۰ نفر

افزایش خطر ابتلا به افسردگی با ژن‌ ها و آلودگی هوا

۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۴۲
کد خبر: 579460
افزایش خطر ابتلا به افسردگی با ژن‌ ها و آلودگی هوا

بر اساس نتایج مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم(PNAS) محققان می‌گویند: همه افراد تا حدودی مستعد ابتلا به افسردگی هستند اما برخی افراد با توجه به ژن خود در معرض خطر بیشتری برای این بیماری هستند.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس، محققان موسسه لیبر(LIBD) در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز و دانشگاه پکن چین دریافتند استعداد ژنتیکی برای افسردگی همراه با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با ذرات بالا، خطر ابتلای افراد سالم به افسردگی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ محققان دریافتند آلودگی‌ هوا نه تنها بر تغییرات آب‌وهوایی بلکه بر عملکرد مغز افراد نیز تاثیر می‌گذارد. چالش اصلی در پزشکی امروز درک عمیق‌تر نحوه تعامل ژن‌ها و محیط با یکدیگر است.

هائو یانگ تان، محقق موسسه لیبر که این تحقیق را با همکاری دانشگاه پکن انجام داده، می‌گوید: پیام مهم این مطالعه که در مطالعات قبلی مشخص نشده بود، این است که آلودگی‌ هوا با تغییر بیان ژن‌هایی که منجر به افسردگی می‌شود، بر مدارهای شناختی و احساسی مغز تاثیر می‌گذارد.

این مطالعه یک مشارکت جهانی بود که داده‌های علمی در مورد آلودگی هوا، تصویربرداری عصبی، بیان ژن مغز و داده‌های اضافی جمع‌آوری شده یک کنسرسیوم ژنتیکی بین‌المللی بیش از ۴۰ کشور را ترکیب کرد و نشان داد که افراد در مناطقی با آلودگی بالا با توجه به ژن شان بیشتر افسرده می‌شوند.

ژی لی، محقق موسسه لیبر، گفت: نتایج تحقیقات اولین ارتباط مستقیم و عصبی بین آلودگی‌ هوا و نحوه عملکرد مغز در پردازش اطلاعات عاطفی، شناختی و خطر ابتلا به افسردگی را بیان می‌کند. جالب‌ترین مساله این است که این ۲ عامل به گونه‌ای به هم مرتبط است که تاثیری چند برابری بر خطر ابتلا به افسردگی دارد؛ یعنی ژن‌های خطرساز و هوای بد،ک خطر افسردگی را بسیار بیشتر از هر یک از این عوامل به تنهایی افزایش می‌دهد.

محققان ۳۵۲ بزرگسال سالم در پکن را برای تحقیقات خود انتخاب کردند و نتایج نشان داد نقش آلودگی‌ هوا روی مغز حدس و گمان نیست و رهبران و مقامات بهداشت‌ عمومی در سراسر جهان با داشتن این دانش شواهد فراوانی دارند مبنی بر اینکه کنترل‌ بیشتر آلودگی‌ هوا منجر به بهبود عملکرد شناختی و کاهش نرخ افسردگی به‌ ویژه در مناطق شهری پرجمعیت  با بیشترین میزان آلودگی‌ هوا می‌شود.