۰ نفر

این اشتباهات در مصرف داروها می تواند باعث مرگ شود!

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبر: 580383
این اشتباهات در مصرف داروها می تواند باعث مرگ شود!

برخی اشتباهات در مصرف داروها وجود دارد که به عقیده بسیاری از افراد ساده به نظر می رسد، اما در واقع این اشتباهات دارویی می تواند باعث آسیب های جدی شود و باید از آن ها دوری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ تعداد این اشتباهات کم تر از آن چیزی است که فکر می کنید اما به هر حال حدود یک و نیم میلیون مردم در کل دنیا به دلیل همین اشتباهات دارویی دچار آسیب های جدی شده اند. قسمت ناراحت کننده ماجرا اینجاست که همه این مرگ و میر ها کاملاً قابل پیشگیری بودند. به همین دلیل می توانیم خودمان و اطرافیانمان را از بروز چنین اشتباهات دارویی و مرگ آوری حفظ کنیم که شامل مواردی هستند که در ادامه ی این بخش به آنها پرداخته ایم.

1. اشتباه گرفتن دو دارو با نام های مشابه

این اتفاق معمولاً ممکن است به دلایل مختلفی از جمله دست خط بد پزشک و یا ناتوانی کامل متصدی داروخانه برای خواندن نسخه و یا حتی نام غلط درج شده روی قفسه های داروخانه باشد. تقریباً 25 درصد از این اشتباهات شامل همین تشابهات اسمی است.

چگونه از این اتفاق دوری کنیم :

از پزشک خود بخواهید زمانی که نسخه را می نویسد، نام دارو و دوز مورد نیاز را به خود شما نیز اعلام کند. سپس روی برچسب دارو را بعد از خرید از داروخانه چک کنید تا از نام و دوز دارو و دستورالعمل برای استفاده مطمئن شوید.

2. مصرف دو یا تعداد بیشتر دارو که عوارض جانبی آن ها روی یکدیگر تاثیر می گذارد

هر دارویی عوارض جانبی مخصوص به خود را دارد و هنگام مصرف دارو کنار یکدیگر می تواند تداخل ایجاد کند و این عوارض جانبی را بدتر کند.

چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم :

حتماً از پزشکتان در مورد عوارض جانبی نسخه جدید با نسخه قدیمی خود سوال کنید و مطمئن شوید که داروها با یکدیگر تداخل ندارند. اگر احساس کردید که عوارض جانبی داروی جدید با داروی قدیم یکسان و مشابه است، حتما به پزشک داروخانه یا پزشک تان اطلاع رسانی کنید.

3. اوردوز کردن بر اثر ترکیب چند دارو با ویژگی های مشابه

بسیاری از افراد داروهای مشابه با یکدیگر را مصرف می کنند که برای وضعیت های مختلف طراحی شده اند. به طور مثال؛ داروهای استرس و درد هر دو مسکن هستند، اما ممکن است برای بعضی از وضعیت ها اثر سمی به همراه داشته باشند.

چگونه از این وضعیت جلوگیری کنیم :

حتماً به هشدارهای نوشته شده روی بسته بندی هر دارویی بدون نیاز به نسخه که می خرید، توجه کنید. به دنبال کلمات کلیدی مثل خواب آور، همراه با احساس سرگیجه، مسکن و تشابهات دارویی باشید.

4. مصرف دوز اشتباه دارو

داروها معمولاً واحد های اندازه گیری مختلف دارند که از طریق عبارات اختصاری و سمبل ها نشان داده می شوند. در نتیجه احتمال این که اشتباهی رخ دهد، افزایش پیدا می کند. گاهی اوقات افراد دوز داروی 1.0 میلی گرمی را با 10 میلی گرمی اشتباه می گیرند؛ بدون این که بدانند همین اشتباه کوچک در خواندن اعداد می تواند منجر به مرگ شود.

چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم :

اگر نمی توانید دوز یک داروی روی نسخه را بخوانید، بدانید که در این مورد تنها نیستید. حتی گاهی اوقات پزشک داروخانه یا پرستار هم در این مورد اشتباه می کند. پس این وضعیت خود را به پزشک متخصص داروخانه توضیح دهید تا دوز صحیح را به شما بدهد. اگر در بیمارستان هستید نیز می توانید از پرستار و یا پزشک خود سوال کرده تا کاملا مطمئن باشید و با خیال راحت دارو را مصرف نمایید.

5. ترکیب الکل با دارو

مصرف الکل همراه با هر گونه دارویی از جمله مسکن، آرام بخش و هر داروی دیگر می تواند کشنده باشد. در حقیقت متخصصان توسعه می کنند که هرگز هیچ دارویی را با الکل مصرف نکنید.

6. استفاده دو برابری به دلیل اشتباه گرفتن نام برند دارو با نام عمومی آن

بسیار رایج است که بیماران نام برند را با نام خود دارو که به صورت عام مشهور شده است، اشتباه می گیرند که می تواند باعث مصرف بالا و یا اشتباه دارو شود.

چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم:

حتماً از پزشک بخواهید که هم نام برند و هم نام عمومی این دارو را در نسخه تجویزی یادداشت کند. همچنین از او بپرسید که این دارو برای چیست و دوز صحیح آن چقدر است و چه مدت و هر بار چقدر باید از این دارو استفاده کرد.

7. مصرف غذاهای خاص که می تواند به طرز خطرناکی با دارو ها واکنش نشان دهد.

آب گریپ فروت دقیقاً ماده ای است که هنگام مصرف دارو باید از آن دوری کنید زیرا یک نوع آنزیم دارد که به متابولیسم بدن کمک می کند و این دارو را از بین خواهد برد. در نتیجه کبد بیش از حد فعال می شود که می تواند عاملی برای متابولیسم بالای دارو و یا حتی مرگ فرد باشد. تداخل آهن و قهوه نیز می تواند در جذب آهن مشکل ایجاد کند.

چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم :

از پزشک خود در مورد مصرف دارو بدون غذا و یا هر شرایط دیگر سوال کنید تا ببینید که چه غذاهای خاصی را نباید همراه با این دارو مصرف کنید و همچنین هر گونه مشکل رژیمی یا نگرانی خود را به پزشک اطلاع رسانی کنید.

8. مشکلات مربوط به تنظیم دوز دارو به دلیل نارسایی کلیه و کبد

نارسایی کلیه یا کبد به معنای این است که بدن شما نسبت به بقیه توانایی کم تری برای دفع سموم دارد. در نتیجه ممکن است که داروها به مقدار بیشتری در بدن شما رسوب کنند. یک اشتباه جدی و گاهی اوقات کشنده این است که پزشکان، نارسایی کبد و کلیه فرد را در نظر نمی گیرند و دوز دارو را کاهش نمی دهند. به همین دلیل است که تست کلیه و کبد حتما باید قبل از مصرف داروهای خاص انجام شود تا از این نوع مشکلات رخ ندهد.

چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم:

بخش بهداشت و سلامت توصیه می کند حتماً با پزشک تماس برقرار کنید و بدانید که آیا این دارو می تواند روی بدن شما به دلیل مشکلات کلیه و کبد اثر گذار باشد یا خیر. اگر هرگونه مشکلات کلیوی و کبدی داشتید، حتماً به پزشکتان اطلاع رسانی کنید.

9. مصرف داروی خطرناک برای سن بالا

همزمان که سن شما بالا می رود، بدنتان به گونه ای متفاوت به دارو پاسخ می دهد. داروهایی که عوارض جانبی مثل جنون، سرگیجه و فشارخون بالا به همراه دارند، معمولاً برای افراد بالای 65 سال خطرناک تر هستند.

چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم :

لیستی از داروهایی که افراد بالای 65 سال می توانند از آن ها استفاده کنند، تهیه کنید. سپس این لیست را با خودتان به نزد پزشک ببرید و از او بخواهید که تمام داروهای تجویزی را با شما چک کند.

اگر داروی شما با ریسک همراه باشد، از پزشکتان بخواهید جایگزین مناسب تر و امن تری برایتانن تجویز کند.