۰ نفر

ناراحتی گوارشی و درد مبهم نشانه سرطان پانکراس است

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۵۸
کد خبر: 581272
ناراحتی گوارشی و درد مبهم نشانه سرطان پانکراس است

عضو انجمن آنکولوژی ایران گفت: افراد برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پانکراس ناراحتی گوارشی و درد مبهم و طولانی در شکم و یا زردی را جدی بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ انجمن آنکولوژی ایران، حمیدرضا دهقان منشادی، افزود: پانکراس محلی جهت ترشح انسولین در بدن است و به هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش کمک می‌کند و این عضو نقش بسزایی در بدن انسان دارد لذا اختلال در کارکرد آن می‌تواند سبب گرفتاری افراد مبتلا شود.  

وی اظهار داشت: علائم ابتلا به سرطان پانکراس دیر بروز می‌یابد و به نوعی بیماری خاموش محسوب می‌شود و مواقعی که بیماری به مرحله پیشرفته می‌رسد علایم آن در فرد دیده می شود.

دهقان با اشاره به اینکه سرطان لوزالمعده یا پانکراس معمولا در افراد ۵۰ تا ۷۰ سال بروز پیدا می کند، گفت: درد مبهم شکمی و زردی می‌تواند از علایم شایع ابتلا به سرطان پانکراس باشد و  زمانی که توده پانکراس مجاری صفراوی را مسدود کند صفرا به خون بازگشته و زردی ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: آمبولی و اختلالات خونی می تواند از علائم دیگر ابتلا به این سرطان باشد، تشخیص این بیماری گاهی برای متخصصین هم ممکن است سخت باشد، به افراد توصیه می‌کنیم در صورت بروز ناراحتی گوارشی و درد مبهم و طولانی در شکم و یا زردی که در سنین بالا ایجاد می شود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند تا با انجام سونوگرافی و آندوسکوپی تشخیص اولیه صورت گیرد.

دهقان افزود: در حال حاضر روش‌های درمانی برای این بیماری مشخص است و در صورتی که بیماری در مراحل اولیه باشد بیمار کاندیدای جراحی خواهد شد و درمان‌های تکمیلی به صورت رادیوتراپی و شیمی‌درمانی برای آن انجام می‌شود.  

به گفته وی،  آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان پانکراس بالا است ،تا چند سال پیش این بیماران حتی تا بیشتر از دو سال زنده نمی ماندند ولی اکنون وضعیت بهتر شده و اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و بیماری متاستاژ (تومور سرطانی) نشده باشند فرد می تواند تا سالها به زندگی خود ادامه دهد.