۰ نفر

هومیوپاتی چیست و چگونه عمل می کند؟

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۲۳:۴۲
کد خبر: 580849
هومیوپاتی چیست و چگونه عمل می کند؟

هومئوپاتی یک روش درمانی است که توسط ساموئل هانمن ابداع شده است. طرفداران هومئوپاتی معتقدند که این روش درمانی سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و بیمار با استفاده از داروهای هومئوپاتی، بهبود می یابد. به این روش همسان درمانی نیز می گویند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بیتوته؛ هومئوپاتی از دو واژه هومئو به معنی مشابه و پاتی به معنی درد تشکیل شده است. این روش درمانی توسط ساموئل هانمن ، پزشک آلمانی در سال 1810 میلادی برای اولین بار پایه گذاری شد. این روش بر این اساس استوار است که هر بیماری را میتوان با داروی مشابه خود درمان کرد. یکی از نظریات سقراط نیز به همین موضوع اشاره می کند.

برای مثال برای درمان نیش عقرب می توانیم از زهر عقرب استفاده کنیم که جای نیش را بهبود بخشید. هانمن نیز به این نتیجه رسید که هر ماده ای که علائم بیماری را در یک فرد سالم ایجاد می کند ، می تواند در درمان همان بیماری مؤثر باشد.

هومئوپاتی امروزه طرفداران زیادی به خود جذب کرده است که این افراد این شیوه درمانی را در طب مکمل معرفی می کنند.

این روش درمانی در میان مردم و پزشکان مخالفان و موافقانی نیز دارد. افرادی که موافق این روش درمانی هستند ، این روش را یک رویکرد کل گرا به علوم زیستی ، روان شناسی ، فیزیک ، شیمی و علوم دیگر می دانند و حتی برخی از افراد از این هم فراتر رفته و هومئوپاتی را شبه علم در دوران مدرن می دانند. کسانی که مخالف با این شیوه درمانی هستند از آمار قربانی هایی می گویند که با امید به بهبود بیماری با این روش از مصرف دارو خودداری کرده اند.

ابداع کننده هومئوپاتی

این روش درمانی در سال 1810 میلادی توسط یک پزشک آلمانی به نام ساموئل هانمن ابداع شد. این پزشک آلمانی در طی سال ها تلاش بی وقفه توانست هومئوپاتی را توسعه دهد و از آن به عنوان درمان بیماری ها استفاده کند. نتیجه تلاش های ساموئل هانمن در کتابی به نام organon of medicineارغنون پزشکی  که حاوی تمام اصول و روش های درمان هومئوپاتی است که شش بار توسط او تکمیل و بروز شده است.

بعد از دکتر ساموئل هانمن دانشمندان زیادی در تکامل این روش درمانی نقش داشته اند که می توان به دکتر بونینگ هاوزن ، دکتر جیمز تایلر کنت ، دکتر ویلیام بوریکه ، دکتر فاتاک ، دانشمند معاصر دکتر راجان سانکران از هند ، دکتر جورج ویتولکاس از یونان و دکتر مسعود ناصری از ایران نام برد.

اولین قانون هومئوپاتی

در هومئوپاتی هیچ دارویی وارد فارماکوپه هومئوپاتی نمی شود مگر این که ابتدا گزارشات توکسیکولوژی مربوط به آن دارو بررسی شود و علاوه بر این در شرایط امن بر روی افراد سالم مورد آزمایش قرار گیرد. این موضوع باعث می شود که تأثیرات فیزیولوژیک دارو بر فرد سالم در مورد هر دارو کاملا شناخته شده باشد.

طرز تهیه داروهای هومئوپاتی

برای تهیه دارو های هومئوپاتی ماده مورد نظر را در درون الکل 60 % می ریزند و طی دو هفته آن را از صافی عبور می دهند. ماده ای که به دست می آید ماده مادر نام دارد. در ادامه برای کم کردن و از بین بردن مواد سمی موجود در ماده مادر ، از آن یک قطره یا 1 سی سی از آن برداشته به 99 قطره یا 99 cc آب اضافه می کنیم. با این کار محلول 0/01 به دست می آید. سپس دوباره 1 cc از محلول را در 99 cc آب می ریزیم و این بار محلول 0/0001 به دست می آید.

بین هر مرحله از رقیق سازی ، شیشه ای که حاوی محلول است را به تعداد 100 الی 200 بار با تکان های شدید ضربه ای به هم می زنیم. این عمل در تهیه دارو های هومئوپاتی از اهمیت بالایی برخوردار است و تنها با رقیق کردن نمی توان به قدرتهای بالاتر دست یافت.

اگر به رقیق کردن محلول تا 12 بار ادامه دهیم ، محلول 10 به توان منفی 24 به دست می آید که از عدد آووگادرو کوچک تر است و این به این معنی است که حتی یک مولکول از یک ماده در محلول به دست آمده وجود ندارداین عمل باید 100 تا 1000 بار تکرار شود و هر چه محلول رقیق تر باشد خاصیت دارویی آن قوی تر می شود.

هر چند این موضوع باعث می شود که برخی از افراد به روش درمانی هومئوپاتی با تردید نگاه کنند ، دارو های هومئوپاتی ممکن است به علت خواص خاصی که در خود دارند در شرایط خاصی بی اثر شوند ؛ مثل  گرما و سرمای زیاد ، همانطور که می دانید محیط و آب و هوای آن نقش مؤثری در خراب شدن دارو ها دارد و هر دارویی متناسب با شرایط خاصی که دارا است باید نگه داری شود.

از سوی دیگر قرار گرفتن در میدان مغناطیسی وسایل برقی نیز در بی اثر شدن دارو ها نقش دارند. نور زیاد و مستقیم خورشید نیز از عواملی است که در بی اثر شدن دارو ها تاثیر می گذارد عطر ها و ادکلن ها نیز نباید در کنار دارو های هومئوپاتی نگه داری شوند.

وضعیت قانونی هومئوپاتی در درمان

از روش درمانی هومئوپاتی در شبکه های درمانی بسیاری از کشور های جهان استفاده می شود و دارای مراحل آموزش آکادمیک می باشد.

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA کلیه دارو های هومئوپاتی را تخت عنوان فارماکوپه هومئوپاتی آمریکا به رسمیت شناخته است.

این روش درمانی در کشور هایی مثل انگلستان، سوئد، فرانسه، هلند، کانادا، آمریکا،برزیل، هندوستان،پاکستان و بسیاری از کشور های دیگر به صورت خدمات درمانی به بیماران ارائه می شود.

سازمان جهانی بهداشت در کتابی با عنوان وضعیت حقوقی طب مکمل / سنتی در جهان به تفصیل راجع به جایگاه این روش درمانی در نظام بهداشتی کشور ها مختلف توضیح می دهد.

یکی از سازمان های بزرگ بین المللی در زمینه هومئوپاتی جامعه بین المللی پزشکان هومئوپات است که کشور ایران نیز عضو آن می باشد. در کشور ایران در سال 1374 در شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت هومئوپات به عنوان یک روش درمانی مورد تأیید قرار گرفت.

در سال 1377 وزیر بهداشت وقت دستورالعمل تعیین تکلیف پزشکان شاغل به هومئوپاتی را به واحد های تابعه ابلاغ کرد و در سال 1381 انجمن هومئوپاتی در ایران تشکیل شد و هم اکنون مشغول به کار است. این انجمن با همکاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی برای ساماندهی هومئوپاتی در کشور تلاش می کند.

رژیم غذایی و سبک زندگی هنگام مصرف هومئوپاتی

زمانی که پزشکان هومئوپاتی بعد از تجویز دارو برای فرد بیمار از او می خواهند که یک رژیم غذایی خاصی را در دوره درمان در نظر بگیرند.

دکتر هانمن این رژیم را به این گونه توصیف کرده است:

از نوشیدن قهوه،چای گیاهی،مشروبات الکلی و مایعات عطر آگین خودداری گردد.

گلهای خوشبو خانه بیمار تحت درمان با دارو ها مجاورت نداشته باشد.

از دارو های شوینده خوشبو کننده دهان و دندان مانند خمیر دندان استفاده نشود.

غذا هایی که با ادویه های خوشبو تهیه شده اند مصرف نشود.

از مصرف گیاهان دارویی خام بپرهیزید.

مصرف مارچوبه،کرفس،پیاز،سیر،پنیر کهنه و گوشت ها ممنوع است.

از قند و شکر های سفید استفاده نکنید.

از اتاق های گرم ، لباس های پشمی و زندگی در پیرامون محیط بسته پرهیز شود.

از کاربرد هر گونه دخانیات و مواد مخدر خودداری شود و همچنین از مصرف دارو های آنتی هیستامین، دارو های کورتن دار و پماد هایی مانند ویکس پرهیز گردد برای دستیابی به سلامتی کامل با استفاده از روش درمانی هومئوپاتی باید نکاتی که در بالا ذکر شد رعایت شود.

البته امروزه با توجه به سوابق درمانی و مشاهدات بالینی دیده شده است مصرف هر یک از  دارو های درمان تأثیر عمیق و به سزای در روند بهبود درمان ندارند و به عبارتی اینها توصیه هایی برای یک درمان بهینه بوده و عدم رعایت اغلب این موارد تأثیر زیادی در این درمان ندارد ، بلکه صرفا اثر دهی دارو را افزایش می دهد یا بیمار را از لحاظ مزاجی در تعادل نگه می دارد تا سیستم ایمنی بدن بتواند به بهترین نحو ممکن تأثیرات شگرف خود را اعمال نماید.

بررسی هومئوپاتی از نظر علمی و پزشکی

هر چند عموم افراد بر این باورند که هومئوپاتی یک روش بی خطر و کم هزینه است اما برخی از پزشکان آن را در مواردی که بیمار را گمراه می کند و از درمان رایج موجود در علم پزشکی منع می کند ، به شدت مورد انتقاد قرار داده اند ، چرا که ممکن است با عدم پیگیری درمان پزشکی جان بیمار به خطر بیفتد ، این عده معتقدند که علم روز و پزشکی کلاسیک ، ادعای هومئوپاتی را به عنوان یک روش مؤثر پزشکی در درمان تأیید نمی کنند .

همچنین روش های شناخته شده در مقالات پزشکی،تقریبا بدون استثنا اثر هومئوپاتی را برتر از اثر دارونما یا پلاسبو نمی داند. همچنین توجیهی بر اساس علم بشری در مورد مکانیزم دقیق اثر داروهای هومئوپاتی بر بدن انسان وجود ندارد.

مطابق قوانین شناخته شده در علم شیمی ، احتمال این که حتی یک اتم از داروی مورد ادعای این روش با دوز تجویز شده آن وارد بدن شود صفر است.