۰ نفر

تفاوت آنفلوآنزای نوع A و نوع B در چیست؟

۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۵
کد خبر: 580963
تفاوت آنفلوآنزای نوع A و نوع B در چیست؟

آنفلوآنزای یک بیماره ی تنفسی شایع است که به راحتی شیوه پیدا میکند و همچنین انواع مختلفی دارد که هر یک ویژگی متفاوتی هم دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ فصل زمستان همیشه با مجموعه ای از اختلالات تنفسی و آنفلوآنزا همراه است که به دلیل ویروس آنفلوآنزا اتفاق می افتد که البته ممکن است آن را در زمان های دیگر هم تجربه کنید اما تعداد ابتلا به این ویروس در پاییز و زمستان افزایش پیدا می کند. یکی از دلایل این است که ویروس در فصل زمستان به خاطر هوای مرطوب داخل خانه ، بیشتر زنده می ماند.

چنانچه در بخش بهداشت و سلامت اشاره شده است، آنفلوآنزا یک ویروس تنفسی بوده که شدت شیوع بالایی دارد و از یک شخص به شخص دیگری منتقل می شود که انتقال آن از طریق قطرک های تنفسی موجود در هوا هنگام عطسه یا سرفه است .

آنفلوآنزای آ رایج ترین است که آنفلوآنزای ب هم در ادامه آن می آید . هر دو آنفلوآنزا شدت و شیوع بالایی دارند و باعث ایجاد علائم سنگین مانند سرفه ، سر درد، درد مفصل، درد عضلانی و در موارد شدیدتر ایجاد وضعیت های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی و دیابت می شوند.

آنفلوآنزای a

آنفلوآنزای آ قوی ترین است و تنها نوعی است که باعث ایجاد پاندمی می شود؛ اساساً به خاطر این که روی افراد و حیوان ها یک اثر مشابه را دارد. پرنده های وحشی هم میزبان این ویروس هستند. حتی آنفلوآنزای پرنده هم جزء پاندمی هایی بود که در بین مردم رشد پیدا کرد . آنفلوآنزای آ از سطوح هم به افراد منتقل می شود.

آنفلوآنزای b

آنفلوآنزای ب برعکس آنفلوآنزای آ، فقط یک اپیدمی فصلی را به وجود می آورد. حیوانات معمولاً در معرض این ویروس نیستند و علاوه بر آن این ویروس نسبت به ویروس آنفلوآنزای آ خیلی آرام تر جهش پیدا می کند و بعد از برخورد با مولکول های هوا که آلوده به ویروس شده اند، انتقال پیدا خواهد کرد.

شیوع

ویروس های آنفلوآنزای آ رواج بیشتری دارد و 75 درصد موارد ابتلا از همین آنفلوآنزا هستند. آنفلوآنزای ب کمتر از 25 درصد موارد ثبتی را شامل می شود. اکثر موارد آنفلوآنزا به دلیل وجود آنفلوآنزای نوع آ ایجاد شده اند و در شروع فصل آنفلوآنزا بیشتر هستند اما عفونت آنفلوآنزای ب در انتهای فصل بیشتر است.

انتشار بیماری

هر دو آنفلوآنزا قدرت انتشار بالایی دارند. ویروس های آنفلوآنزا در هوا از طریق فرد عفونی شده پخش می شوند و حتی یک نفر را تا 1.5 متر آن طرف تر هم درگیر می کند و باعث ایجاد عفونت شدید خواهد شد . این قطرک های ویروسی می توانند وارد بینی یا دهان فرد شوند و علائم شدیدی را ایجاد کنند . بعد از اینکه فرد به ویروس مبتلا می شود، علائمش در عرض 2 روز ایجاد می گردند. ویروس های آنفلوآنزا تا 3 الی 4 روز بعد از بیماری، بیشترین قابلیت انتشار را دارد.

شدت بیماری

آنفلوآنزا برای افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند، باعث ایجاد علائم شدید نمی شود . این وضعیت مشخصاً ناراحت کننده است اما می توانید آن را مدیریت کنید. خطر افزایش شدت برای افرادی که مشکلات مربوط به بیماری های خود ایمنی دارند، افراد سن بالا ، خانم های باردار و نوزادان بیشتر است و در مورد نوع آنفلوآنزا هم تفاوت نمی کند.

استفاده از واکسن آنفلوآنزا قبل از شروع فصل آن ، یکی از بهترین راه های مراقبت از خود در برابر ویروس های آنفلوآنزا است . جدا از آن باید هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را بپوشانید و فاصله خود را از افرادی که علائم آنفلوآنزا دارند، حفظ کنید همچنین قبل از لمس صورت و بینی ، حتماً دستان خود را بشویید.

اگر به هر کدام از علائم آنفلوآنزا مشکوک بودید، به جای این که سرخود دارو مصرف کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.