۰ نفر

افزایش سکته مغزی با مصرف سیگارهای الکترونیک در میانسالی

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۰۳
کد خبر: 580264
افزایش سکته مغزی با مصرف سیگارهای الکترونیک در میانسالی

محققان با انجام یک مطالعه دریافتند مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی نسبت به افرادی که سیگارهای معمولی استعمال می‌کنند، ۱۵ درصد بیشتر احتمال دارد در میانسالی به سکته مغزی مبتلا شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ روزنامه دیلی میل گزارش داد، محققان آمریکایی در این مطالعه تقریباً ۸۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند سیگاری‌ها تا ۶ برابر بیشتر از افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشند در معرض سکته مغزی قرار دارند، اما در سنین پایین تر، ‌ افرادی که سیگارهای الکترونیکی مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که سیگار معمولی می کشند ۱۵ درصد بیشتر احتمال دارد دچار این عارضه شوند.  

این مطالعه نشان داد مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی اولین سکته مغزی خود را به طور متوسط ‌در ۴۸ سالگی تجربه کردند که این زمان یک دهه زودتر از افرادی بود که سیگارها معمولی می کشیدند.

در حالی که به طور کلی پذیرفته شده است که سیگارهای الکترونیکی سالم‌تر از سیگارهای سنتی است، ‌ اما محققان هشدار دادند مصرف این سیگارها در سنین پایین همچنان می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد.

محققان بیمارستان «مونت سینای» در این مطالعه،  یک نظرسنجی ملی را از ۷۹ هزار و ۸۲۵ بزرگسال که قبلا به سکته مغزی مبتلا شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.  آن‌ها سوابق این بیماران را در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بررسی کردند تا مشخص کنند چه افرادی سیگاری بوده‌اند، چه افرادی سیگار الکترونیکی می کشیدند و کدام یک از هر دوی آنها استفاده کرده‌اند.

نتایج این مطالعه نشان داد بیشترین افرادی که در معرض سکته قلبی بودند ابتدا سیگاری‌های معمولی (۶.۷۵ درصد) و  پس از آنها افرادی بودند که هم سیگار معمولی و هم سیگار الکترونیکی می کشیدند (۳.۷۲ درصد) و در آخر افرادی قرار داشتند که تنها سیگار الکترونیکی می‌کشیدند (۱.۰۹ درصد). اما این مطالعه همچنین نشان داد که این خطر برای افرادی که سن پایین تری داشتند و سیگار الکترونیکی مصرف می کردند، معکوس شد.

محققان می گویند بخارات این نوع سیگارها می تواند باعث سکته شود؛ زیرا دود آن ممکن است حاوی مواد شیمیایی بالقوه مضر باشد. آنها گفتند این مواد می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و به تصلب شرایین منجر شود.  تصلب شرایین زمانی بروز می کند که انسداد در یک شریان ایجاد شود. تصلب شرایین می تواند جریان خون را به مغز کاهش دهد و به سکته منجر شود.

انگلیس در آستانه تبدیل شدن به اولین کشور جهان است که سیگارهای الکترونیکی را  برای کمک به ترک سیگار تجویز می کند. حدود ۳ میلیون انگلیسی در حال حاضر از ویپ استفاده می کنند که بیش از سه برابر ۷۰۰ هزار نفری است که تقریباً یک دهه پیش سیگار الکترونیکی مصرف می کردند.