۰ نفر

آنتی بیوتیک بر روی ویروس‌ سرماخوردگی اثر ندارد

۲۷ آبان ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 581875
آنتی بیوتیک بر روی ویروس‌ سرماخوردگی اثر ندارد

آنتی‌بیوتیک‌ها روی ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی و یا آبریزش بینی می‌شوند، اثر ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ‌ آبریزش بینی یک بخش طبیعی از سرماخوردگی است. پزشک یا پرستار کودک شما ممکن است داروی دیگری را تجویز کند و یا نکاتی را برای کمک به درمان علائمی مانند تب و سرفه به شما ارائه دهد.

چه چیزی در سرماخوردگی باعث آبریزش بینی می شود؟

زمانی که ویروس سرماخوردگی بینی و سینوس‌ها را آلوده می کند، بینی مخاط شفاف تولید می کند. این به شست‌وشوی ویروس از بینی و سینوس ها کمک می کند. پس از دو یا سه روز، سیستم ایمنی بدن مبارزه می کند و رنگ مخاط را به سفید یا زرد تغییر می دهد. در زمان بهبودی، باکتری هایی که به طور معمول در بینی زندگی می کنند، دوباره رشد کرده و رنگ مخاط را به سبز تغییر می دهند. همه اینها طبیعی است و به این معنا نیست که فرزند شما به آنتی بیوتیک نیاز دارد.

چرا نباید آنتی بیوتیک ها را در عفونت ویروسی و سرماخوردگی استفاده کرد؟

وقتی آنتی بیوتیک ها مورد نیاز نباشند، استفاده آنها کمکی نخواهد کرد و حتی می توانند باعث آسیب شوند. مصرف آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت می شود. مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی رخ می دهد که باکتری‌ها توانایی شکست داروهایی را که برای کشتن آنها طراحی شده اند، به دست می آورند. هر زمان که آنتی بیوتیک ها استفاده می شوند، می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شوند. اثرات جانبی آنتی بیوتیک ها می تواند شامل بثورات پوستی، سرگیجه، مشکلات گوارشی و عفونت های قارچی باشد.

چگونه می‌توانم به بهبودی فرزندم کمک کنم؟

برای مشاوره در مورد درمان مناسب برای کودک خود با پزشک یا داروساز تماس بگیرید. به طور کلی این نکات را مد نظر قرار دهید:

- مطمئن شوید که فرزندتان استراحت می کند و مایعات زیادی می نوشند.

- از مرطوب‌کننده هوا مانند بخارساز خنک استفاده کنید.

- از اسپری یا قطره بینی نرمال سالین استفاده کنید.

- برای کودکان خردسال، از یک پوار نرم برای پاکسازی مخاط بینی استفاده کنید.

- کودکان بزرگتر می توانند بخار را از یک کاسه آب داغ تنفس کنند.

- برای کودکان بالاتر از یک سال، برای تسکین سرفه از عسل استفاده کنید.

- از پزشک یا داروساز در مورد داروهای بدون نسخه ای که می تواند به بهبود فرزندتان کمک کند، سوال کنید.

- همیشه داروهای بدون نسخه را طبق دستور استفاده کنید. به یاد داشته باشید، داروهای بدون نسخه ممکن است باعث تسکین موقت علائم شوند، اما بیماری فرزند شما را درمان نمی کنند.

بنابر اعلام پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، ‌ مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌تواند به مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمک کند و این اطمینان را بدهد که آنتی بیوتیک‌های حیاتی برای نسل‌های آینده نیز در دسترس خواهند بود.