۰ نفر

ارتباط سطح بالای هموگلوبین با بیماری‌ های متابولیک

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبر: 579133
ارتباط سطح بالای هموگلوبین با بیماری‌ های متابولیک

محققان دانشگاه اولو واقع در فنلاند دریافتند میزان بالای هموگلوبین با بیماری‌های متابولیک و مرگ و میر ارتباط دارد در حالی که سطح پایین آن نشانگر سلامت متابولیک است.

به گزارش پایگاه خبری هلث، در این تحقیقات از اطلاعات به دست آمده در یک تحقیق بلندمدت موسوم به تحقیقات OPERA استفاده شد که در آن وضعیت سلامت حدود هزار داوطلب میانسال به مدت ۲۰ سال تحت نظارت قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ در ابتدای تحقیق دامنه طبیعی هموگلوبین زنان فنلاندی بین ۱۱۷ تا ۱۵۵ و مردان بین ۱۳۴ تا ۱۶۷ گرم در لیتر تعیین شد. در طول دوره تحقیق مشخص شد میزان بالای هموگلوبین با بیماری‌های متابولیک رایج از جمله دیابت، استئاتوز کبدی و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر ناشی از این عوارض ارتباط دارد.

به گفته محققان سطح پایین هموگلوبین موجب یک پاسخ هیپوکسیک در بدن می‌شود که تغییراتی را در متابولیسم انرژی ایجاد کرده و یک پاسخ التهابی را تشکیل می‌دهد که از بدن در برابر اختلالات و بیماری‌های متابولیک محافظت می‌کند.

هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد و وظیفه آن انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن است. هموگلوبین به طور طبیعی صاف و گرد است؛ گاهی هموگلوبین بسیار سخت، چسبنده و به شکل داس می شوند و به راحتی از مویرگ های خونی عبور نمی کنند. بنابراین اکسیژن به خوبی توسط خون حمل نمی شود و بیماری کم خونی داسی شکل به وجود می آید.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports‌ منتشر شده است.