۰ نفر

افزایش ۳ برابری تلفات کرونا در کشور بدون واکسیناسیون

۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبر: 581707
افزایش ۳ برابری تلفات کرونا در کشور بدون واکسیناسیون

سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه باید فوت و بستری بر اثر عوارض واکسن را با فوت و بستری بر اثر ابتلا به کرونا از یکدیگر تفکیک کرد، گفت: اگر واکسیناسیون در کشور انجام نمی‌شد، تلفات کرونا سه برابر می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی شریفی روز چهارشنبه در نشست خبری در محل وزارت بهداشت افزود: مرگ و میر سالمندان بالای ۷۰ سال در موج سوم کرونا بیشتر شد و تزریق واکسن توانست این مرگ و میر را کاهش دهد.

وی در مورد بررسی اثربخشی واکسن علیه کرونا ادامه داد: بررسی درصد فوتی‌ واکسن نزده ها نباید ملاک مقایسه برای اثر بخشی واکسن باشد بلکه باید اثر واکسن را برای کل جامعه در نظر بگیریم و نه فقط در فوت شده‌ها، زیرا واکسن مانع از ابتلا و بستری جمعیت زیادی شده است.

شریفی تاکید کرد: باید مرحله بین بستری تا مرگ را مقیاس سنجش اثر واکسن دانست.

به گفته وی، نمی توان اثربخشی واکسن را انکار کرد و باید این اثربخشی را در جمعیت میلیونی جامعه ارزیابی کرد.

سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت افزود: به عنوان مثال نباید تصور کرد که یک هنرپیشه دو دز واکسن را زده، چرا فوت کرده پس واکسن بی اثر است، این یک ارزیابی اشتباه است. باید اثر را در میان همه واکسن زده‌ها بررسی کنیم.

شریفی تاکید کرد: فوت و بستری بر اثر عوارض واکسن با فوت و بستری بر اثر ابتلا به کرونا باید از هم تفکیک شود.

وی توضیح داد: واکسیناسیون خطر مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش می دهد ، در بدن ایمنی که ایجاد می‌کند.

شریفی خاطرنشان کرد:  اگر ما در قله موج باشیم میزان اثربخشی واکسن با زمانی که در موج قرار نداریم، متفاوت است.

وی اظهار داشت: نرخ فوت را در هر یک میلیون نفر جمعیت بر اساس واکسن زده‌ها و نزده‌ها در ماه‌های مختلف سال برای گروه سنی بالای ۷۵ سال بررسی کردیم. مقیاس‌های آماری جمعیت نشان می‌دهد اگر افراد واکسن نزده بودند، دهها هزار مرگ بالای ۷۵ سال در موج پنجم رخ می داد.

شریفی خاطرنشان کرد: اگر واکسن های علیه کرونا صددرصد ایمنی ایجاد می کردند شرایط جهان متفاوت تر از دوران کنونی بود و همه به زندگی عادی بر می گشتند.

سرپرست مرکز مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: اثربخشی واکسن ها در افراد در برابر بیماری کرونا متفاوت است و تجارب علمی نشان می‌دهد واکسن ایمنی صد در صد ایجاد نمی‌کند.