۰ نفر

درباره آندومتریوز چه می دانید؟

۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۸
کد خبر: 579998
درباره آندومتریوز  چه می دانید؟

این بیماری با ایجاد التهاب و کششی که روی اعصاب ها وارد می کند باعث احساس درد لگن در خانم ها می شود، آندومتریوز علائم متفاوتی دارد که بهتر است آنهارا بشناسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ مفاهیم ارائه شده غلطی در مورد آندومتریوز وجود دارد که در این مقاله قصد داریم آن را به شکلی صحیح برای شما توضیح دهیم. آندومتریوز از هر 10 خانم یک نفر را در دوران بارداری اش درگیر می کند. آندومتریوز یک نوع بافت است که شبیه به بافت رحم بوده و در هر جایی از بدن مانند تخمدان، لوله فالوپ و حتی داخل معده رشد می کند و باعث ایجاد درد یا حتی ناباروری خواهد شد.

آندومتریوز رایج تر از چیزی است که فکر می کنید. این وضعیت در بین خانم ها زیاد اتفاق می افتد و تقریباً 200 میلیون خانم که در سنین باروری هستند، در سراسر جهان از این مشکل در درجات مختلف رنج می برند.

از آنجایی که این بیماری خیلی رواج دارد، اما باز هم ممکن است نادیده گرفته شود و به دلیل اینکه پزشک آن را تشخیص نداده، درمان خوبی هم ارائه نخواهد داد. از طرفی هم بعضی از درمان ها در این مورد شکست خورده اند و دسترسی خوبی در همه نقاط کشور برای انجام راهکار های درمانی این بیماری وجود ندارد.

حقایقی که کمتر کسی درباره آندومتریوز میداند

آندومتریوز وضعیتی است که میلیون ها خانم در سراسر جهان با آن درگیر هستند اما شاید اطلاعات زیادی در مورد آن نداشته باشند که در این قسمت از بهداشت و سلامت در مورد این وضعیت و راهکار های درمانی که به بهبود آن کمک می کند با شما صحبت خواهیم کرد.

آندومتریوز همه سنین را درگیر می کند

این وضعیت در افراد جوان هم یافت می شود. حتی در دختران 8 ساله هم به وجود می آید. تقریباً 70 درصد دختران و نوجوانان ممکن است درد لگن را تجربه کنند که تشخیص پزشک آندومتریوز خواهد بود و به همین دلیل علائم آن از سنین نوجوانی شروع می شود و ممکن است تا چند سال افراد را درگیر کند. عوامل ژنتیکی هم به شدت در ابتلا به این بیماری موثر است؛ تا جایی که 7 برابر احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد.

آندومتریوز می تواند پخش شود

برعکس چیزی که پزشکان باور دارند، این وضعیت فقط مربوط به درد ناحیه لگن در خانم ها نمی شود. حتی ممکن است در موارد نادری مغز را هم درگیر کند. گاهی اوقات آندومتریوزیس سیاتیک و ریه هم در بین افراد تشخیص داده شده است.

پزشکان بر این عقیده اند که بارداری علائم را تغییر می دهد

بسیاری از خانم ها مبتلا به آندومتریوز ممکن است درد را تجربه کنند و در بعضی از موارد بیماری آن ها در بارداری تشدید پیدا کند. علاوه بر آن تحقیقات موجود رابطه ای بین آندومتریوز و خطر بالای آن را در دوران بارداری و چاقی نشان داده است که ممکن است روی باروری افراد اثر گذار باشد.

تشخیص اهمیت زیادی دارد

اکثر افراد بر این عقیده هستند که علایم آندومتریوز را می توان از طریق آزمایش و یا از طریق سونوگرافی متوجه شد اما شاید سخت تر از قبل باشد. بسیاری از پزشکان زمانی متوجه این بیماری می شوند که بدن بیمار به دارو های تجویز شده پاسخ خوبی نداشته باشد. تقریبا 85 درصد خانم هایی که بدنشان نسبت به دارو های قبلی پاسخ خوبی نمی دهند، برای آندومتریوز تحت عمل جراحی قرار می گیرند که امروزه بهترین تشخیص از طریق جراحی انجام می شود.

استفاده از تکنیک های جراحی با برش های خیلی سطحی باعث می شود تا پزشک بتواند از طریق بافت نمونه برداری شده مطمئن شود که آیا فرد به آندومتریوزیس مبتلا است یا خیر.

دوره های درمانی هم برای آندومتریوز وجود دارد

برداشتن بافت از رحم و یا نمونه برداری از بعضی از اعضای جنسی خانوم مانند دهانه رحم تخمدانی یا لوله های فالوپ می تواند باعث درمان آندومتریوز شود. اگر چه که آندومتریوز همیشه به این اندام ها خلاصه نمی شود. درد و علائم حاصل از این بیماری ممکن است قاعدگی را درگیر کند اما برداشتن بافت از رحم یا متوقف شدن پریود ها شاید برای درمان آن موثر نباشد و شاید آن را بدتر هم بکند.

متدها با شدت کمتر؛ می توانند فواید بلند مدت داشته باشند

برای درمان یا تشخیص این موضوع جراح معمولاً یک برش کوچک ایجاد می کند و سپس بافت اندومتریوتیک را به مقدار بسیار کمی بر می دارد. جراح باید کاملا با تجربه باشد و بتواند جلوی رشد این بافت مشکل زا را بگیرد. بعضی ها بر این عقیده هستند که جراحی می تواند درد مربوط به دوخول یا دفع مدفوع را در خانم ها کم کند که همراه با آن درد مزمن لگن هم از بین می رود.

آندومتریوز لزوما دلیل ناباروری نیست

بسیاری از بیماران از این که هرگز به دلیل این بیماری نتوانند بچه دار شوند، می ترسند اما این موضوع همیشه هم صدق نمی کند. اگر جراحی به درستی انجام شود، باعث افزایش شانس بارداری برای سال های بعد از جراحی خواهد شد. هنگامی که آندومتریوز برداشته شود، خانم احتمالاً باردار خواهد شد و هیچ مشکلی در باروری او ایجاد نخواهد شد.

آندومتریوز همیشه با یائسگی از بین نمی رود

معمولا خانم ها بعد از این که یائسگی را تجربه می کنند، ممکن است دیگر مشکلی با اندومتریوز نداشته باشند اما این موضوع به طور کامل برطرف نمی شود و حتی در سن 90 سالگی هم ممکن است در خانمی وجود داشته باشد. یائسگی باعث کاهش جریان استروژن می شود که بافت اندومتر آنان را تغذیه می کند اما باز هم این بافت وجود دارد و ممکن است علائمی مانند درد را به وجود بیاورد.