۰ نفر

بیماری سرخک می‌ تواند به یک تهدید جهانی تبدیل شود

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۷
کد خبر: 581302
بیماری سرخک می‌ تواند به یک تهدید جهانی تبدیل شود

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده هشدار داد که یک ویروس شناخته شده می تواند تهدید جهانی بعدی برای سلامت کودکان باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹، بیماری سرخک می‌تواند به یک تهدید جهانی تبدیل شود و کودکان گروهی هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند. کارشناسان نگران هستند که در صورت ادامه همه گیری، شیوع بیماری سرخک و عفونتی که در کودکان ایجاد می کند، اجتناب ناپذیر باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده اعلام کرد که همه‌گیری کووید-۱۹ باعث تاخیر قابل توجهی در اجرای برنامه‌های واکسیناسیون علیه بیماری سرخک شده است. به این ترتیب، در حالی که موارد ابتلا به سرخک در دوران همه گیری به میزان چشمگیر پایین بوده اما خطر فزاینده شیوع این بیماری در آینده وجود دارد چرا که روند پیشرفت ها در راستای ریشه کنی سرخک کند شده است.

در سال ۲۰۲۰ که اولین سال آغاز همه‌گیری بود، تزریق اولین دُز واکسن سرخک به بیش از ۲۲ میلیون نوزاد به دلیل اعمال قرنطینه و توقف موقت فعالیت‌های اقتصادی انجام نگرفت. گفته می شود این رقم سه میلیون بیشتر از رقم ثبت شده در سال ۲۰۱۹ است.

به گزارش مدیکال دیلی، سرخک یک عفونت دوران کودکی است که پیش از این بسیار رایج بود، اما واکسیناسیون به مهار آن کمک کرد و حتی میزان بروز آن در کودکان بسیاری از نقاط جهان کاهش یافت. این بیماری می تواند با پیامدهای جدی همراه باشد و حتی کشنده است. هرچند از زمان آغاز تزریق واکسن سرخک میزان مرگ و میر به شکل قابل توجهی کاهش یافته است با این وجود همچنان سالانه بیش از ۱۰ هزار کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.