۰ نفر

آیا طب سنتی در کنار طب رایج به رشد علم کمک می‌ کند؟

۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۴۷
کد خبر: 581015
آیا طب سنتی در کنار طب رایج به رشد علم کمک می‌ کند؟

یک متخصص طب سنتی گفت: با قراردادن تجربیات طب سنتی در کنار طب رایج می‌توانیم شاهد رشد علم پزشکی در سطح کشور باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، حسین خیراندیش، متخصص طب سنتی در نشست خبری روز جهانی دیابت اظهار کرد: ویروس کرونا به دلیل دارا بودن طبع سرد می تواند افسردگی و همچنین بروز سودا در افراد را به همراه داشته باشد. افزایش میزان سودا در بدن، زمینه ساز بیماری های مختلفی مانند دیابت می شود که باید با راهکارهای ضدسودا از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کرد. یکی از راهکاری مهم در این زمینه، گرم نگه داشتن سیستم گوارش بدن است.

او افزود: در مرحله اول توصیه می شود سبدغذایی افراد از نوع غذاهای گرم انتخاب شود تا سیستم گوارش بدن عملکرد مناسبی داشته باشد. همچنین جویده شدن کامل غذا و عدم نوشیدن آب بین وعده های غذایی برای کنترل سودا بسیار حائز اهمیت است. در واقع نوشیدن آب سرد از گرم نگه داشتن سیستم گوارش جلوگیری و زمینه بیماری هایی مانند دیابت را فراهم می کند.

خیراندیش بیان کرد: تاثیر مثبت تزریق واکسن کرونا برای کاهش التهاب و استرس در سطح جامعه نمایان است؛ اما در طب سنتی توصیه می شود افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون بعد از تزریق واکسن کرونا، حجامت انجام دهند.

او افزود: طب سنتی در حال برداشتن گام‌های اولیه تولد است. در واقع ۱۰ سال اول مربوط به معرفی آن است، ۱۰ سال دوم روی زمینه اجتماعی و ۱۰ سال سوم زمینه علمی و دانشگاهی کار می‌شود. دهه آینده، دهه کار علمی طب سنتی است و باید با زبان علمی گزارشات مطرح شود. طب سنتی با اقلیم های چهارگانه و مزاج های مختلف سازگاری دارد و با قراردادن تجربیات طب سنتی در کنار طب جدید؛ می توانیم شاهد رشد سطح پزشکی باشیم. همچنین با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی پیگیر راه اندازی دانشکده‌های طب سنتی خواهیم بود.

خیراندیش با اشاره به روز جهانی دیابت گفت:در شرایط جاری و با وجود کرونا که زمینه سودازایی و سردی دارد، دیابت را سودای سرد معرفی می‌کنیم و اگر این ۲ بیماری پیوند بخورند شیوع بسیار گسترده‌ای در حوزه دیابت داریم که لازم است در سبک زندگی توجه کنیم.

این متخصص طب سنتی افزود: با وجود اپیدمی کرونا و زمینه سودا و سردی در بدن افراد، ممکن است شاهد شیوع دیابت در سطح جامعه و پیوند این دو بیماری با یکدیگر باشیم؛ بنابراین لازم است در حوزه دیابت و سبک زندگی توجه بیشتری شود. در واقع دیابت در شرایط امروزی حتی در افراد گرم مزاج دیابت نوع سرد است که در کودکان و زنان باردار به دلیل تغییر سبک زندگی می‌بینیم. توصیه می شود برای درمان از ضد دیابت‌های گرم استفاده کنیم. مواردی مانند سیب ترش، زردآلو، کیوی و همچنین به پخته شده داخل سرکه ضد دیابت هستند که می توانند به کنترل این بیماری کمک کنند.

خیراندیش درباره راه‌های دیگر پیشگیری از بیماری دیابت گفت: کاهش سطح صفرای بدن با افزایش دیابت رابطه مستقیم دارد؛ به همین منظور برای پیشگیری از دیابت سرد بهتر است در رژیم غذایی خود از غذا‌های صفرازا بیش‌تر استفاده کنیم؛ غذا‌های شور، تلخ، شیرین و تند از جمله غذا‌های صفرازا هستند. همچنین در حوزه طب سنتی درمان دیابت به وسیله عرق گزنه، عرق نعنا، عرق شمبلیله و بِه مخلوط شده با سرکه صورت می‌گیرد و مصرف میوه‌های زردآلو، کیوی، سیب ترش و بِه نیز می‌تواند در پیشگیری از دیابت گره‌گشا باشد.

او  تصریح کرد: پیاده‌روی روزانه و تنفس عمیق، گردش خون را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود سودا و به دنبال آن دیابت به وجود نیاید.