۰ نفر

تمام آنچه لازم است درباره سنگ لوزه بدانید

۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۵
کد خبر: 579502
تمام آنچه لازم است درباره سنگ لوزه بدانید

اگر نقاط سفیدی در انتهای گلوی خود یعنی در قسمت لوزه ها مشاهده کردید و علائمی مانند بوی بد دهان، گلو درد و سختی در بلع داشتید، شما سنگ لوزه دارید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ اگر با مشکلاتی مثل بدبویی دهان و حساسیت مواجه هستید یا نقاط سفید رنگی را در انتهای گلوی خود مشاهده می کنید، احتمال این که به سنگ لوزه مبتلا شده اید، بالاست. ابتلا به بیماری سنگ لوزه در موارد نادری اتفاق می افتد و در موارد خیلی نادر تری مشکل فرد جدی می شود.

بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. در این قسمت از بهداشت و سلامت با احترام به درخواست برخی از شما کاربران، اطلاعات بیشتری در مورد سنگ لوزه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

علل ایجاد سنگ لوزه چیست؟

اول از همه باید ببینید که لوزه های شما چه شکلی پیدا کرده اند. کافی است داخل آیینه یا دوربین جلوی موبایل خود نگاه کنید. دهان خود را باز کنید، دقیقا مثل زمانی که قرار است پزشک گلوی شما را معاینه کند. می توانید نگاه کاملاً واضحی از انتهای گلوی خود داشته باشید. در این قسمت دو غده مشاهده می کنید که همان لوزه ها هستند.

جالب است بدانید که لوزه ها بخشی از سیستم دفاعی بدن شما محسوب می شوند، زیرا از همان قسمت گلو با ویروس ها مبارزه می کنند و مانع از ورود آن ها به قسمت های دیگر بدن می گردند. بنابراین وجود آن ها در بدن لازم و ضروری است. لوزه ها با یک لایه از مخاط پوشانده شده اند و همین مخاط، باعث عملکرد بهتر لوزه در برابر ویروس و باکتری خواهد شد.

و اما دلیل؛ در اطراف لوزه حفره های بسیار کوچکی قرار گرفته اند که گاهی اوقات وجود باکتری، مواد غذایی یا هر ماده دیگری باعث مسدود شدن این حفره ها می شود. اگر این حفره ها بسته شوند و در مرور زمان سفت گردند، باعث ایجاد سنگ لوزه می شوند. بعضی از افراد بیش از بقیه مستعد سنگ لوزه هستند؛ مخصوصاً کسانی که لوزه های ملتهب دارند.

آیا سنگ لوزه باعث بد بویی دهان می شود؟

بدبویی دهان یکی از رایج ترین شکایت های افراد مبتلا به سنگ لوزه است. سنگ های لوزه برای بعضی از افراد بوی بسیار بدی دارد اما برای بعضی دیگر هیچ علامت خاصی ایجاد نمی کند. در بیشتر موارد هیچ نگرانی در مورد سلامت فرد بعد از ایجاد سنگ لوزه وجود ندارد.

البته بسیاری از انسان ها هستند که هرگز با این مشکل در طول زندگی مواجه نمی شوند و بعضی دیگر هم سنگ لوزه را تجربه می کنند؛ بدون اینکه خودشان متوجه باشند. البته نباید فکر کنید که بد بویی دهان همیشه به دلیل سنگ لوزه ایجاد می شود.

علائم و عوارض سنگ لوزه

سنگ لوزه علاوه بر بد بویی دهان ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشد:

    گلو درد

    سرفه مداوم

    وجود نقاط سفید یا زرد روی لوزه ها که قابل رویت هستند

    سختی بلع

    گوش درد مداوم

    ورم لوزه

بسیاری از افرادی که به مشکل بد بویی دهان دچار هستند، هیچ سنگ لوزه ای ندارد و باید علت را در قسمت های دیگر بدن جستجو کنند.

گلو درد و سرفه

دیگر مشکلات مربوط به سنگ لوزه

سنگ های لوزه می توانند عاملی برای گلو درد، ورم یا حتی مشکل بلع باشند. این سنگ ها از لحاظ سایز با یکدیگر متفاوت هستند و بعضی از آن ها اصلاً قابل رویت نیستند اما بعضی دیگر ممکن است قطر چند سانتی متری هم داشته باشند.

هر چقدر که این سنگ ها کوچکتر باشند، احتمال ایجاد مشکل در آن ها کمتر است. بعضی از سنگ های 3 در 2 سانتی متری قابل بیرون آوردن هستند. اگر در ناحیه گلو مشکلاتی را تجربه کردید، می توانید در این باره با پزشک خود صحبت کنید.

درمان؛ در مورد سنگ لوزه چه اقداماتی می توان انجام داد؟

سنگ لوزه می تواند عاملی برای استرس باشد اما مطمئن باشید هیچ درمان سختی در پیش نخواهید داشت. اگر هنوز هم نگران هستید، بهتر است راهکارهای زیر را هم برای درمان و هم برای جلوگیری از این مشکل در پیش بگیرید تا نگرانی تان به طور کامل برطرف شود.

    قرقره کردن آب نمک ولرم می تواند سنگ های لوزه را از بین ببرد و ناراحتی گلو را بهبود ببخشد.

    استفاده از شوینده های دهانی به کنترل بوی بد دهان کمک می کنند.

    در بعضی از موارد نادر، پزشک پیشنهاد می کند که از جراحی برای خارج کردن سنگ لوزه استفاده کنید.

    در بیشتر موارد هم نیاز به انجام هیچ راهکار درمانی خاصی نیست.

مواد غذایی درمان کننده سنگ لوزه

بهبود رژیم غذایی سالم یکی دیگر از راهکارهای درمانی و جلوگیری از ابتلا به سنگ لوزه است. مواد غذایی خاصی هستند که می توانند با سنگ لوزه مبارزه کنند. اگر شما به این مشکل دچار هستید، سعی کنید از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

    سیر با باکتری مبارزه می کند و یک ماده ضد قارچ و ضد ویروس است.

    ماست دارای خواص پروبیوتیک می باشد که رشد باکتری را متوقف می کند.

    سیب با باکتری مبارزه می کند.

    جویدن هویج خام باعث افزایش تولید بزاق می شود که یک مبارزه کننده طبیعی با باکتری است.

چگونه از سنگ لوزه جلوگیری کنیم؟

    دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.

    سیگار نکشید و از دیگر محصولات تنباکو استفاده نکنید.

    به بدن خود آب کافی برسانید.

    اگر سنگ لوزه باعث ایجاد ناراحتی و مشکلات تنفسی یا بلع یا دیگر سختی ها شد، حتماً در این باره با پزشک صحبت کنید.

    همانطور که گفتیم، سنگ لوزه در اکثر موارد نیاز به درمان خاصی ندارد و شما می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و قرقره کردن آب نمک و دوری از محصولات تنباکو به راحتی وضعیت را بهبود ببخشید و همین باعث می شود که بد بوی دهان نیز خود به خود بهبود پیدا کند.

سوالات متداول در مورد سنگ لوزه

آیا دندان پزشک می تواند برای سنگ لوزه اقدامی انجام دهد؟

چنانچه در اشاره شده است در بعضی از شرایط پزشکان عمومی پیشنهاد می کنند که به دندان پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتواند سنگ لوزه را بردارد اما گاهی اوقات شرایط کمی شدیدتر است و جراح مخصوص باید این کار را انجام دهد.

این جراحی معمولاً یک بی حسی دارد و با لیزر سنگ های لوزه را برمی دارند. مدت زمان ریکاوری آن بسیار کوتاه است و فرد مشکل خاصی را احساس نمی کند. البته در بعضی از شرایط هم تونسیلکتومی پیشنهاد می شود که در این جراحی لوزه ها را بر می دارند و این اقدام را زمانی انجام می دهند که احتمال عفونت وجود داشته باشد.

سنگ لوزه تا چه مدت داخل گلو باقی می ماند؟

زمان ماندگاری این سنگ ها می تواند از چند هفته تا چند سال باشد. گاهی اوقات این سنگ ها خود به خود بهبود پیدا می کنند و بر طرف می شوند؛ البته به شرطی که سبک زندگی خود را به سبک زندگی سالم تبدیل کنید.

آیا سنگ های لوزه شیوع دارند؟

خیر. سنگ های لوزه به دلیل تجمع باکتری در دهان ایجاد می شوند و قابل انتقال به افراد دیگر نیستند.

آیا سنگ لوزه آسیب زننده است؟

سنگ لوزه معمولا آسیبی وارد نمی کند اما اگر خیلی بزرگ شود، ممکن است عامل ایجاد گلو درد و ورم باشد.

آیا سنگ لوزه می تواند شما را بیمار کند؟

در موارد خیلی شدید سنگ های لوزه ممکن است باعث ایجاد حساسیت و گاهی اوقات عفونت شوند.