۰ نفر

توده عضلانی با شدت عارضه گُرگرفتگی چه ارتباطی دارد

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۲۹
کد خبر: 580698
توده عضلانی با شدت عارضه گُرگرفتگی چه ارتباطی دارد

نتایج یک مطالعه حاکی از ارتباط حجم عضلانی با شدت عارضه گُرگرفتگی مرتبط با یائسگی در زنان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان مسن‌ که دچار کاهش حجم عضلانی شده اند کمتر احتمال دارد گرگرفتگی ناشی از یائسگی را تجربه کنند.

کاهش حجم عضلانی و عملکرد آن موسوم به "سارکوپنی" (کم‌ماهیچگی) یکی از مهم ترین تغییراتی است که با افزایش سن رخ می دهد و زنان مسن به دلیل تغییرات هورمونی پس از یائسگی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

عدم تحرک، مصرف کمتر پروتئین، تغییرات در سطح هورمون رشد و افزایش التهاب از عوامل خطرزا در بروز عارضه سارکوپنی است. ارتباط شناخته شده ای بین از دست دادن توده عضلانی مرتبط با سن و یائسگی وجود دارد، اما پیش از این ارتباط بین سارکوپنی و علائم مختلف یائسگی مانند گرگرفتگی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مطالعه متخصصان در نزدیک به ۳۰۰ زن ۴۰ تا ۶۵ ساله در کره جنوبی، ارتباط بین ترکیب بدن از جمله چربی و ماهیچه و گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی را بررسی کردند.

متخصصان کره جنوبی دریافتند: نشانه گرگرفتگی در زنان مبتلا به سارکوپنی کمتر رایج است.

آنها تاکید کردند: یافته های جدید با توجه به پیری جمعیت و ارتباط بین سارکوپنی در زنان مسن و کاهش تحرک، افزایش خطر زمین خوردن و کاهش طول عمر و کیفیت زندگی بسیار مهم است. زنان مسن که حجم عضلانی خود را از دست داده اند در معرض افزایش خطر کاهش تحرک، کاهش کیفیت زندگی، بیماری قلبی و آسیب های مربوط به زمین خوردن هستند.

در مطالعاتی که پیش از این انجام گرفته بر رابطه بین شاخص توده بدنی و سایز دورکمر تمرکز شده‌اند، اما درصد چربی در مقابل حجم عضله مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، گرگرفتگی یکی از شایع ترین علائم یائسگی است و با بروز چندین اختلال مزمن از جمله چاقی، مقاومت به انسولین، پوکی استخوان و بیماری قلبی مرتبط است.