۰ نفر

به این دلایل از خودتات مراقبت کنید!

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 578804
به این دلایل از خودتات مراقبت کنید!

مراقبت از خود! شاید این کلمه به نظرتان بی معنی بیاید، ولی برای داشتن یک زندگی سالم و پر از آرامش باید حواستان به سلامت روح و جسم تان باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛مراقبت کردن از خود یکی از بهترین چیز هایی است که می توانید برای خودتان انجام دهید. به عنوان مثال زمانی که شما یک ماشین جدید می خرید، قطعاً مراقب هستید که به آن آسیبی وارد نشود و سالم بماند. پس چه طور از خودتان که یک موهبت بسیار بزرگ در زندگی محسوب می شوید، مراقبت نمی کنید؟ دلایل زیادی وجود دارد که باید از خودتان مراقبت کنید که در این قسمت از بهداشت و سلامت  آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد تا برای سلامتی و خود مراقبتی مصمم تر باشید.

1- شما فقط یک بدن دارید

بله! این قوی ترین دلیل است که شما فقط یک بدن و یک جسم دارید. هنگامی که کالری مضر و غذا های ناسالم می خورید و ورزش نمی کنید، بدن و جسم تان آسیب می بیند. حتی مشکلات خواب هم باعث ایجاد ناتعادلی در حافظه می شود و وضعیت های مزمن را به وجود می آورد. پس باید از جسم خود مراقبت کنید.

2- با مراقبت از خودتان، استرس را کاهش می دهید

طبق مطالعات انجام شده، افرادی که از خودشان مراقبت می کنند، استرس را در خودشان از بین می برند و اگر شما هم از خودتان مراقبت کنید و خود را اولویت قرار دهید، قطعاً میزان استرس در بدن شما کاسته می شود اما اگر بخواهید بیش از حد خودتان را درگیر کار و مشکلات زندگی کنید، قطعاً استرس به شما غلبه می کند.

3- روابط بهتری می سازید

نادیده گرفتن خود یعنی قرار دادن خودتان در معرض مشکلات زیاد و روابط ناسالم. اگر خوب استراحت و ورزش کنید و غذای سالم بخورید، قطعاً به دیگران نشان می دهید که چه قدر خودتان را دوست داشته و اهمیت می دهید و در نتیجه دیگران هم با شما رابطه بهتری برقرار می کنند.

4- اعتماد به نفستان را بالا می برید

یکی از نکات مهمی که در مورد افراد با اعتماد بنفس وجود دارد، این است که این افراد از خودشان مراقبت می کنند زیرا خود را با ارزش می دانند و در نتیجه رسیدگی به خود را اولویت قرار می دهند و همین باعث می شود که اعتماد به نفس شان روز به روز افزایش پیدا کند. آن ها ورزش می کنند، غذای سالم نمی خورند و مراقب خودشان هستند. همچنین با مدیتیشن ذهن را آرام نگه می دارند.

5- عملکردتان را بهتر می کنید

هنگامی که از خودتان مراقبت کنید، حال شما در طول روز بهبود پیدا می کند و بهره وری تان بالا می رود زیرا مغز استراحت کرده و انرژی بیشتری برای انجام کار دارد اما اگر خودتان را نادیده بگیرید، استراحت نکنید و بیش از حد کار کنید، قطعا سطح عملکردتان افت می کند.

6- در آینده بهتر از فرزندتان مراقبت می کنید

یکی از نکاتی که در مورد افرادی که از خودشان مراقبت می کنند وجود دارد، این است که این افراد روش مراقبت کردن از دیگران را نیز در زندگی یاد می گیرند و در نتیجه هنگامی که در آینده بچه دار شود یا بخواهند از پدر و مادر خود نگهداری کنند عملکرد بهتری خواهند داشت.

7- خودتان را بهتر درک می کنید

مراقبت از خود یعنی ژورنال نویسی، مدیتیشن و اختصاص دادن زمان کافی به خودتان و در نتیجه شما می توانید خود را بهتر بشناسید و کارهایی که بیشتر لذت می برید را بیشتر انجام دهید و این گونه خودتان را بهتر درک می کنید و می فهمید که به چه چیز هایی علاقه دارید.

8- تمرکز خود را ارتقا میدهید

تمرین خود مراقبتی یعنی انجام کاری که برای شما درست و صحیح است. به این معنا که به بعضی از فعالیت های بعضی از دوستان تان باید نه بگویید. هنگامی که از خود مراقبت می کنید، قطعا افکار منفی و افراد منفی را از خودتان دور می کنید. قبل از قبول کردن هر چیزی، از خودتان می پرسید که آیا آن چیز به نفع من هست یا خیر؟ در نتیجه روی مهم ترین چیز ها تمرکز می کنید و صرف امور حاشیه ای و بی ارزش نمی شوید.

9- باعث دیسیپلین و نظم بیشتر در کارهایتان می شوید

مراقبت از خود نیازمند تصمیماتی است که شاید خیلی جذاب نباشد اما برای بهبود زندگی شما بهترین راه حل است. مراقبت از خود یعنی شما از یک سری قوانین تبعیت کنید، غذای سالم بخورید، به طور منظم ورزش کنید و برنامه ریزی داشته باشید و در نتیجه همه این ها باعث می شود که در همه جنبه های زندگی نظم و دیسیپلین بیشتری را احساس کنید که قطعاً عامل موفقیت تان خواهد بود.

10- رضایت از زندگی را ایجاد می کنید

رضایت از زندگی یعنی جایی که شما احساس کنید زندگی تان معنا و مفهوم دارد و در جهت و مسیر درست قرار گرفته است. تمرین خود مراقبتی باعث می شود که شما در بهترین وضعیت ذهنی برای رسیدن به اهداف تان باشید، بهتر کار کنید، روابط سالم را برقرار کنید، سلامت و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و در نتیجه به خودتان باور داشته باشید که همه این ها عاملی برای رضایت از زندگی خواهد بود.