۰ نفر

آیا برای مسواک زدن زمانبندی لازم است؟

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵
کد خبر: 581301
آیا برای مسواک زدن زمانبندی لازم است؟

یکی از مهم ترین اقدامات برای حفظ سلامت دندان ها مسواک زدن روزانه است اما این کار زمان خاص خود را دارد تا به دندان های شما آسیبی وارد نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک ؛ مدت زمان زیادی است که یک سوال مبهم ذهن افراد زیادی را به خودش درگیر کرده است که آیا مسواک زدن قبل از صبحانه درست است و یا بعد از آن ؟ شاید از نظر شما این سوال اصلا موضوع مهمی نباشد اما همین ترتیب در این اقدامات می تواند تاثیرات زیادی روی سلامتی ما داشته باشد . حال در این قسمت از سلامت دهان و دندان این پاسخ را برای شما روشن خواهیم کرد.

این زمانبندی چه اهمیتی دارد ؟

لایه بیرونی دندان از مینا تشکیل شده است که آناتومی اصلی دندان است . مینا سخت ترین ماده ای است که در اعضای بدن یافت می شود . مینای دندان به شدت اسید را جذب می کند و محتوای صبحانه نیز معمولا اسیدی می باشد.

طبق مطالعات انجام شده مسواک زدن دندان مستقیما بعد از خوردن صبحانه برای اسکراب کردن و برداشتن لایه رویی و اضافی مینای دندان ضروری است . اگرچه که مینای دندان به طرز اعجاب انگیزی قوی است اما مسواک زدن آن می تواند روی آن را نرم و لطیف کند و در نتیجه از پوسیدگی دندان و از بین رفتن رنگ آن جلوگیری خواهد شد.

غذایی که می خورید، چه اثری روی دندان شما دارد ؟

بعضی از غذاها دندان ها و بعضی دیگر برای دهان شما خاصیت دارند که صبحانه هم جزء آنهاست. غذاهایی که حاوی کلسیم بالایی هستند ، نرم تر می باشند و روی دندان های شما ملایم تر رفتار می کنند ، مثل ماست، پنیر یا دانه چیا در صبحانه.

اگر می خواهید که سلامت کافی را به لثه های خود برگردانید ، باید به اندازه کافی ویتامین آ و ویتامین ث دریافت کنید. ارزش بالای غذایی ویتامین ها در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

بعضی از میوه ها خاصیت اسیدی بالایی دارند و باید همراه با آب نوشیدنی مصرف شوند تا میزان اسیدیته آن ها کاهش پیدا کند و همچنین می توان همزمان با آن ها از غذاهای غیر اسیدی مثل ماست نیز استفاده کرد.

بنابراین غذاهایی مثل سبزیجات ، میوه ها و ماست هم برای سلامت بدن و هم برای سلامت دندان ها مفید هستند.

آیا می توان از مسواک زدن قبل از صبحانه صرف نظر کرد؟

مسواک زدن دندان و خوردن صبحانه را نمی توان نادیده گرفت . دقیقا مثل 30 دقیقه چک کردن پست های اینستاگرام قبل از خواب می ماند.

مسواک زدن هنگام صبح بسیار مهم است زیرا دهان و دندان شما را آماده می کند و باکتری هایی که در شب در دهان شما خانه کرده بودند را از بین می برد . باکتری روی نفس صبحگاهی شما تاثیر می گذارد و قند و شکر را به اسید تبدیل می کند . به همین دلیل است که قند برای دندان ضرر دارد.

مسواک زدن هنگام صبح باعث می شود که دندان ها به نوعی از خواب بیدار شوند و سلامت ان ها به دلیل پاکیزه بودن افزایش یابد . زمانی که قبل از خواب مسواک می زنید ، نمی توانید تمام باکتری ها را از روی دندان بردارید . بخشی از باکتری ها تا صبح روی دندان شما ظاهر می شوند که برای دندان حساسیت ایجاد می کنند که فقط با مسواک قبل از صبحانه می توان آن را از بین برد.

آیا می توان از صبحانه صرف نظر کرد؟

قطعا این کار به سلامت شما آسیب می زند . اولین گازی که به لقمه صبحانه می زنید، متابولیسم شما را تا اخر شب به کار می اندازد و از طرفی برای صبحانه سالم نیاز به تایم زیادی ندارید و می توانید در زمان کوتاه، آن را آماده کنید . بهتر است که یک صبحانه سبک آماده کنید که دارای مواد مغذی باشد و با دندان شما نیز به نرمی برخورد کند.

پس بالاخره قبل از صبحانه مسواک بزنیم یا بعد از آن ؟

قطعا که باید قبل از صبحانه مسواک بزنید.

پس حتما بعد از بیدار شدن از خواب حتی شده در تایم کوتاه، دهانتان را بشویید و قبل از خوردن هر چیزی حتی کوچک مسواک بزنید . بعد از صبحانه نیز حداقل باید 30 دقیقه صبر کنید و بعد اقدام به مسواک زدن کنید تا دندان ها شما فرصت تنفس داشته باشند و همچنین در این مدت زمان بدن می تواند از قند و شکر مصرف شده استفاده کند و با کمبود آن روبرو نشوند.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن قبل از خوردن صبحانه باعث می شود که پلاک های دندانی از دندان شما برداشته شوند و باکتری های روی آن از بین بروند و همچنین قند و کربوهیدرات چسبیده شده از روی دندان از بین می رود و می توانید با دندان تمیز، صبحانه بخورید . بعد از صبحانه نیز دهان خود را شسته و نخ دندان بکشید و بعد بیرون بروید.

پس بهتر است که مسواک زدن را به یک روتین صبحگاهی تبدیل کنید و حداقل دو دقیقه دندان و لثه را با مسواک تمیز کنید و همچنین از نخ دندان کشیدن صبحگاهی نیز چشم پوشی نکنید.