۰ نفر

آشنایی با علت‌ های لگن درد

۲۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۵۴
کد خبر: 579882
آشنایی با علت‌ های لگن درد

اگر در زیر شکم و بالای پاهایتان دردی داشته باشید، درد لگن محسوب می‌شود. درد لگن می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد. این درد ممکن است علامت بی‌ضرری باشد که نشان می‌دهد قدرت باروری دارید، دچار یک اختلال گوارشی هستید یا پرچم قرمزی که نشان می‌دهد باید سریع‌تر به بیمارستان بروید!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تبیان؛ درد لگن بین ناف و کشاله ران رخ می‌دهد و ممکن است دلایل مختلفی از عفونت دستگاه ادراری تا سندروم روده تحریک‌پذیر و ... را در بر بگیرد که در این مطلب به آن مخصوصا در خانم‌ها می‌پردازیم.

آپاندیسیت

اگر درد تیزی در پایین سمت راست شکمتان دارید، استفراغ می‌کنید و تب دارد می‌تواند علامت آپاندیسیت باشد. بنابراین با این علائم باید هر چه سریع‌تر به اورژانس بروید. یک آپاندیس عفونی نیاز به عمل جراحی دارد. اگر آپاندیس پاره شود می‌تواند عفونت را در تمام بدن منتشر کند و پیامدهای بسیار خطرناکی داشته باشد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

اگر شکم درد، گرفتگی، نفخ و اسهال یا یبوستی دارید که تکرار می‌شوند به پزشک مراجعه کنید تا علت را بررسی نماید. این علائم می‌توانند مربوط به IBS باشند که به آن کولون اسپاستیک هم می‌گویند. پزشکان هنوز علت دقیق این بیماری را نمی‌دانند؛ اما تغییراتی در رژیم غذایی، کنترل استرس و دارودرمانی می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند.

میتل اشمرز یا تخمک گذاری دردناک

تا به حال شده بین دو پریودتان، دردهایی در لگن‌تان احساس کنید؟ شاید احساس کنید که بدنتان در حال تخمک گذاری است. در این زمان تخمدان، یک تخمک همراه با مایعات و خون آزاد می‌کند که می‌تواند دردناک باشد. این احساس میتل اشمرز نام دارد و در وسط سیکل ماهیانه رخ می‌دهد. این درد ممکن است هر ماه در یک سمت لگن احساس شود. میتل اشمرز خطری ندارد و معمولا در عرض چند ساعت برطرف می‌شود.

سندرم پیش از قاعدگی و گرفتگی‌های قاعدگی

این دردها را معمولا در پایین شکم یا کمرتان احساس می کنید. درد ناشی از سندرم پیش از قاعدگی معمولا یک تا سه روز طول می‌کشد. حالا چرا درد؟ هر ماه، رحم شما دیواره‌ای از بافت می‌سازد و این جایی است که جنین می‌تواند لانه‌گزینی کرده و رشد کند. اگر باردار نشوید این دیواره فرو می‌ریزد و طی روزهای پریود این ریزش ادامه دارد. وقتی رحم منقبض می‌شود تا این دیواره را فرو بریزد شما دچار گرفتگی‌های دردناک می‌شود. می‌توانید با کمپرس گرم و داروهای مسکن معمولی این علائم را تسکین دهید. ورزش و استراحت هم می‌تواند مفید باشد.

بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم زمانی است که جنین در جایی بیرون از رحم لانه می‌گزیند و شروع به رشد می‌کند (معمولا در لوله‌های فالوپ). درد شدید لگن یا گرفتگی‌هایی در لگن (خصوصا در یک طرف)، خونریزی واژینال، تهوع و سرگیجه از علائم بارداری خارج از رحم‌اند. فورا خود را به پزشک برسانید زیرا این عارضه می‌تواند مرگ آور باشد.

بیماری‌های منتقله از راه جنسی

درد لگن، علامت هشداردهنده‌ی برخی از بیماری‌های منتقله از راه جنسی است که دو نوع از شایع‌ترین آن‌ها شامل کلامیدیا و گونوره‌آ (سوزاک) می‌شوند. اغلب فرد همزمان به هر دو نوع مبتلا می‌شود. این عفونت‌ها همیشه هم علامت ندارند اما اگر علامت داشته باشند به این صورت است؛ درد هنگام ادرار کردن، خونریزی بین پریودها و ترشحات غیرمعمول واژینال. به پزشک مراجعه کنید. ضمنا لازم است وضعیت همسرتان نیز بررسی شود تا عفونت دوباره برنگردد.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن از عواقب بیماری‌های منتقله از راه جنسی می‌باشد و ضمنا اولین علت قابل پیشگیری ناباروری در زنان است. این بیماری می‌تواند سبب آسیب دائمی به رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ شود. شکم درد، تب، ترشحات غیرمعمول واژینال و درد حین رابطه جنسی یا ادرار کردن می‌تواند از علامت‌های بیماری التهابی لگن باشد. این بیماری باید فورا درمان شود. درمان بیماری التهابی لگن با آنتی‌بیوتیک‌هاست. در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد. ضمنا همسر بیمار نیز باید تحت مداوا قرار بگیرد.

کیست تخمدان

وقتی تخمک‌گذاری می‌کنید، تخمدان‌ها تخمک‌ها را آزاد می‌کنند. گاهی یک فولیکول باز نمی‌شود تا تخمک را رها کند یا بعد از آزاد کردن تخمک دوباره بسته نمی‌شود و در اثر مایعات متورم می‌شود. این اتفاق سبب تشکیل کیست تخمدان می‌شود. این کیست‌ها معمولا بی‌خطرند و خود به خود برطرف می‌شوند؛ اما می‌توانند درد لگن، فشار، تورم و نفخ ایجاد کنند. اگر کیست پاره شود یا پیچ بخورد می‌تواند موجب دردی شدید و ناگهانی شده و شما را به اورژانس بکشاند. پزشکان می‌توانند حین معاینه لگن یا سونوگرافی کیست‌ را تشخیص دهند.

فیبروم رحم

فیبروم‌ها داخل یا روی دیواره‌ی رحم رشد می‌کنند و گاهی تورموهای فیبروئید نامیده می‌شوند؛ اما سرطانی نیستند. فیبروم‌ها در زنان در دهه ۳۰ و ۴۰ زندگی‌شان شایع‌اند. فیبروم معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند اما برخی از خانم‌ها ممکن است احساس فشار در شکم یا پایین کمر داشته باشند، پریودهای سنگین داشته باشند، رابطه جنسی برایشان دردناک باشد یا برای باردار شدن دچار مشکل شوند. برای درمان فیبروم با پزشک مشورت کنید.

افرادی که به التهاب شدید مثانه دچارند در عرض یک ساعت چند بار نیاز به ادرار کردن دارند. همچنین ممکن است فرد حین ادرار کردن در ناحیه‌ی شرمگاهی احساس فشار و درد کند و حین رابطه جنسی نیز درد داشته باشد. هر چند التهاب مثانه می‌تواند عارضه‌ای بلندمدت باشد اما همیشه راه‌هایی برای تسکین علائم وجود دارد

اندومتریوز

در برخی از خانم‌ها، بافتی در حال رشد در خارج رحم به وجود می‌آید که مشابه بافتی است که دیواره‌ی رحم را می‌پوشاند. این اتفاق می‌تواند روی تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، مثانه، روده‌ها و دیگر قسمت‌های بدن نیز بیفتد. در زمان پریود، این بافت‌های اضافی تخریب می‌شوند اما راهی برای ترک بدن ندارند. هر چند به ندرت چنین چیزی خطرناک می‌شود اما می‌تواند درد و بافت اسکار ایجاد کرده و باردار شدن را با مشکل روبرو نماید. چند راه درمانی برای اندومتریوز وجود دارد. داروهای مسکن، قرص‌های ضدبارداری، هورمون‌هایی برای توقف پریود، عمل جراحی با برشی کوچک و حتی هیسترکتومی از گزینه‌های درمانی اندومتریوزاند.

عفونت مجاری ادراری

آیا مکررا دستشویی می‌روید یا هنگام ادرار کردن درد دارید؟ احساس می‌کنید مثانه‌تان پُر است؟ این‌ها می‌تواند علامت عفونت مجاری ادراری باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که میکروب‌ها وارد سیستم ادراری می‌شوند. درمان به موقع می‌تواند جلوی بدتر شدن عارضه را بگیرد اما اگر عفونت به کلیه‌ها برسد می‌تواند آسیب‌های جدی ایجاد کند. علائم عفونت کلیه شامل تب، حالت تهوع، استفراغ و درد در یک سمت کمر می‌شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه، تکه‌های کوچکی از نمک و مواد معدنی‌اند که بدن سعی دارد از طریق ادرار از شرشان خلاص شود. این سنگ‌ها می‌توانند به کوچکی دانه‌ای ماسه یا به بزرگی یک توپ گلف باشند و درد فوق‌العاده‌ای ایجاد کنند. ادرار ممکن است به رنگ صورتی یا قرمز شود که ناشی از خون است. اگر فکر می‌کنید سنگ کلیه دارید باید به پزشک مراجعه کنید. بیشتر این سنگ‌ها خود به خود از بدن خارج می‌شوند اما در برخی موارد به درمان نیاز است. حتی اگر سنگ کلیه خود به خود دفع شود پزشک می‌تواند برایتان مسکن تجویز کند و به شما توصیه می‌کند زیاد آب بنوشید.

التهاب مثانه

این عارضه موجب دردی پیوسته می‌شود که با التهاب مثانه مرتبط بوده و بیشتر در میان خانم‌ها در دهه ۳۰ و ۴۰ زندگی‌شان شایع است. پزشکان از علت این عارضه مطمئن نیستند. افرادی که به التهاب شدید مثانه دچارند در عرض یک ساعت چند بار نیاز به ادرار کردن دارند. همچنین ممکن است فرد حین ادرار کردن در ناحیه‌ی شرمگاهی احساس فشار و درد کند و حین رابطه جنسی نیز درد داشته باشد. هر چند التهاب مثانه می‌تواند عارضه‌ای بلندمدت باشد اما همیشه راه‌هایی برای تسکین علائم وجود دارد.

افتادگی یکی از اندام‌های لگنی

با بالا رفتن سن این اتفاق می‌تواند بیفتد. مثانه و رحم شما در وضعیت پایین‌تری قرار می‌گیرند که هر چند مشکلی جدی نیست اما می‌تواند ناراحت کننده باشد. ممکن است در دیواره‌ی واژنتان احساس فشار کنید یا شاید احساس پُری در پایین شکم داشته باشید. ضمنا افتادگی اندام‌‌های لگنی می‌تواند احساس ناخوشایندی در کشاله ران یا پایین کمر ایجاد کرده و رابطه جنسی را دردناک کند. تمریناتی مانند ورزش کگل یا عمل جراحی می‌توانند مفید باشند.

سندرم احتقان لگن

همه‌ی ما رگ‌های واریسی در پاها را دیده‌ایم. همین اتفاق گاهی می‌‌تواند در لگن نیز رخ دهد. وقتی خون در گ‌ها جمع می‌شود رگ‌ها متورم و دردناک می‌شوند که به آن سندرم احتقان لگن می‌گویند. این عارضه اغلب به سختی تشخیص داده و درمان می‌شود. وقتی می‌‌‌نشینید یا می‌ایستید دردتان بیشتر می‌شود اما با دراز کشیدن احساس بهتری خواهید داشت. به دلیل اینکه هنوز معلوم نیست بهترین درمان سندرم احتقان لگن چیست لازم است در مورد بهترین گزینه‌های کنترل و مدیریت این عارضه که برای شما مناسب است  با پزشکتان صحبت کنید.

بافت اسکار

اگر عمل جراحی انجام داده باشید یا عفونتی داشتید ممکن است این درد را تجربه کنید. چسبندگی‌ها نوعی بافت اسکار در درون بدن هستند که بین اندام‌ها یا ساختارهایی که قرار نیست به هم مرتبط شوند شکل می‌گیرند. چسبندگی‌ها در شکم می‌توانند درد ایجاد کنند. گاهی برای رفع این مشکل به عمل جراحی نیاز است.

ولوودینیا

آیا هنگام دوچرخه سواری یا رابطه جنسی درد دارید؟ اگر در اطراف دهانه‌ی واژن‌تان این درد یا سوزش یا تیرکشیدگی را دارید می‌تواند ناشی از ولوودینیا (درد ناحیه تناسلی زنان) باشد. این احساس ‌می‌تواند مداوم یا گاهی باشد. پزشک پیش از تشخیص این عارضه، دیگر علت‌ها را بررسی می‌نماید. علت این درد عفونت نیست و درمان‌ها در طیف دارودرمانی تا فیزیوتراپی قرار می‌گیرند.

در نهایت این که

اگر دردی در لگن‌‌تان دارید که شش ماه طول کشیده درد مزمن محسوب می‌شود که می‌تواند آنقدر بد باشد که خواب و کار و رابطه‌تان را دچار اختلال کند. به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر عوارضی که از آن‌ها گفتیم با درمان بهبود می‌یابند. گاهی حتی بعد از معاینه و آزمایش، علت درد لگن یک رمز باقی می‌‌ماند اما باز هم پزشک می‌تواند کمکتان کند راه‌هایی برای احساس بهتر پیدا کنید.