۰ نفر

دُز سوم کرونا برای ایمنی بیش تر تزریق می شود

۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۹:۰۱
کد خبر: 580882
دُز سوم کرونا برای ایمنی بیش تر تزریق می شود

واکسن کرونا مانند دیگر واکسن‌های موجود در جهان نیست باید سه دُز تزریق شود تا به ایمنی جمعی برسیم، اکنون برای ایمنی بیشتر مانند دُز اول که تزریق آن از بهمن ۱۳۹۹ شروع شد، تزریق دُز سوم یا یادآور در کشور آغاز شده است تا شاهد پیک‌های بعدی این بیماری نباشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ تزریق دُز سوم کرونا برای اطمینان بیشتر از ایمنی جامعه، از کادر درمان شروع و اکنون برای افراد بالای ۶۰ سال در حال انجام است؛ البته لازم است برای تزریق دُز یادآور حتما چهار ماه از تزریق دُز دوم گذشته باشد تا تاثیرپذیری آن بیشتر شود.

کرونا بی‌رحم است و همچنان زخم آن بر تن افراد زیادی دیده می‌شود اگر تزریق واکسن بهترین راه برای مقابله با این ویروس تاجدار و میهمان ناخوانده است، پس باید همین راهکار را همه با هم ادامه دهیم تا دیگر شاهد مرگ و میر یا ابتلا به این ویروس نباشیم. زمانی که به گفته متخصصان و پزشکان بهترین راه مقابله با کرونا تزریق واکسن است، همه باید به این موضوع تمکین و برای تزریق واکسن اقدام کنیم.

در حالی که تزریق دُز سوم کرونا شروع شده است اما هنوز ۲۳ درصد از جمعیت کشور برای دُز اول واکسن اقدام نکرده‌اند که این مساله بسیار جای نگرانی دارد و ممکن است ویروس کرونا از این طریق بیشتر به افراد جامعه انتقال داده شود. باید با اقناع کردن این افراد به دریافت واکسن، واکسن گریزی و واکسن هراسی از میان آنان از بین برود تا جمعیت بالای ۸۰ درصد کشور به ایمنی جمعی برسند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت تا روز گذشته ۲۳ آبان ماه ۵۵ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۶۶ نفر دُز اول، ۴۲ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۷۳۴ نفر دُز دوم و ۵۱۴ هزار و ۷۹۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۸ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۵۹۰ دُز رسیده است.

با نیم نگاهی به کاهش آمار فوتی های کرونا در کشور که اکنون از حدود ۷۰۰ نفر در زمان اوج این بیماری در کشور به ۱۲۵ نفر رسیده است، می‌توان به این نتیجه رسید که تزریق واکسن می‌تواند مانع شدت بیماری و مرگ ناشی از کرونا شود و اگر دُز سوم هم تزریق شود، به طور یقین ایمنی بیشتری برای فرد تزریق کننده ایجاد خواهد کرد.

صدور مجوز تزریق دُز سوم واکسن کرونا در کشور

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در خصوص تجویز دُز سوم واکسن کووید۱۹ و واکسن مسافران که با توجه به مصوبات کمیته فنی واکسیناسیون کووید۱۹ و مرور مستندات داخلی و بین‌المللی برای کسب حداکثر ایمنی لازم و همچنین مراجعات افرادی که به دلیل اضطرار سفر و عدم قبول نوع واکسن دریافت شده (نوبت اول و دوم) در کشور مقصد دچار مشکل هستند، مواردی را مطرح کرد.

افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن‌های غیرفعال شده (سینوفارم، کوواکسین بهارات و کووایران برکت) استفاده کرده اند، باید نوبت سوم واکسن ترجیحا مشابه نوبت اول (غیرفعال شده) را به فاصله چهار ماه از نوبت دوم دریافت کنند.

در خصوص افرادی که به دلیل اضطرار سفر و عدم قبول نوع واکسن دریافتی توسط کشور مقصد، دچار مشکل شده‌اند، کمیته سه نفره (اعضا به تشخیص دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور) تشکیل و مجوز تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا به عنوان نوبت دوم یا سوم به صورت موردی و بعد از بیان هشدارهای لازم در خصوص عوارض احتمالی و اخذ تاییدیه رضایت آگاهانه از فرد صادر می شود. حداقل فاصله بین دریافت واکسن نوبت دوم و سوم یک ماه خواهد بود.

دُز سوم برای چه گروه‌هایی تزریق می‌شود

محسن زهرایی رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق مصوبه کمیته فنی کشوری واکسیناسیون کووید۱۹، قرار شد بر اساس همان اولویتی که هموطنان دُز اول را دریافت کردند، دُز سوم (یادآور) را هم دریافت کنند. تزریق دُز سوم واکسن در دانشگاه های علوم پزشکی کشور آغاز شده است و دز سوم یا یادآور بستگی به نوع واکسن نوبت اول و دوم دارد.

وی اظهار داشت: در مراکز درمانی و بیمارستان هایی که بیماران مبتلا به کرونا را بستری می کنند، همچنین مراکز ۱۶ ساعته و آزمایشگاه هایی که افراد مشکوک به آنجا مراجعه می‌کنند، تزریق دُز سوم در اولویت قرار دارد،‌ بعد از آن تمام کارکنان نظام سلامت این دُز را دریافت خواهند کرد.

زهرایی تصریح کرد: اکنون تمام مکاتبات برای تزریق دُز سوم (یادآور) به دانشگاه های علوم پزشکی ارسال شده و واکسن نیز در اختیار آنها قرار گرفته است. نوع واکسنی که در دُز سوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بستگی به واکسنی دارد که افراد در دُزهای اول و دوم دریافت کرده‌اند. به عنوان مثال کسانی که سینوفارم تزریق کرده‌اند، در نوبت یادآور یا سوم واکسن نوع غیرفعال شده ویروس آسترازنکا یا پاستووکووک را دریافت می‌کنند.

زهرایی تاکید کرد: افرادی هم که در دُزهای اول و دوم آسترازنکا و اسپوتنیک تزریق کرده‌اند، می‌توانند در دُز سوم آسترازنکا و پاستوکووک دریافت کنند.

تزریق دُز سوم با واکسن داخلی

 بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت گفت: از ۹۵ میلیون دُز واکسن تزریق شده، ۸۲ درصد دُز اول، ۳۸ درصد نیز ۲ دُز را تزریق کرده‌اند و تا پایان آبان ماه سال جاری، آمار تزریق ۲ دُز واکسن به ۸۰ درصد می‌رسد. پنج مرکز تولید واکسن داخلی مانند برکت، فخرا، رازی و غیره مجوز گرفتند و امید است برای دُز سوم از تولیدات داخلی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: تزریق دُز سوم واکسن به کادر بهداشت و درمان آغاز شده و افراد بالای ۶۰ سال و بیماران دیابتی، قلبی، فشار خون بالا و غیره که کمتر از ۶۰ سال دارند نیز برای تزریق دُز سوم می توانند به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: واکسن‌های تولید داخل بهترین واکسن‌ها هستند و عارضه‌ای در مورد آنها گزارش نشده است. واکسن نورا نیز نوترکیب بوده و می‌‎تواند مورد استفاده قرار گیرد.

حداقل زمان فاصله تزریق دُز سوم ۲۸ روز و حداکثر ۶ ماه

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ تاکید کرد که افراد بالای ۶۰ سال باید دز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند و گفت: حداقل فاصله زمانی تزریق دُز سوم با دُز دوم، ۲۸ روز و حداکثر آن ۶ ماه است و بر اساس استراتژی‌های کشورها این زمان می‌تواند متغیر باشد اما معمولا این دُز واکسن کرونا را باید بعد از ۲۸ روز از دُز دوم، دریافت کنند.

وی تاکید کرد: توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که افراد بالای ۶۰ سال با توجه به اینکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، حتما دُز اضافی واکسن کرونا را بزنند. این افراد علاوه بر واکسیناسیون معمول، باید دُز اضافه واکسن کرونا را هم دریافت کنند.

جماعتی افزود: به افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، دچار بیماری‌هایی هستند که سیستم ایمنی آنها را ضعیف کرده است یا داروهایی استفاده می‌کنند که سبب نقص و اختلال در سیستم ایمنی می شود، توصیه می‌شود دُز اضافه را بزنند. همچنین در صورتی که آنتی بادی های ضد کرونا در بدن فرد کاهش پیدا کند، سبب کاهش سیستم ایمنی می‌شود که به این افراد توصیه می‌شود دُز یادآور را بزنند.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده متوسط زمان تزریق دُز یادآور ۶ ماه بعد از تزریق دوم در نظر گرفته می‌شود. معمولا بعد از این مدت آنتی بادی بدن کاهش پیدا می‌کند و توصیه می‌شود این افراد دُز یادآور را دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که نوع واکسن برای دُزهای اضافی یا یادآور مشخص شده است، گفت: نوع واکسن در این مرحله متناسب با نوع واکسنی است که زده شده است اما می توان واکسن در دسترس را به واجدین شرایط تزریق کرد البته توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که همان واکسنی را که زدند در دُزهای یادآور و اضافی هم از همان واکسن استفاده شود، مگر در موارد خاص از جمله وجود عوارض ناشی از واکسنی که در دُزهای اول و دوم دریافت شده است که در این صورت باید از دیگر واکسن‌ها استفاده کرد.

دُز سوم واکسن کرونا ضرورتی برای تزریق

دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز درباره ضرورت تزریق دُز یادآور در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش اظهار داشت: دُز سوم یا یادآور به عنوان یک ضرورت برای همه محسوب می‌شود اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت و طبق اولویتی که از دُز اول لحاظ شده، این اقدام در کشور در حال انجام است.

وی تاکید کرد: برخی افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، باید دز یادآور یا بوستر را بزنند و اکنون برای سالمندان و کادر درمان این کار در حال انجام است. البته به این آمار و ارقام نباید دلخوش باشیم باید واکسیناسیون را به حداکثر تزریق واکسن به مردم بالا ببریم. دو دُز را به بالای ۷۰ یا ۸۰ درصد برسانیم و دُز سوم را با سرعت بالایی شروع کنیم تا بتوان جامعه را ایمن کرد چون قانون ویروس و کووید ۱۹ همین است.

ناجی خاطرنشان کرد: البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به زیر ۴۰ درصد رسیده و بسیار پایین است و تعدادی نمی‌خواهند واکسن بزنند که این نیاز به اقناع‌سازی مردم دارد تا آمار واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد جامعه برسد.

وی معتقد است: باید با قانع کردن مردم و ایجاد زیرساخت‌های مناسب زمینه تزریق واکسن این افراد را فراهم کنیم زیرا اکنون واکسن کرونا با انواع مختلف و به اندازه کافی در کشور موجود است و هر کسی می‌تواند نوع واکسن مورد نظر خود را انتخاب و تزریق کند تا دچار بحرانی مانند پیک پنجم نشویم.

ناجی ادامه داد: ویروس کرونا مانند دیگر ویروس‌های تنفسی سال‌ها در کنار ما خواهد ماند و اکنون متخصصان و پژوهشگران برجسته جهان چهار سناریو پیش روی کرونا پیش‌بینی می‌کنند، بروز واریانت‌های مقاوم در برابر واکسن و درمان، بالا رفتن سرعت و شدت انتقال بیماری و بیماری‌زایی ویروس و احتمال تکاملی که منجر به تضعیف ویروس می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با این تفاسیر هیچ چاره‌ای جز واکسینه شدن اکثریت جامعه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نیست. تنها با این اقدامات می‌توانیم کرونا را کنترل کنیم.