گریز حدود ۱۰ درصد از جمعیت گروه هدف واکسیناسیون کرونا در مازندران برای دریافت دز نخست و تاخیر یا غیبت ۲۵ درصد از دریافت‌کنندگان دز دوم سبب نگرانی مسئولان بهداشت و درمان و هشدار کارشناسان این حوزه نسبت به همه‌گیری غافلگیرانه این بیماری در استان طی فصل زمستان شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وضعیت تزریق واکسن کرونا براساس آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی استان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۵ و ۲۶ آبان سال جاری به کمترین میزان در ۴۵ روز گذشته رسیده است.  در حالی که در چهارم مهر امسال ۸۰ هزار دُز واکسن کرونا در مازندران به جمعیت گروه هدف تزریق شده بود ، این رقم در روزهای گذشته به ۱۵ هزار دُز کاهش یافت.

جمعیت جامعه هدف تزریق واکسن کرونا در مازندران یعنی افراد بالای ۱۲ سال طبق اعلام رسمی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر است که تاکنون ۹۳ درصد دُز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند و خبری از بقیه جمعیت جامعه هدف نیست.

در دیگر سوی ماجرا طبق گزارش رسمی دو دانشگاه علوم پزشکی استان می‌بایست در ۲۵ آبان جاری آمار تزریق دُز دوم واکسن در استان به ۹۰ درصد می‌رسید ، ولی این رقم اکنون ۶۵ درصد است که این آمار با عددی که برای ایمن‌سازی همگانی در مدیریت مقابله با کرونا در مازندران نیاز است فاصله زیاد و معناداری دارد.

مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل می‌گویند که زیرساخت‌ها برای واکسیناسیون همگانی و مراجعه جمعیت جامعه هدف برای تزریق دُز دوم واکسن فراهم است ، اما مردم به دلیل آرامش نسبی این روزهای استان در روند شیوع کرونا، نسبت به ادامه ایمن سازی بدن خود در مقابل کرونا بی‌رغبت شده اند.

آنها هشدار می دهند که در صورت تداوم بی‌رغبتی مردم برای دریافت دُز دوم واکسن کرونا و تزریق نشدن واکسن در زمان مقرر، شیوع موج‌های جدید کرونا در اسفند سال جاری در استان باتوجه پایان اثربخشی دُز نخست در بدن انسان، بسیار محتمل‌تر از هر زمان دیگری است.

نگرانی از همه گیری غافلگیرکننده کرونا در مازندران تنها به مسئولان حوزه بهداشت و درمان خلاصه نمی شود ، بلکه کارشناسان و متخصصان این حوزه هم نگرانی مشابهی دارند که آن را با زبان علمی تشریح می کنند مانند دکتر میلاد بهاری که دکترای ایمونولوژی دارد و معتقد است دُز اول واکسن کرونا، اصلی و شروع‌کننده پاسخ ایمنی و دُز دوم واکسن تقویت‌کننده ایمنی بدن است و هشدار می دهد که تعلل در دریافت دُز دوم واکسن کرونا احتمال مرگ و میر و ایجاد موج‌های جدید شیوع کرونا در استان مازندران را افزایش می‌دهد.

ایمن‌ سازی ۴۰ تا ۴۵ درصدی بدن انسان با تزریق دُز اول واکسن

بهاری در این باره گفت : استاندارد فاصله زمانی تزریق دُز اول با دوم واکسن های کرونا که مورد تایید وزارت بهداشت در ایران است چهار تا ۶ هفته است و تاخیر و فاصله افتادن در تزریق ۲ دُز واکسن باعث کاهش ایمنی بدن در مقابله با کرونا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با تزریق دُز اول واکسن کرونا ایمنی ۴۰ تا ۴۵ درصدی در بدن یک فرد سالم ایجاد می شود و با تزریق دُز دوم واکسن، ایمنی بدن کامل خواهد شد.

دکتری ایمونولوژی اضافه کرد: آمار ها نشان می دهد که ۲۵ درصد افرادی که دُز اول واکسن کرونا را دریافت می کنند بازهم به این ویروس مبتلا می شوند و دلیل هم آن است که ایمنی بدن در مقابل این ویروس تکمیل نشده و با دریافت دُز دوم ایمنی ۹۰ تا ۹۵ درصد در بدن فرد سالم ایجاد می‌شود.

بهاری گفت : همچنین یافته‌های علمی و پزشکی نشان می‌دهد که احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران برای افرادی که تنها یک دُز واکسن کرونا را دریافت کردند سه تا پنج نفر در هر ۱۰۰ نفر بوده ، اما این آمار برای افرادی که هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کردند ، صفر است.

وی با بیان اینکه در مواردی نادر برخی افراد بعد از تزریق دُز دوم و باگذشت چند ماه از ترزیق واکسن، باز هم به کرونا ویروس مبتلا می شوند، گفت: بررسی این نمونه‌های پزشکی نشان می دهد که برخی افراد به دلیل ایمنی کم بدن همچنان در برابر کرونا آسیب پذیر هستند و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک باوجود تزریق هر ۲ دُز واکسن باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتری ایمونولوژی تصریح کرد: یافته‌های علمی در ایران نشان می‌دهد که افرادی که هر ۲ دُز واکسن کرونا آنها اسپوتنیک یا آسترازنکا بوده است باید بعد از گذشت ۶ ماه از از تزریق دُز دوم، نسبت به تزریق دُز سوم هم اقدام کنند و افرادی که دُز اول و دوم واکسن های آنها بهارات، سینوفارم و برکت بوده است با گذشت چهار ماه از دُز دوم می توانند نسبت به تزریق دُز سوم اقدام کنند.

بهاری گفت : ضعیف بودن ایمنی بدن یک انسان علاوه بر شرایط ژنتیکی و بیمارهای خاص به مصرف سیگار و مواد مخدر سنتی و صنعتی و همچنین تغذیه هم برمی گردد و باید در دوران شرایط کرونایی، فرد بیشتر از هر زمان دیگر نسبت به تقویت ایمنی بدن خود اهمیت دهد.

وی اضافه کرد: در صورت تعلل و فاصله افتادن بین دُزهای اول و دوم کرونا، اثر واقعی واکسن در بدن انسان کاهش خواهد یافت و افرادی که در زمان مقرر نسبت به تزریق هر ۲ دُز واکسن کرونا اقدام می کنند به طور حتم  ایمنی بدنشان بیشتر از افرادی است که واکسن های خود را با تاخیر تزریق می کنند.

این متخصص ایمونولوژی گفت: مردم واکسن‌های دُز دوم خود را در زمان تعیین شده تزریق کنند و تاخیر و یا بی‌توجهی به دریافت واکسن، احتمال مرگ و میر و موج بعدی شیوع کرونا در استان مازندران را حداکثر تا اسفند سال جاری محتمل می‌سازد.

 بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۷۲ بیمار جدید به ۳۸۸ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.