۰ نفر

کشف راهی برای درمان بیماری‌های گوارشی

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۳۶
کد خبر: 580805
کشف راهی برای درمان بیماری‌های گوارشی

محققان در تازه‌ترین مطالعات خود موفق به کشف میکروبیوتای روده شدند که می‌تواند راه را برای درمان بیماری‌های گوارشی هموار کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدیکال اکسپرس گزارش داد: محققان دانشگاه کلگری که در جریان بررسی روده، برای اولین بار عوامل خاصی را در عملکرد آن کشف کردند که در آینده ممکن است به بهبود درمان بیمارانی که با آسیب روده یا بیماری‌های گوارشی روبه‌‍رو هستند کمک کند.

یافته‌های محققان موسسه بیماری‌های مزمن اسنایدر بلافاصله درک عواملی را که به تنظیم سیستم عصبی روده کمک می‌کنند، یعنی سیستم اعصابی که دستگاه گوارش را کنترل می‌کنند، بهبود می‌بخشد. محققان اکنون می‌توانند با استفاده از رویکرد‌های مبتنی بر این یافته‌ها، راه‌های جدیدی را برای درمان اختلالات گوارشی کشف کنند، اگرچه انتقال به درمان احتمالا سال‌ها دیگر باقی مانده است.

یافته‌های این مطالعه ممکن است بر درمان‌های آتی بیماری‌ها و اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری التهابی روده و یبوست آهسته انتقال تاثیر بگذارد.

دکتر کیت شارکی، استاد دانشکده پزشکی کامین، می‌گوید: ما عوامل میکروبی را کشف کرده‌ایم که به تنظیم عملکرد و یکپارچگی ساختاری سیستم عصبی روده کمک می‌کند. او همچنین یکی از اعضای موسسه اسنایدر و موسسه مغز Hotchkiss است. شارکی یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه است و این کشف را با یک تیم تحقیقاتی از UCalgary و دانشگاه کلرادو انجام داده است.

شارکی می‌گوید: درمان این بیماری‌ها و سایر بیماری‌های گوارشی با تغییرات آشکار در کنترل عصبی روده سخت است. یافته‌های ما می‌تواند بر رویکرد‌های درمان آن‌ها تاثیر بگذارد.

با این حال آگاه باشید که جهش بزرگی از موش به انسان وجود دارد. به عبارت دیگر، ترجمه یافته‌های ما مهم خواهد بود و نتایج ما تنها در نقطه شروع این سفر است.

این مطالعه اثرات کاهش و بازسازی میکروبیوم را در مدل‌های حیوانی با استفاده از رویکرد‌هایی که باعث تغییرات ساختاری و عملکردی در روده می‌شود، بررسی کرد. محققان کشف کردند در حالی که کاهش میکروبیوم باعث از بین رفتن نورون‌ها می‌شود، بازیابی میکروبیوم طبیعی عملکرد روده را بازسازی کرده و باعث رشد نورون‌های جدید می‌شود.

شارکی می‌گوید: یافته‌های کار ما سرنخ‌هایی درباره مکانیسم‌هایی ارائه می‌کند که «پلاستیسیته» یا توانایی سیستم عصبی روده را برای ترمیم در صورت آسیب دیدگی کنترل می‌کنند.

این مطالعه با عنوان میکروبیوتای روده شکل فیزیولوژی روده و تنظیم نورون‌های روده‌ای و گلیا اخیرا در مجله علمی Microbiome منتشر شده است.

دکتر فرناندو ویسنتینی، اولین نویسنده این مطالعه، می‌گوید: چالش‌برانگیزترین جنبه تحقیق درباره نقش‌های فیزیولوژیکی ناشناخته میکروبیوتای روده در شناسایی مولکول‌های مشتق شده از میکروبی خاص است که ممکن است بر میزبان تاثیر بگذارد، زیرا وجود دارد.

او می‌افزاید که پس از بحث‌های فراوان و جلسات متعدد با تیم تحقیقاتی، آن‌ها توانستند فرضیه و ارتباطی را برای دو مولکول باکتریایی مختلف که در تنظیم یکپارچگی عصبی دخیل هستند، نشان دهند.

برای دکتر سیمون هیروتا، نویسنده ارشد این مطالعه، علاوه بر هیجان کشف، این تحقیق از این نظر هیجان انگیز بود که به او اجازه داد تا با تیم بزرگی از افرادی که تخصص تکمیلی مورد نیاز را در اختیار داشتند، همکاری کند. مراحل بعدی شارکی و تیم تحقیقاتی شامل بررسی سایر عوامل میکروبی بالقوه و نقش آن‌ها در کنترل عصبی روده است.

شارکی می‌گوید: از طریق بحث در رسانه‌های اجتماعی، اینترنت و حتی از طریق تبلیغ محصولاتی مانند ماست‌هایی که حاوی پروبیوتیک هستند، آگاهی در میان مردم افزایش یافته است که میکروبیوم روده نقش حیاتی در سلامت و همچنین بیماری دارد. با افزایش درک ما در مورد نقش میکروبیوم در سلامت روده، فکر می‌کنم در نهایت راه‌های جدیدی برای تشخیص و درمان بیماری‌های دستگاه گوارش در سطح فردی خواهیم داشت.