۰ نفر

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مطرح کرد؛

احتمال تزریق دوز سوم واکسن کرونا به همه افراد در سال ۱۴۰۱

۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۵۵
کد خبر: 581815
احتمال تزریق دوز سوم واکسن کرونا به همه افراد در سال ۱۴۰۱

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن با بیان اینکه میزان واکسن مورد نیاز تا پایان سال تامین شده گفت:در سال ۱۴۰۱ احتمالا به همه مردم یک نوبت دوز یادآور تزریق کنیم‌ که با ظرفیت تولید داخل پیش بینی می کنیم نیازی به واردات نباشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محسن زهرایی، رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن اظهار کرد: واکسیناسیون صد در صد مانع از مرگ و میر نمی‌شود و باید توجه داشت که چرخش ویروس با واکسیناسیون در جامعه کاهش پیدا کرده است و میزان مرگ و میر در واکسن نزده‌ها ٢ برابر واکسن زده هاست.

زهرایی ادامه داد: کادر بهداشت و درمان با وجود اینکه دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند اما همچنان از ماسک استفاده می‌کنند باید به این مسئله توجه داشت که قرنطینه و لاک داون یک ابزار موقتی است و نمی‌توان کشور را تعطیل کرد. تعطیلی علاج موقتی است تا راهکاری برای مقابله با بیماری بیابیم.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن افزود: برخی بیان می‌کنند که ما واکسن نزده‌ایم و مبتلا نشدیم؛ این بازی با کلمات است، برای مثال یک موتور سوار بدون کلاه ایمنی، اقدامات خطرناک در بزرگراه انجام می‌دهد اما اتفاقی برای او رخ نمی‌دهد، این دلیل نمی‌شود که همه موتورسواران اقدامات خطرناک انجام دهند و کلاه ایمنی استفاده نکنند. با اجباری شدن کمربند ایمنی در کشور میزان مرگ و میر و تصادفات جاده‌ای کاهش پیدا کرد، واکسن هم مانند همین کلاه و کمربند ایمنی است.

زهرایی بیان کرد: ٨۵ درصد مردم ایران واکسینه شده و ١۵ درصد همچنان واکسینه نشده اند؛ شاید ۵ درصد از این افراد، تحت تاثیر تبلیغات غلط قرار گرفته باشند.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن درباره میزان واکسن‌های توزیع شده، بیان کرد: اکنون واکسن برای افراد بالای ١٢ سال تا پایان سال تامین شده است. ١٣١ میلیون دوز سینوفارم، ۴ میلیون دوز اسپوتنیک، بهاران یک میلیون و ١٢۵ هزار دوز، برکت ١١.۵ میلیون دوز، پاستوکووک یک میلیون و ٧٠٠ هزار، ٢٠٠ هزار پاستوکووک پلاس، اسپایکوژن حدود ۶ میلیون دوز به دستمان رسیده است.

زهرایی درباره ممنوعیت واردات واکسن گفت: بحث تولید واکسن نقطه قوت در یک کشور است، اگر قرار بود همه چیز به تولید داخل گره بخورد، نمی‌توانستیم نیاز کشور را تامین کنیم، باید توجه داشت که تولید فراوان می‌تواند سوددهی داشته باشد.

او بیان کرد: دوز یادآور برای کادر بهداشت و درمان، افرادی که در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند، معلولان جسمی، جانبازان بالای ۵٠ درصد و جانبازان شیمیایی ۶ ماه پس از دوز دوم، دوز سوم دریافت می‌کنند. مقرر شده است تا افراد بالای ۶٠ سال که واکسن با پلت فرم غیرفعال شامل سینوفارم، بهارات و برکت واکسینه شده‌اند، ۴ ماه پس از دریافت دوز دوم می‌توانند، دوز یادآور دریافت کنند.

زهرایی درباره میزان واکسن‌های توزیع و تامین شده کرونا بیان کرد: تاکنون ١۶٧ میلیون دوز واکسن کرونا تامین شده است و برای سال ١۴٠١ ممکن است بر اساس پیش بینی‌ها نیاز باشد یک بار همه مردم یک دوز یادآور تزریق کنند. پیش بینی می‌شود در این بازه زمانی با وجود تولید داخل، نیازی به واردات نباشد. اکنون نیروی انسانی بسیاری در خدمت مردم هستند تا واکسینه شوند. در آینده تعداد مراکز تجمیعی با کم شدن مراجعه کنندگان کاهش پیدا خواهد کرد.

اکنون، بهترین زمان برای تزریق واکسن است

زهرایی درباره موارد آمبولی پس از واکسیناسیون بیان کرد: افراد پس از واکسیناسیون به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن دچار سردرد، بدن درد و خستگی و کوفتگی می‌شوند و اگر افراد واکسینه شده سردرد تشدید شونده داشتند باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن بیان کرد: افرادی که علامت‌دار هستند نباید واکسن بزنند. اکنون شیوع بیماری کاهش پیدا کرده و روند بیماری نزولی شده است به همین دلیل بهترین زمان برای تزریق واکسن است.

زهرایی درباره ابتلا به واکسن آنفلوانزا بیان کرد: راه انتقال آنفلوانزا از طریق دست و قطرات تنفسی است، اگر این نکات را رعایت کنیم احتمال ابتلا به آنفلوانزا ضعیف است. برای گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود که افراد واکسن دریافت کنند.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن درباره تزریق واکسن‌های ایرانی در زنان باردار و نوجوانان بیان کرد: واکسن‌های ایرانی مجوز مصرف برای زنان باردار دریافت نکرده‌اند و فقط واکسن پاستوکووک و سینوفارم مجوز تزریق برای افراد زیر ١٨ سال دریافت کرده اند.